כסף מדבר

חופשות חגי תשרי, ההפסד הצפוי למשק עפ”י חב’ CofaceBdi כ-7 מיליארד שקל

0
0

החופשה המרוכזת בחגים שמיישמים עסקים רבים היא הארוכה ביותר בשנה, ובמהלכה מאות אלפי עובדים יעדרו ממקום העבודה ◄ סקר CofaceBdi בקרב מנהלי משאבי אנוש בנוגע לחופשות המרוכזות בחגים מעלה, כי 24% מן החברות, יסגרו שעריהן בחול המועד סוכות בעוד ש-3% בחרו לסגור את הפעילות מיום כיפור ועד לסוף סוכות ◄ אחת מכל 10 חברות, מתכוונת להאריך את החופשה המרוכזת שלה בהשוואה לשנים קודמות.
חופשות חגי תשרי, ההפסד הצפוי למשק עפ
חופשות חגי תשרי, ההפסד הצפוי למשק עפ”י חב’ CofaceBdi כ-7 מיליארד שקל

חברת המידע העסקי CofaceBdi (“קופאס בידיאיי”), משביתה את שמחת חופשות חגי תשרי, וצופה, כי ההפסד הצפוי למשק הישראלי כתוצאה מהם מסתכם ב-7 מיליארד שקל. כזכור, מגיעים חגי תשרי השתא לטובה בפיזור כזה המעודד ’מעסיקים’ רבים לבצע חופשות מרוכזות לעובדים, ובכך ליצור רצף חופשה של עד כדי כשלושה שבועות. החופשה המרוכזת בחגים, היא אולי הארוכה ביותר בשנה, ובמהלכה מאות אלפי עובדים יעדרו ממקום העבודה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עולה, מבדיקה שערכה חברת CofaceBdi, כי העובדה שעסקים רבים יעבדו בתפוקה מינימלית, צפויה ליצור למשק הישראלי, הפסד בהיקף של כ- 7 מיליארד שקלים.

כלכלני CofaceBdi, אשר בחנו מהו ערכו של יום עבודה במשק במונחי תמ”ג (תוצר מקומי גולמי) וכמה ימי עבודה מפסיד המשק כתוצאה מחופשות החגים השנה, תוך תקנון, התייחסות ושקלול הענפים שבהם הפעילות דווקא גדלה בתקופת החגים כמו קניונים, מקומות בילוי ופנאי וכיו”ב.

יצוין, כי בכל שנה, נוצר הפסד למשק בגין “חופשות החגים” אולם השנה בגלל החופשות המרובות מדובר בסכום הגבוה בכ- 1.5 מיליארד ש”ח בהשוואה לאשתקד.

לדברי מנכ”לית משותפת בחברת CofaceBdi, הגב’ תהילה ינאי; “חופשות החגים הם מאורע מבורך עבור העובדים, הזקוקים לתקופת רענון ו’טעינת מצברים’. השנה ניתן לראות שהביטוי ’אחרי החגים’ הוא רלוונטי מתמיד, כאשר עובדים רבים צפויים להיות בחופשה ארוכה יחסית.

העלות למשק היא גבוהה יחסית, אולם חשוב לזכור, כי מדובר באירוע זמני, שכן לאחר החופשות צפויה התפוקה של העובדים לגדול, ולהחזיר את ההפסד כביכול שנגרם למשק מהפגיעה הצפויה בפעילות העסקית.

יש לציין, כי ישראל לא חריגה בנושא זה, שכן חופשות מרוכזות של מספר שבועות מקובלות ברחבי העולם, למשל, בתקופת חג המולד או בקיץ, והן הכרחיות ליעילות הכלכלית”.

כלכלני CofaceBdi, מוסיפים ומסבירים, כי ב”תקופת החגים” עסקים רבים מפסיקים לייצר הכנסה, ובמיוחד ב’ענפי שירותים’. גם פסי הייצור במפעלים צפויים לרדת בתפוקה, ובמשרדים הממשלתיים, העבודה תהיה גם כן חלקית.

סקר מיוחד שערכה CofaceBdi בקרב כ- 250 מנהלי משאבי אנוש בנוגע ל’חופשות המרוכזות בחגים’ מגלה, כי 60% מן המנהלים אשר נשאלו בסקר, ענו, כי מקום העבודה שלהם יהיה סגור בתקופת חגים וערבי החג.

מהסקר, עולה, עוד כי 24% מן החברות יסגרו את שעריהן ב’חול המועד סוכות’, בעוד ש-3% בחרו לסגור את הפעילות מיום כיפור ועד לסוף סוכות. יתר המנהלים, ענו, כי הם מתכוונים לסגור את הפעילות בשילובים אחרים – חלקם עובדים גם בערבי חג, או שמפצלים את החופשות בין החטיבות השונות בחברה.

אחת מכל 10 חברות, מתכוונת להאריך את החופשה המרוכזת שלה בהשוואה לשנים קודמות.

מהסקר, עולה עוד, כי 100% מהמשיבים סבורים, כי העובדה שצפויים במהלך החגים שיבושי תנועה בעיר תל אביב בשל עבודות הרכבת הקלה, אינה מהווה סיבה לשנות את מדיניות החופשות המרוכזות בחברה לעומת שנים קודמות.

◄ האם המעסיק יכול לחייב אתכם לצאת לחופשה מרוכזת?

עו”ד שלמה בכור, בעל משרד עו”ד המתמחה בדיני עבודה; “כשמדובר על חופשה מרוכזת של שבוע לפחות, על המעביד להודיע לעובדיו שבועיים מראש. כשמדובר בחופשה מרוכזת קצרה יותר ההתראה הנדרשת יכולה להיות קצרה יותר משבועיים.

בכור, מסביר כי ’ימי החופשה’ אשר ינוצלו במסגרת החופשה המרוכזת יהיו על חשבון יתרת החופשה של העובד”, אך מסייג שישנם לעתים הסכמים קיבוציים המגבילים את המעסיקים בנושא חופשה מרוכזת; וכמו כן, לעיתים, מגיעים ועדי העובדים ו-מנהלי המפעלים להסכמה שרק חלק מימי החופשה יקוזז מ’יתרות החופשה’ של העובדים.

עו”ד בכור, מבהיר, כי אם לעובד אין מספיק ימי חופשה צבורים מאשר נדרש לחופשה המרוכזת הכפויה, המעסיק אינו יכול לכפות עליו לצאת ל’חופשה ללא תשלום’; “על המעסיק, לשלם לאותם עובדים שלא צברו מספיק ימי חופשה תשלום מלא בגין ימי החופשה המרוכזת, והוא אף אינו רשאי לקזז זאת מימי החופשה העתידיים שלהם באופן חד צדדי”.

עם זאת הוא מסייג שבהיעדר זכאות לימי חופשה, לעיתים מעבידים מבקשים את רשות העובדים להוציאם לחופשה ללא תשלום בעת חופשה מרוכזת, וכל עוד העובד הסכים לכך באופן חופשי ומבלי שהמעביד מפעיל לחץ לא הוגן על העובד, אין מניעה לעשות זאת.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן