סביבה | אקולוגיה

בג”צ לעתירות שהגישו עיריית חדרה ויישובי האזור: להגביר האכיפה בנושא המפחמות

0
0

בג”צ דן בעתירות שהגישו; עיריית חדרה, פרדס חנה כרכור, חריש, מועצה אזורית מנשה וקיבוץ מצר, נגד מדינת ישראל, שרי ומשרדי הביטחון, ביטחון פנים, בריאות, חקלאות, הגנת הסביבה, מינהל אזרחי, מפקד כוחות צה”ל ביהודה ושומרון, איגוד ערים לשמירה על איכות הסביבה שרון כרמל, הסובלים מפעילות המפחמות בשטחי הרשות הפלסטינאית וקבע שעל המערכת הממשלתית ולזרז את הטיפול כדי למצוא פתרונות.
בג
בג”צ לעתירות שהגישו עיריית חדרה ויישובי האזור: להגביר האכיפה בנושא המפחמות

בית המשפט הגבוה לצדק (בג”ץ) אותו ממלא בית המשפט העליון, קבע בהרכב שלושה שופטים בשבוע שעבר (3 ביוני), כי לנוכח טיעוני המדינה, בנושא ה’מפחמות’ ליד חדרה ויישובי הסביבה, לאור עתירה שהגישו יישובים באזור, הקובלים על מפגעים סביבתיים ובריאותיים חמורים כתוצאה מפעולת המפחמות, כי אכן ישנה מודעות ונעשים מאמצים מסוימים שאין להקל בהם ראש, אך מאחר שאין חולק על קיום המפגע הקשה ועל חשיבותו, על המערכת הממשלתית להגביר את פעולתה. זאת באמצעות אכיפה ובחיפוש פתרונות שיאפשרו אכיפה רבה יותר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדעת בג”ץ, אמנם עיקר הנושא מצוי באחריות המשרד להגנת הסביבה, אך יש לו היבטי בריאות וחקלאות וכמובן תקציב, ועל כן סבור, בג”צ, כי על צוות בין-משרדי להתמסד בהחלטת ממשלה ולפעול באופן שוטף; “נראה כולנו עצמנו כגרים באזור הסובל מן המפגע”, הדגישו השופטים וביקשו, כאמור, לזרז את הטיפול בנושא. הודעת עדכון מטעם משיבי המדינה, תוגש תוך 90 יום, ולאחר מכן, יחליט בית המשפט לגבי המשך הטיפול בעתירות.

המפחמות משמשות לייצור פחם, בשיטה הגורמת לצחנה ולזיהום אוויר קשה המהווה מפגע סביבתי ובריאותי. ביישובי האזור התלוננו רבות על המפגע הנגרם מהמפחמות, וטוענים שהעשן הנפלט מהן מכיל רעלים, והוא גורם למחלות סרטן ולמחלות נשימה קשות, בעיקר אצל ילדים.

במשך השנים, נטען, כי רוב העצים שנשרפים ב’מפחמות’ הללו מגיעים ממטעים בישראל, וכי המדינה לא נקטה פעולות נחושות דיין, כדי להפסיק מיידית העברת גזם שמקורו בישראל אל שטחי הרשות הפלסטינאית, שם שורפים אותו לפחם ופוגעים בבריאותם של תושבי הסביבה.

את העתירה הגישו במשותף היישובים; מצפה אילן, עיריית חדרה, פרדס חנה כרכור, חריש, מועצה אזורית מנשה ו-קיבוץ מצר, נגד מדינת ישראל, שרי ומשרדי הביטחון, ביטחון פנים, בריאות, חקלאות, הגנת הסביבה, מינהל אזרחי, מפקד כוחות צה”ל ביהודה ושומרון, איגוד ערים לשמירה על איכות הסביבה שרון כרמל, ואחרים. את עיריית חדרה ייצגה בבג”צ עו”ד נעמה אקסלרוד-דרוקמן.

ביישובים, האמורים, טוענים, כי בעקבות העברת גזם חקלאי מישראל, המשמש לצורכי מפחמות, בולטים מאוד מפגעי הריח מאזורי A ו-B באיו”ש. בעקבות פסק דין בבג”צ משנת 2010, סולקו המפחמות מאזור C, אך הן עדיין מצויות באזורי A ו-B ולשם מועברים כאמור חומרי הגלם (הגזם) משטחי ישראל.

מפחמה | צילום: יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים

העותרים, ערים לכך שהסמכויות האזרחיות באזורים אלה מצויות בידי הרשות הפלסטינאית, אך לטענתם, יש פעולות רבות שניתן לעשות, כדי למנוע את המפגעים, ובמיוחד הסדרה נורמטיבית אשר לצורכי אכיפה תעמיד את הגזם במעמד של פסולת בנייה, וכן הגברת האכיפה הקיימת למניעת מעבר גזם משטחי ישראל לאזורים האמורים.

בג”צ, ציין, כי המדינה, כאמור, אינה כופרת בקיום המפגעים הקשים, אך באי כוחה, טוענים, כי נעשה ניטור מוגבר של זיהום אוויר וכן, הוקמה יחידה הקרויה; “דוד” ב’רשות הטבע והגנים’ לאכיפה נגד העברת פסולת מישראל לאזור. יחידה זו, החלה את פעולתה בתחילת 2014 ומבצעת תפיסות של משאיות גזם. כמו כן, פורסם נוהל לקבלת הצעות לטיפול ב’פסולת חקלאית’ המאפשר הגשת בקשות תמיכה, מתבצעות פעולות הסברה וכן עבודת מטה בין משרדית.

◄ מעקב וטיפול במפגע המפחמות

’איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל’, הוא התארגנות אזורית של הרשויות המקומיות, הנמצאות ברדיוס של כ-30 ק”מ מ’תחנת הכוח אורות רבין’ בחדרה – רוב שטחו מצוי במישור החוף הצפוני, מגבולה הדרומי של חיפה ועד ל-כפר יונה, נתניה ו-פרדסיה. כיום חברות באיגוד 18 רשויות, שאת האינטרסים הסביבתיים שלהן משרת האיגוד.

איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל

השטח בו פועל האיגוד, משתרע על כ-675 אלף דונם, ואוכלוסייתו מונה כ-500 אלף נפש. כ-75% מכלל התושבים מתגוררים בערים וברשויות מקומיות וכ- 25% מתגוררים בישובים חקלאיים אשר במועצות האזוריות.

הרשויות המקומיות החברות באיגוד, הן: אור עקיבא, אלונה, אליכין, באקה אל גרביה, בנימינה גבעת עדה, ג’סר אל זרקא, ג’ת, חדרה, חוף הכרמל, זכרון יעקב, כפר יונה, מגידו, מנשה, נתניה, עמק חפר, פרדיס, פרדס חנה-כרכור, פרדסיה.

מעקב וטיפול ב’מפגע המפחמות’ הוא אחד הנושאים הקרדינליים בהם עוסק ’איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל’, מאגם את הפעילות המקצועית מול התושבים, הרשויות המקומיות, המנהל האזרחי והמשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לשמירה על איכות הסביבה באזור, בכלל זה מושם דגש מיוחד על פעילות להפסקת מפגע המפחמות. באתר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה (שרון כרמל) פורסם הרקע למאבק הנמשך שנים רבות מצד התושבים והרשויות המקומיות באזור ב”מפחמות”;

▼ מהו מפגע המפחמות?

בראשית שנת 2010, התקבלו באיגוד תלונות של תושבים מישובי המועצה האזורית מנשה (בעיקר מצר ומצפה אילן) ומאוחר יותר גם מתושבי פרדס חנה-כרכור והעיר חדרה על זיהום אוויר בליווי ריחות קשים. אנשי המקצוע של האיגוד, החלו בסדרת בדיקות, סיורי שטח ופגישות באזור שלאחריהם דווח האיגוד אל המשרד להגנת הסביבה ולתושבים, כי מקור הזיהום בפעילות מפחמות (מתקנים לשריפת גזם לפחם) בשטחי ’הרשות הפלשתינית’.

האיגוד, ריכז את הממצאים והעביר דיווחים שותפים למשרד ולמנהל האזרחי האמון על שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינית. במהלך תקופה זו נעשתה פנייה לבעלי המפחמות להפסקת המפגע והחלה בדיקה של מפחמות חלופיות, מתקדמות ל’הפחתת זיהום האוויר’ הנוצר, בכדי שלא לפגוע בפרנסתם. ’מטרדי הריח’ הלכו וגברו ובעקבות כך ערך המנהל האזרחי ביוני 2011 מבצע אכיפה להסרת 11 מפחמות וזאת לאחר קבלת אישור לצו הריסה מבית המשפט.

המפגע, נפסק לזמן קצר בלבד, חודש לאחר המבצע, התקבלו שוב תלונות תושבים על זיהום אוויר קשה עקב מפגע המפחמות. התלונות התקבלו ממוא”ז מנשה, פרדס חנה–כרכור ו-חדרה. בעקבות התלונות, ערך רכז יחידת האכיפה הסיבתית של ’איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל’ – משמר הסביבה וצוות אגף אוויר באיגוד, סיורים בשטח בו בוצע מבצע האכיפה ומצא, כי המפחמות שבו לפעול, אם כי בהיקף קטן יותר.

באוקטובר 2011, התקיימה פגישה בלשכת השר להגנת הסביבה, בה הועלתה הצעה להסדיר את המסחר בגזם – כך שתפסק מכירת גזם משטח ישראל לבעלי מפחמות אשר גורמים לזיהום אוויר. במשרד להגנת הסביבה בוחנים בימים אלו את ההצעה בהיבט המשפטי ומול רשויות האכיפה. בנוסף, בוצעו שתי בדיקות של ‘צוות מריחים’ שהוקם באיגוד לצורך כך, אשר ממצאיהם מצביעים על מפגע המפחמות כמטרד חזק ובלתי סביר.

במהלך שנת 2012, החל משרד החקלאות בהליך להתקנת תקנות למניעת מעבר גזם משטחי ישראל לגדה ולהטלת קנסות על חקלאים שעושים כן ובמקביל מציאת פתרון קצה בדמות קניית וריסוק הגזם מהחקלאים.

יצוין, כי מאז ראשית שנת 2013, פחתו באופן ניכר התלונות על המפחמות ומאז המחצית השנייה של השנה לא נרשמו תלונות בנושא. ה’איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון-כרמל’, מוסיף לעקוב בכדי להבטיח את איכות חייהם של התושבים.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן