ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: ישוב יהודי מימי בית שני, נחשף מתחת לרצפת הסלון בשכונת עין כרם

0
0

מקווה טהרה עתיק שנמצא במהלך שיפוצים בסלון בעין כרם מחזק את הסברה’ כי במקום היה יישוב יהודי בימי בית שני ◄ ארכיאולוג מחוז ירושלים, מר עמית ראם; “מקרים כאלה, של מציאת עתיקות מתחת לבית פרטי, יכולים לקרות רק בארץ ישראל, ובירושלים בפרט. מעבר להתרגשות ולסיפור הלא שגרתי של גילוי מקווה הטהרה, יש לחשיפתו חשיבות ארכיאולוגית; עין כרם, נחשבת כמקום מקודש לנצרות על רקע זיהויה עם; “עיר יהודה” המקום שלפי אירועי הברית החדשה בו נולד ‘יוחנן המטביל’ ובו פגשה אלישבע, אמו של יוחנן, בהיותה הרה את מרים, אם ישוע (Jesus).
רשות העתיקות: ישוב יהודי מימי בית שני, נחשף מתחת לרצפת הסלון בשכונת עין כרם
רשות העתיקות: ישוב יהודי מימי בית שני, נחשף מתחת לרצפת הסלון בשכונת עין כרם

השנה היא שנת 2015, הסוד שנחשף מתחת לרצפת הסלון הוא בן 2000 שנה, שהוביל אל עוד תמונה היסטורית-ארכיאולוגית ברורה, לישוב יהודי בימי בית שני (ראשית שיבת ציון בשנת 538 לפנה”ס שהסתיימה בשנת 136, עם תום מרד בר כוכבא), נחשפה, באקראי לאחרונה במסגרת שיפוצים שבוצעו בבית פרטי ב’שכונת עין כרם’ הציורית בעיר ירושלים, נחשף מתחת לסלון הבית מקווה טהרה עתיק בן 2,000 שנה. אנשי רשות העתיקות, השתאו לגלות, כי מתחת לשטיח מסוגנן, במרכז הסלון של משפחה מסבירת פנים, נמצא זוג דלתות עץ, המסתירות; מקווה עתיק.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

רשות העתיקות, העניקה הבוקר הזה (יום רביעי | י”ד תמוז התשע”ה) לבעלי הבית ’תעודת הוקרה של רשות העתיקות’ על גילוי אזרחות טובה בכך, כי דיווחו על גילוי מקווה טהרה העתיק בן 2,000 שנה, ובכך תרמו לחקר ארץ ישראל והעם היהודי, היושב בה אלפי שנים.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; “המקווה שלם, גדול ממדים (3.5 מ’ אורך, 2.4 מ’ רוחב, 1.8 מ’ עומק) חצוב בסלע ומטויח ומוקפד לפי דיני הטהרה המופיעים בהלכה. גרם מדרגות מוביל לתחתית אגן הטבילה.

בתוך המקווה, נמצאו ’כלי חרס’ מימי הבית השני (המאה ה-1 לספירה) וסימני שריפה, (אשר יתכן, כי הם מהווים עדות לחורבן של 70-66 לסה”נ. כמו כן, נמצאו שברים של ’כלי אבן’ שהיו נהוגים ב’ימי הבית השני’, שכן אבן, אינה מקבלת טוּמאה ונשארת טהורה.

ארכיאולוג מחוז ירושלים, מר עמית ראם, אמר, כי; “מקרים כאלה, של מציאת עתיקות מתחת לבית פרטי, יכולים לקרות רק בארץ ישראל, ובירושלים בפרט.

מעבר להתרגשות ולסיפור הלא שגרתי של גילוי מקווה הטהרה, יש לחשיפתו חשיבות ארכיאולוגית; עין כרם, נחשבת כמקום מקודש לנצרות על רקע זיהויה עם; “עיר יהודה” – המקום שלפי אירועי ’הברית החדשה’ (הַבְּרִית הַחֲדָשָׁה, ביוונית: Η Καινή Διαθήκη), בו נולד ’יוחנן המטביל’, ובו פגשה אלישבע – אמו של יוחנן, בהיותה הרה, את מרים, אם ישוע (יֵשׁוּעַ, Jesus).

מדרגות המוליכות אל מקווה טהרה מימי בית שני, שנחשפו במרכז הסלון של הבית בשכ’ עין כרם | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות | עיבוד: שולי סונגו ©

למרות זיהויים אלו, השרידים הארכיאולוגיים בעין כרם וסביבתה, הקשורים לתקופה בה התרחשו מאורעות אלה (תקופת הבית השני), אינם רבים ומקוטעים. ממצא המקווה, מחזק את הסברה, כי בשטח עין כרם של היום, היה יישוב יהודי בימי בית שני”.

בעלי הבית בעין כרם, סיפרו, כי; “בתחילה, לא ידענו בוודאות מה חשיבותו של הממצא שנחשף בשטח ביתנו והיססנו לפנות ל’רשות העתיקות’, מפאת ההשלכות שסברנו, כי כרוכות בכך. בו בזמן, ליוותה אותנו תחושה חזקה, שכפי הנראה שוכן מתחת לרצפת ביתנו ממצא בעל ערך היסטורי, והמחויבות האזרחית והציבורית הכריעה את הכף. הרגשנו, כי ממצא זה ראוי להיות גלוי ומתועד כהלכה. פנינו מיוזמתנו לרשות העתיקות לצורך השלמת החפירה ומלאכת התיעוד.

נציגי רשות העתיקות, הגיעו, ויחד ניקינו את המקווה. לשמחתנו – ויש לומר גם להפתעתנו, מצאנו שותפים ראויים במסע המרתק הזה. אנשי רשות העתיקות, הפגינו מקצועיות רבה, ענייניות ונועם. כל דאגתם הייתה נתונה לשמירה על הממצאים ולחקירתם”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן