כאן חלל | תעופה

סערת שמש מכה בכדור הארץ וגורמת לתנודות במצפנים ולשיבושי ניווט ב-GPS

0
0

פרופ’ לב פוסטילניק מ’המרכז לקרינה קוסמית בחרמון’ של משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל; “מי שינווט היום בסיוע ’GPS’ עלול למצוא את עצמו ברחוב הלא נכון… ביממה האחרונה ’סערת שמש’ היא בעוצמה בינונית-גבוהה, אך הקרינה הקוסמית בהתפרצות שמש זו אינה מסוכנת לבריאות”.
סערת שמש מכה בכדור הארץ וגורמת לתנודות במצפנים ולשיבושי ניווט ב-GPS
סערת שמש מכה בכדור הארץ וגורמת לתנודות במצפנים ולשיבושי ניווט ב-GPS

האם העולם מאבד את הצפון? סערת שמש חזקה מכה ב’כדור הארץ’ ביממה האחרונה וגורמת לתנודות במצפנים ולשיבושי ניווט במכשור מבוסס GPS, כתוצאה מתנודות בשדה המגנטי באטמוספירה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

“מי שינווט היום בסיוע GPS עלול למצוא את עצמו ברחוב הלא נכון”, אומר פרופ’ לב פוסטילניק מ’המרכז לקרינה קוסמית בחרמון’ של משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל.

ניר שקד, ממשרד מחלקת דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, מסר לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; בצפון אירופה, רוסיה וקנדה צפוי הלילה מופע זוהר קוטב מרשים במיוחד, אולם עלולים להיגרם שם שיבושים באספקת החשמל.

“מדובר ב’סערת שמש’ בעוצמה בינונית-גבוהה, אך ה’קרינה הקוסמית’ ב-התפרצות שמש זו אינה מסוכנת לבריאות” – מסביר פרופ’ פוסטלניק וממשיך; “הסכנה ל’רשת החשמל’ נובעת מהיווצרות זרמים ב’קווי החשמל’ כתוצאה מ’השדה המגנטי’, תופעה המוכרת בפיסיקה כ’חוק פארדיי’” אשר על פי ויקיפדיה הינו אחד מן החשובים שבחוקי הפיזיקה בתחום תורת האלקטרומגנטיות.

החוק נוסח על ידי מייקל פאראדיי ב-1831 כחוק אמפירי, בהסתמך על ניסויים שביצע בחשמל ומגנטיות.

חוק פאראדיי קובע, שהשתנות בזמן של השטף המגנטי דרך תיל מוליך , גורמת להשראת מתח חשמלי (מתח זה נקרא “כוח אלקטרו-מניע” או כא”מ) במוליך. עוד על חוק פאראדיי.

על עקרון זה מתבססת פעולתם של מכשירי חשמל רבים, שהחשובים שבהם הם כנראה הגנרטור (ואחיו הקטן, הדינמו) והמנוע החשמלי. הגנרטור משתמש בסליל מוליך, שמסתובב סביב מגנט, על מנת להפיק מתח חשמלי, כלומר לייצר אנרגיית חשמל. לעומתו, מנוע חשמלי משתמש באנרגיה חשמלית, והופך אותה לאנרגיה קינטית, על פי אותו עיקרון, ולמעשה מבצע את הפעולה ההפוכה לזו של הגנרטור.

פעילות השמש, היא מחזורית, בערך אחת ל-11 שנים, ישנה התפרצות גדולה. הפעם הקודמת בה סערה השמש במיוחד הייתה בנובמבר 2003.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן