אוניברסיטה | מכללה אינטרנט חדשות

אוני’ אריאל, מחקר: נוטשים את הטלוויזיה ועוברים לנייד ולסמארטפון

מחקר חדש שנערך ע"י צמד חוקרי תקשורת מאוניברסיטת אריאל, מתחקה אחר השינויים בהרגלי הצפייה של הקהל הישראלי; המדיום הטלוויזיוני שומר על הבכורה בקרב קהלים מבוגרים, אולם נחלש בקרב צעירים יומני צפייה ככלי לתיעוד דפוסי צפייה בתכני וידאו. "מדובר במחקר ייחודי, אשר לראשונה ממפה את העדפות הקהל הישראלי בנוגע לצפייה ב-תכנים חדשותיים".
0
0
דר' הילה לוינשטיין-ברקאי ודר' אזי לב-און בית ספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל בשומרון ברקע: סמארטפון
דר’ הילה לוינשטיין-ברקאי ודר’ אזי לב-און

בנייד, בסמארטפון או בטלוויזיה – איך אתם רגילים לצרוך את החדשות שלכם? אין ספק, כי לתכנים חדשותיים, יש רייטינג גבוה בקרב הציבור הישראלי. יחד עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לכך שתכנים חדשותיים נצפים ביותר מכשירים, ויותר פעילויות מתבצעות במקביל לצפייה. עתה מתפרסם מחקר חדש שנערך ע”י ד”ר הילה לוינשטיין- ברקאי וד”ר אזי לב-און מבי”ס לתקשורת של אוניברסיטת אריאל בשומרון, בו נבדקו לראשונה, דפוסי הצפייה של הקהל הישראלי בתכנים טלוויזיוניים, תוך התייחסות לשינויים הללו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

המחקר נערך בשיטה חדשנית ע”י שימוש באפליקציה ייחודית שפותחה במיוחד למטרות המחקר. האפליקציה, ששמה; IWatch, הותקנה על ידי 110 המשתתפים במחקר.

המשתתפים במחקר, נתבקשו במשך 4 ימים לדווח בעזרת האפליקציה על הרגלי הצפייה בתוכני ווידאו חדשותיים (מסקר של גוגל/ שילוב מילוורד בראון, עולה, למשל, כי 62% מהישראלים, צורכים תכני וידאו דרך האינטרנט), החל מתדירות הצפייה, שעת הצפייה, משך הצפייה ופלטפורמת הצפייה. במחקר, היו סה”כ 828 דיווחי צפיות ע”י המשתתפים.

בין הממצאים מהמחקר, עלה, כי “צרכני החדשות” כיום לא צופים אדוקים ב-טלוויזיה בלבד, כפי שהיה נהוג בעבר. למעלה מ- 40% מהדיווחים על תכנים חדשותיים שנצפו לא היו בטלוויזיה.

מן הממצאים, עולה, כי צופי הטלוויזיה, עושים שימוש רחב במספר פלטפורמות צפייה, אבל מאפייני השימוש שלהם בפלטפורמות אלו שונים בהמשך עברנו לאפיון תופעת “המסך השני”, כלומר; ביצוע פעילויות תקשורתיות במקביל לצפייה בחדשות בטלוויזיה.

בנוסף, למעלה מ-40% מבצעים פעולות תקשורתיות במקביל לצפייה, ובהן בדיקת מייל (למעלה מ-50%) וגלישה באתרי אינטרנט ו-רשתות חברתיות.

נתון בולט נוסף שעלה מן המחקר הוא, כי יש הבדל ב’צריכת החדשות’ לפי השעה ביום. ד”ר אזי לב-און, ראש המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה של אוניברסיטת אריאל ועוסק בתפיסות, שימושים והשפעות של ניו מדיה בהקשרים חברתיים ופוליטיים; “רבים מהצופים מעדיפים לצפות בטלוויזיה בקטעי וידאו ארוכים יותר, כגון; מהדורות חדשות שלמות או קטעים ארוכים מתוכם ואילו ב’מכשירים ניידים’ הצפייה היא בקטעי וידאו קצרים יותר.

כמו כן בטלוויזיה צופים בעיקר בפריים-טיים בשעות הערב ואילו הצפייה במכשירים ניידים מתרכזת בשעות הבוקר”.

ד”ר הילה לוינשטיין-ברקאי, חברת סגל בביה”ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל וחוקרת התנהגות קהלים בעידן של מדיה חדשים, מסבירה על חשיבות מחקרה; “מדובר במחקר ייחודי, אשר לראשונה ממפה את העדפות הקהל הישראלי בנוגע לצפייה ב-תכנים חדשותיים.

המסקנות אשר עולות מן המחקר מצביעות על שינויים רבים ב’הרגלי הצריכה של הצופה’ ומצביעים על כך שהצופים כיום פחות מרוכזים ומשתמשים במספר מסכים במקביל, דבר המהווה אתגר רב יותר מצד ספקיות התוכן בתחרות על ליבו של הצופה.

גם השימוש באפליקציה ייעודית לשם מיפוי העדפות הצופים יכול להוות פריצת דרך בפני עצמה למחקרים נוספים אשר יסייעו לספקיות תוכן ומשווקים ללמוד את העדפות הצרכן והצופה הישראלי על מנת ליצור תכנים מותאמים יותר להעדפות הצופים”.

המחקר התפרסם באתר “פנים”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן