כאן חלל | תעופה

נאס”א: מצאנו באמצעות טלסקופ קפלר את הכוכב התאום הקרוב ביותר לכדור הארץ

0
0

נאס”א, חשפה את הכוכב ’קפלר 452’ (B.Kepler-452b) הממוקם במרחק מכדור הארץ של 1,400 שנות אור ◄ הכוכב דומה ביותר לכדור הארץ שלנו וייתכן שהטמפרטורה השוררת בו תאפשר לחיות בו ◄ האם יש קשר בין מדינת ישראל לגילוי המרעיש של נאס”א בדבר כוכב קפלר, כן בהחלט ◄ הטכנולוגיה שיש כיום לאנושות, אינה מאפשרת לעת עתה להגיע עד לכוכב המסקרן ומרתק הזה במרחק הזה של 1,400 שנות אור.
נאס
נאס”א מצאנו באמצעות טלסקופ קפלר את הכוכב התאום הקרוב ביותר לכדור הארץ

האנושות ב’כדור הארץ’ שלנו, זכתה אמש (יום חמישי | ז’ אב התשע”ה) בבשורה מרעישה מטעם סוכנות החלל האמריקנית נאס”א (NASA), שעל פיה, חשף הטלסקופ “קפלר” המצויד באמצעים לאיתור כוכבי לכת דמויי-ארץ, כוכב לכת הזהה ביותר עד היום לכדור הארץ בשם; ’קפלר 452’ (B.Kepler-452b) הממוקם במרחק מכדור הארץ של 1,400 שנות אור, אותו מקיפה שמש הזהה, הדומה לשמש שלנו, במונחים קוסמיים מדובר עדיין ב”שכן קרוב” ואולי גם לפתרון התעלומה, האם אנחנו לא לבד ביקום.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מנהל האווירונאוטיקה והחלל הלאומי (National Aeronautics and Space Administration),סוכנות החלל של ארצות הברית האחראית על תוכנית החלל האמריקאית וחקר האווירונאוטיקה והחלל מטעם ממשלת ארצות הברית, לא הסתירו אמש את התרגשותם. אנשי NASA – נאס”א, העריכו, במסיבת עיתונאים מיוחדת, כי התנאים שעל הכוכב, דומים לאלו של כדור הארץ, ולכן, כנראה, לא נפסלת האפשרות שייתכן שניתן לקיים עליו חיים כמו בכוכבנו.

ראש מחלקת המדע של נאס”א, ב-וושינגטון, מר ג’ון גראנספלד, הגדיר את התגלית השמימית; “ככוכב הדומה ביותר ל’כדור הארץ’ שהתגלתה עד עתה. זוהי פריבילגיה אמיתית עבורנו לדווח לכם את החדשות הללו, יש ילד חדש בשכונה שעבר להתגורר בסמוך”.

מר גראנספלד,הוסיף, כי; אורך השנה של ’קפלר 452b’ גדול רק ב-5% מזה שלנו. המסלול שלו נע על פני 385 ימים והוא גם מרוחק ב-5% יותר מן השמש שלו לעומת כדור הארץ מן השמש. כוכב קפלר 452, הוא בן 6 מיליארד שנה, כלומר, עתיק יותר ב-1.5 מיליארד שנה מן השמש. צבעו בהיר יותר בכ-20% מהשמש וקוטרו גדול בכ-10% ממנה.

כוכב הלכת Kepler452b (מימין) בהשוואה לכדור הארץ | איור: נאס”א

מסתו והרכבו של קפלר 452b, עדיין אינם ידועים דיים, אך המדענים, מעריכים, כי יש סבירות שבו יש מים במצב נוזלי היכולים להיערם על פני השטח סביב כוכב מסוג G2 – כלומר, דומה לשמש שלנו. כוכב לכת סלעי, הזהה לכוכב שלנו ובשל הדמיון בין הכוכבים, ותוצאה מרגשת, העולה מן הנתונים, מביאה את האדם צעד אחד קרוב יותר למציאת ’כדור הארץ 2.0’.

מבלי רצון לצנן את ההתלהבות מגילוי כוכב “קפלר-452b” המשימה כעת תהייה לאתר עדויות כאלה או אחרות לקיומם של חיים על “כוכב הארץ 2”, אך ייאמר מיד, כי הטכנולוגיה שיש כיום ברשות האנושות, אינה מאפשרת להגיע עד לכוכב המסקרן ומרתק הזה במרחק הזה של 1,400 שנות אור.

כוכב הלכת הראשון דמוי ארץ קפלר 452B. שהתגלה בחגורת החיים, החג סביב כוכב דמוי שמש, זוהה על ידי הטלסקופ קפלר, שיועד לחיפוש כוכבי לכת חוץ-שמשיים דמויי ארץ, נמצא בקבוצת הכוכבים “ברבור”.

המדענים שאספו את המידע מהטלסקופ “קפלר”, מסרו, כי עוד התגלו עוד 500 כוכבי לכת אפשריים סביב כוכבים מרוחקים.

הטלסקופ “קפלר” נקרא על שמו של האסטרונום הגרמני בן המאה ה-17, יוהנס קפלר (בגרמנית: Johannes Kepler‏; 27 בדצמבר 1571 – 15 בנובמבר 1630), שהיה מתמטיקאי ואסטרולוג גרמני, נחשב לדמות מפתח בהתפתחות האסטרונומיה והמדע המודרני במאה ה-17.

קפלר, חי בתקופה בה לא הייתה הבחנה ברורה בין אסטרונומיה ואסטרולוגיה והשפעתם ההדדית של שני התחומים, בנוסף לאמונתו הדתית של קפלר, ניכרת ברבים מכתביו.

קפלר, תמך במודל ההליוצנטרי של קופרניקוס, שלפיו מרכז היקום אינו כדור הארץ אלא השמש, האסטרונום קפלר, נודע בעיקר בזכות החוקים שניסח לגבי התנועה הפלנטרית של כוכבי הלכת סביב השמש, הידועים בשם; ’חוקי קפלר’, שהיוו את אחד מהיסודות עליהם בנה ניוטון את חוק המשיכה האוניברסלי.

האסטרופיסיקאים המפעילים בעת הזו את הטלסקופ נעזרים בחוק השלישי של קפלר, כדי לחשב את הטמפרטורה השוררת בכוכבי הלכת שנמצאו.

הטלסקופ החלל קפלר, המורכב על חללית, שוגר ב-6 במרץ 2009 בשעה 22:50 זמן מקומי, על ידי נאס”א באמצעות משגר דלתא 2 מבסיס חיל האוויר האמריקני בקייפ קנברל הסמוך למרכז החלל קנדי שבפלורידה לחיפוש כוכבי לכת במערכות שמש מרוחקות, ועד עתה, התגלו בעזרתו מאות כוכבי לכת דומים.

באמצעותו נערכות תצפיות על יותר מ-100,000 כוכבים במטרה לגלות ליקויים מחזוריים של הכוכבים על ידי כוכבי לכת שמקיפים אותם. המשימה היא חלק מפרויקט דיסקברי של נאס”א הכולל משימות ייעודיות בעלות נמוכה, ונקראת על שמו של קפלר.

האסטרונאוט באז אלדרין מהצוות הראשון שנחת על הירח יגיע לביקור ראשון בישראל

האם יש קשר בין מדינת ישראל לגילוי המרעיש של נאס”א בדבר כוכב קפלר, כן בהחלט רק ב-עיתוי הנהדר. באוקטובר, הקרוב 2015, תארח סוכנות החלל הישראלית ב-משרד המדע את כנס הפדרציה האסטרונאוטית הבין-לאומית (IAF) לשנת 2015, הכנס ה-66 במספר, מן הסתם שיחת היום גם אז תהיה לבטח על הגילוי של “התאום” של כדור הארץ או כפי שכונה גם “כדור הארץ 2.0”.

גודל וקנה מידה של קפלר 452 לצד מערכת קפלר 186 ומערכת השמש שלנו. קפלר 186 היא מערכת שמש זעירה הנכנסת בתוך מסלולו של כוכב חמה | צילום: NASA/JPL- CalTech/R. Hurt

בין האורחים המסקרנים בכנס IAF, יהיה גם האסטרונאוט באז אלדרין של החללית ’אפולו 11’ שיחד עם עמיתו ניל ארמסטרונג (ביקר בישראל לפני מספר שנים), היו בצוות המשימה של האסטרונאוטים הראשון אשר נחת על הירח בשנת 1969, היו לבני האדם הראשונים שהניחו את כף רגלם על אדמת כוכב הירח.

האסטרונאוט אלדרין, הוא כיום הוא בן 85, ומילותיו הראשונות הזכורות, על הירח, היו; “יפה, יפה. שממה נהדרת!”, נחשב לדמות צבעונית ב-עולם החלל. יצוין, כי השבוע, ציינו 46 שנה למאורע ההיסטורי שהתרחש ב-20 ביולי 1969 בו נחת האדם הראשון על הירח.

קיום כנס הפדרציה האסטרונאוטית הבין-לאומית (IAF) בבירת ישראל הנצחית ירושלים, עם יותר מ-3,000 מדענים, ראשי סוכנויות חלל, אסטרונאוטים ואנשי תעשייה בתחום החלל מרחבי העולם, מהווה ציון דרך רב משמעות, הן ל’סוכנות החלל הישראלית’ החברה בפדרציה, והן לתעשיות החלל בארץ ולמדינת ישראל, ועתיד לתרום למיצוב ומינוף ישראל בשורה הראשונה של המדינות המובילות בתחום החלל בעולם.

בכינוס, שיתקיים ב”בנייני האומה” בעיר ירושלים וצפוי למשוך תיירות רבה לארץ ישראל, כולל כ-30 סימפוזיונים, בהם כ-2,000 הרצאות של נציגים מכ-70 מדינות, וכן תערוכת חלל ענקית של מוצגים מכל העולם. הכינוס, יבליט את ייחודיות העיסוק בחלל בישראל ואת אופייה המיוחד של ירושלים.

☚לקבלת מידע נוסף על משימת קפלר. חלק מן המידע לצורך הכנת ידיעה זו, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן