ארכיאולוגיה פרדסיה

ראש פסלון מתקופת בית ראשון נתגלה עי הילד איתי הלפרין בתל בית שמש

רשות העתיקות, תעניק לאיתי הלפרין בן ה-8 מהישוב פרדסיה, תעודת הוקרה על אזרחותו הטובה, וכיתתו תוזמן להשתתף בחפירה ארכיאולוגית ◄ אלון דה גרוט מומחה רשות העתיקות לתקופת הברזל, זיהה את הממצא כראש פסלון של "אלת פריון"; "צלמיות כאלו, בדמותן של נשים עירומות המסמלות פריון, היו נפוצות בבתיהם של תושבי ממלכת יהודה מן המאה ה-8 לפני הספירה ועד לחורבנה של הממלכה על ידי הבבלים בימי צדקיהו (שנת 586 לפנה"ס).
0
0
איתי הלפרין, בן ה-8 מהישוב פרדסיה שבשרון, עם ראש פסלון שנתגלה על ידו בתל בית שמש מתקופת בית ראשון
איתי הלפרין

ראש פסלון מתקופת בית ראשון (תקופת המלכים שנסתיימה בחורבן מקדש שלמה), התגלה בסוף השבוע האחרון, ע”י ילד בן 8 במהלך טיול משפחתי של משפחת הלפרין מהישוב פרדסיה שבשרון ב’תל בית שמש’ באזור שפלת יהודה. כאשר לפתע הרים הבן הצעיר במשפחה, איתי בן השמונה, חפץ עגול מהאדמה העשוי חרס, כשבחן אותו הופתע לראות, כי מדובר ב-ראש של פסלון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

משפחה הלפרין, מיהרה לדווח על הממצא המעניין אל רשות העתיקות. במפגש עם ארכיאולוג נפת עמק חפר והשרון מר אלכסנדר גליק, הסתבר לילד איתי, כי מצא ממצא בעל משמעות היסטורית גדולה.

איתי, ידע לספר, כי לא מכבר, ראה סרט על אינדיאנה ג’ונס וגמל בליבו להיות כזה כשיגדל; מציאת הפסלון היא מבחינתו בגדר של הגשמת חלום.

ארכיאולוג מר גליק, שיבח את איתי על אזרחותו הטובה במסירת הממצא, והסביר שחשוב לקרוא לארכיאולוגים בעוד הממצא בשטח, כדי שיוכלו להפיק את המידע הארכיאולוגי מן הממצא בצורה הטובה ביותר.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; רשות העתיקות תעניק לילד איתי, תעודת הוקרה וכיתתו תוזמן לחפור חפירה ארכיאולוגית יחד עם רשות העתיקות, ולסיור באוצרות המדינה.

מומחה רשות העתיקות לתקופת הברזל, מר אלון דה גרוט, זיהה את הממצא כ’ראש פסלון של אלת פריון’.

לדבריו; “צלמיות כאלו, בדמותן של נשים עירומות המסמלות פריון, היו נפוצות בבתיהם של תושבי ממלכת יהודה מן המאה ה-8 לפני הספירה ועד לחורבנה של הממלכה על ידי הבבלים בימי צדקיהו (שנת 586 לפנה”ס).

דה גרוט, הוסיף, כי; “הצלמיות הללו משמשות במחקר כפריט מזהה של אזור השליטה של ממלכת יהודה”.

 

ראש פסלון האלה מתקופת בית ראשון שנתגלה בתל בית שמש ונמסר לרשות העתיקות | צילום: אלכסנדר גליק | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

לדברי ארכיאולוגית נפת יהודה ברשות העתיקות, הגב’ אנה אייריך; “לא במקרה, נמצא פסלון כזה בפסגת תל בית שמש, ליד רובע מגורים מ-תקופת בית ראשון הנחשבת כתקופה בהיסטוריה של עם ישראל ואשר על פי המסורת, שהחלה עם תקופת המלכים ונסתיימה בחורבן מקדש שלמה ע”י נבוכדנצר השני בשנת 586 לפנה”ס.

בתקופת זו, נכללת גם תקופת מלכות שאול ודוד, שקדמה לבניית בית המקדש”.

בית שמש, מוזכרת במקרא כעיר בנחלת שבט יהודה. מדי קיץ, נערכות בתל חפירות מטעם אוניברסיטת תל אביב, בניהולם של; ד”ר צבי לדרמן ופרופ’ שלמה בונימוביץ.

מחפירות אלה, עולה, כי בתקופת בית ראשון, התקיימה במקום עיר גדולה, שהייתה מרכז תעשייתי-מסחרי אזורי. העיר הייתה מוקפת בחומה שהקיפה מבני מגורים רבים ונחשפו בה גם מבנים ציבוריים, מחסנים ומפעל מים מרהיב.

בשנת 701 לפנה”ס החריב המלך האשורי סנחריב את בית שמש וההרס הסופי של המקום נעשה בשנת 586 לפנה”ס, בידי נבוכדנצר מלך בבל”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן