זיקה | Zika חדשות בריאות מחלות - כל מה שרצית לדעת

זיקה – משרד הבריאות, מרגיע נערכים להתמודדות עם נגיף Zika בישראל

ארגון הבריאות העולמי; נגיף הזיקה עלול לגרום לביטול הראשון של משחקים אולימפיים מאז 1944 ◄ יש חשד לקשר בין הדבקה בנגיף הזיקה בעת הריון לבין הופעת מיקרוצפליה בילוד, למרות שהקשר לא הוכח סופית ◄ לפי שעה, אין חיסון עבור נגיף Zika ◄ בישראל, דווח עד כה על 2 מקרים קלים של מחלת נגיף הזיקה שנדבקו כששהו בקולומביה. החולים הבריאו ומצבם טוב.
0
0
זיקה: משרד הבריאות, מרגיע נערכים להתמודדות עם נגיף Zika בישראל
נגיף Zika

זיקה: משרד הבריאות, מרגיע נערכים להתמודדות עם נגיף Zika בישראל

משרד הבריאות, בניגוד לעבר הלא רחוק, בכל אשר להתפרצותן של מחלות העדיף הפעם לנהוג בהיערכות ובשקיפות ראויה לציבור הרחב בכל מה שקשור במחלה הנגיפית; מחלת הזיקה (Zika virus) ופרסם אתמול (שני) חוזר רחב*) ובו הוראות מפורטות ומעודכנות להתמודדות עם נגיף הזיקה המתפשט במהירות באזורים שונים בעולם ואף עלול לגרום לביטול הראשון של משחקים אולימפיים מאז 1944. בתוך כך, חשף ראש מנהל שירותי הבריאות, פרופ’ איתמר גרוטו, כי בישראל, דווח עד כה על שני מקרים קלים בלבד של מחלת נגיף הזיקה שנדבקו במחלה בעת שהייתם בקולומביה. שני החולים הבריאו ומצבם טוב.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בעקבות התפשטות המסיבית של נגיף הזיקה, ארגון הבריאות העולמי, הכריז לאחרונה על מצב חירום בריאות עולמי, שאף עלול, כאמור, לגרום לביטול הראשון של משחקים אולימפיים מאז 1944.

עולה, כי יש גם ’נגיף זיקה עם מחזור קצר’, אשר נמשך פחות משבוע כשהסימפטומים שלו כוללים; כאבי פרקים, חום, פריחה ודלקת לחמית (עיניים אדומות).

“אנחנו עדיין לא יודעים את כל ההשלכות והסיבות לנגיף הזיקה, אך ברור, כי הוא הרבה יותר חתרני, ערמומי ומאיים אף יותר ממַחֲלַת נְגִיף אֶבּוֹלָה (Ebola virus disease, ובראשי תיבות: EVD) או קַדַּחַת דִּמּוּמִית מֵאֶבּוֹלָה (Ebola hemorrhagic fever, ובראשי תיבות: EHF).

היא נחשבת מחלה זיהומית נגיפית נדירה בעלת שיעורי תמותה גבוהים הנגרמת מנגיף האבולה.

בין שנת 1976, אז זוהתה לראשונה המחלה, ועד שנת 2013, דיווח ארגון הבריאות העולמי על 1,716 אנשים שאובחנו במחלה. אומרים גורמים בארגון הבריאות העולמי.

יותר מ –1.5 מיליון ברזילאים, נדבקו מאז ראשית 2015, וברזיל רשמה גידול של פי שלושה ויותר מהשיעור הממוצע השנתי למקרים של ’מיקרוצפליה’ בין אוקטובר לפברואר. ב-11 בפברואר, דיווחה ברזיל על מקרה המוות השלישי אצלה הקשור לזיקה.

על פי עלון בריאות אחרון, ישנם 31,555 מקרים של זיקה בקולומביה, ו-5,013 של אלה נגועים, הם ’נשים בהריון’.

נגיף הזיקה כבר לא רק בדרום אמריקה הוא התפשט עד מרכז אמריקה אל מקסיקו וגם זוהה ב-איים הקריביים, איי האוקיינוס השקט קייפ ורדה. בנוסף, חלו יותר מ-50 מקרים של האמריקאים נגועים בחו”ל. הבשורה האחרונה חסרת כל זיקה אופטימית, כרגע, אין חיסון עבור Zika.

זיקה הוא וירוס ממשפחת פלאוויווירידה (Flaviviridae) שהיא משפחה של וירוסים שבני אדם ויונקים משמשים כ’נשאים’ טבעיים שלהם. הם מופצים בעיקר על ידי פרוקי רגליים, ובעיקר יתושים ו-קרציות) הווירוס, שמועבר על ידי יתושי אֵדֶס (Aedes) אשר שהם סוג של יתוש ממשפחת הכולכיתיים, המצוי באזורים טרופיים ו-סובטרופיים.

אצל בני אדם עלול הווירוס לגרום ל’קדחת זיקה’ (Zika Fever) עם מאפיינים דומים ל; דלקת המוח היפנית, קדחת דנגי, קדחת צהובה והמוכרת ולא חביבה לנו מכל קדחת מערב הנילוס.

ראש מנהל שירותי הבריאות, הפרופ’ איתמר גרוטו, המוביל מטבע הדברים את ההיערכות לבריאות הציבור בכל מה שקשור במחלה הנגיפית; מחלת הזיקה (Zika), עם כדי מתן הוראות מפורטות ומעודכנות להתמודדות עם הנגיף המתפשט במהירות באזורים שונים בעולם והמאיים בעיקר מהידבקות של נשים הרות ישראליות בנגיף, דבר שעלול לפגוע בעובר אשר הן נושאות ברחמן.

הדבקה במחלה זו במהלך הריון, עלולה לגרום למומים נוירולוגיים ביילוד, כולל; מיקרוצפליה (microcephaly), המחלה מתפשטת במהירות במרכז ובדרום אמריקה (כולל האיים הקריביים), איי האוקיאנוס השקט וב-קייפ ורדה לחוף מערב אפריקה) ראה בקישור הבא רשימה מעודכנת.

עקב המשך התפשטות נגיף הזיקה בעולם יש להיערך בישראל

ראש מנהל שירותי הבריאות, הפרופ’ גרוטו, מציין, בחוזר שפורסם, כי עקב המשך התפשטות נגיף הזיקה, בתאריך 1.2.16, הכריז ’ארגון הבריאות העולמי’ (WHO – World Health Organization), על מצב חירום בבריאות הציבור בעל השלכות בין-לאומיות (Public Health Emergency of International (Concern.

לאור כל זאת, להלן הנחיות משרד הבריאות להתמודדות עם חשיפה ו/או אירועי תחלואה אפשריים בקרב נוסעים וחוזרים ממדינות בהן מתרחשת העברה פעילה של המחלה.

ראש מנהל שירותי הבריאות, הפרופ’ גרוטו, ממליץ בחוזר אותו פרסם לבצע בדיקת ’PCR’ להמצאות נגיף הזיקה בתינוקות שנולדו לנשים שנחשפו (ראה סעיף 2.6.1 ב-חוזר) בזמן ההיריון ובמיוחד אם; 1 (אובחנה בהם מיקרוצפליה או הסתיידויות תוך גולגולתיות בבדיקות אולטראסאונד בהריון, בלידה או לאחר לידה; ו/או- 2) לאם הייתה תשובה מעבדתית חיובית או מחשידה לזיהום בנגיף זיקה בהריון.

יתוש אדס המעביר לביתוש אדס המעביר לבני אדם את נגיף הזיקה ועלול לגרום לקדחת זיקה | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
יתוש אדס

באשר לשאר האוכלוסייה, נקבע, בהמלצות, כי אדם שלא נמנה על הקבוצות המצוינות לעיל ועונה על הגדרת מקרה נחשף או חשוד אינו זקוק לטיפול או מעקב מיוחדים.

במידה ויופיעו תסמינים נוירולוגיים, כגון; שיתוק או נימול, יש לפנות אל הרופא המטפל, תוך ציון מהות החשיפה החשודה.

משרד הבריאות, מציין, למזלה של המדינה בעונה הזו של החורף היתושים אינם פעילים בישראל וחרף זאת הוא קיים התייעצויות עם המשרד להגנת הסביבה ועם גורמים מקצועיים נוספים לעדכון המדיניות והפעולות הנדרשות למניעת הפצת המחלה

כמו כן, עוקב אחר הערכת הסיכונים של ארגונים אירופאים ועולמיים ונערך להתמודדות עם היתושים בהתאם להנחיות בינלאומיות.

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, מבצעים בישראל ניטור של כלל היתושים והנגיפים שהם מעבירים והמשרד להגנת הסביבה, פועל מול הרשויות המקומיות ומול גורמים נוספים העוסקים במניעת מפגעי היתושים.

בכל הנוגע לסיכון להעברה מקומית של נגיף הזיקה, המצב בישראל דומה למצב ברבות ממדינות אירופה.

אפידמיולוגיה ומיקרוביולוגיה;

סימנים קליניים של נגיף הזיקה, כ-80% ממקרי הזיקה, הינם הסימפטומטיים אסימפטומטיים. במקרים עם סימפטומטיים.

התסמינים הנפוצים הם;

● חום.
● פריחה.
● כאבי פרקים.
● דלקת לא מוגלתית של לחמית העין (עיניים אדומות).

סימפטומים פחות שכיחים הינם;

● כאבי שרירים.
● כאבי ראש.
● כאבים בארובת העין.
● הקאות.

Guillain-Barré syndrome, הינו סיבוך נדיר. המחלה בדרך כלל קלה, נמשכת מספר ימים עד שבוע וחולפת לרוב ללא סיבוכים. מחלה קשה, המצריכה אשפוז נדירה ושיעור הקטלניות נמוך מאוד. תקופת הדגירה; 3 עד 12 יום.

█ בדיקות מעבדה;

הבדיקה היחידה המבוצעת כיום בישראל לאבחון הדבקה בנגיף זיקה היא בדיקה מולקולרית מסוג RT-PCR) Real-Time PCR) לזיהוי הימצאות RNA נגיפי. בדיקה זו ספציפית לנגיף הזיקה ותשובה חיובית מעידה על הדבקה עכשווית בנגיף.

חשוב לציין, כי תשובה שלילית לנוכחות הנגיף, אינה שוללת בהכרח מחלה עכשווית או מחלת זיקה בעבר.

הנחיות ללקיחת דגימות; Real Time PCR לבדיקת דגימות. הבדיקה תבוצע רק לחולים העונים על הגדרת מקרה חשוד וכן בנשים הרות בהן בדיקות הסקירה מעלות חשד לנזק עוברי המתאים להדבקה קונגניטלית (קרא בהרחבה ב-חוזר).

חשיבות ההנחיות על פי משרד הבריאות היא בעיקר ב-מניעת מומים מולדים במקרים בהם התרחשה או עלולה להתרחש הדבקה מאם ל-עוּבר. כאמור, מדובר ב-תרחיש אפידמיולוגי דינמי.

על כן, משרד הבריאות, עוקב אחר הנתונים המתפרסמים בעולם ונמצא בקשר עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ארגון הבריאות העולמי והמרכזים לבקרת מחלות בארצות הברית ובאירופה. כתב פרופ’ איתמר גרוטו, ראש שרותי בריאות הציבור.

רשימת מדינות ואזורים גאוגרפיים שבהם מתועדת הדבקה;

להלן רשימת מדינות ואזורים גאוגרפיים שבהם מתועדת הדבקה מקומית בנגיף הזיקה. על כל אזור מצוין החודש שבו התקבלו דיווחים ראשונים על תחלואה. אדם ששהה באחת ממדינות אלו החל מהחודש הקובע והלאה ייחשב “נחשף” לנגיף הזיקה.

<!–RegionsAndCountriesWithLocalTransmissionOfTheVirusDiseaseConnection_16-02-16-01.htm–>

*אל חוזר משרד הבריאות ובו הוראות מפורטות ומעודכנות להתמודדות עם נגיף הזיקה.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן