מחקרי רפואה

סרטן העור, מחקר חדש: מיצוי מזעתר, שיבה, נענע והדסים לטובת הגנה טבעית מן השמש

0
0

את המחקר תציג ד”ר שושנה אדר במסגרת ’כנס מחקרי יהודה ושומרון’ ב-אוניברסיטת אריאל ביום חמישי, 11.6.15 מושב צמחי מרפא; “לא ניתן לאמוד עדין את הנזקים הנגרמים מ’מסנני הקרינה’ הנמצאים היום בשימוש וזאת יחד עם העובדה שישראל נמצאת בצמרת המדינות עם שיעור סרטן עור גבוה”.
סרטן העור, מחקר חדש: מיצוי מזעתר, שיבה, נענע והדסים לטובת הגנה טבעית מן השמש
סרטן העור, מחקר חדש: מיצוי מזעתר, שיבה, נענע והדסים לטובת הגנה טבעית מן השמש

מחקר חדש על מיצוי מצמחי מרפא; זעתר, שיבה, נענע ו-הדסים לטובת הגנה טבעית מן השמש, תציג ד”ר שושנה אדר במסגרת ’כנס מחקרי יהודה ושומרון’, שהנו כנס רב תחומי בו מוצגים מחקרים העוסקים בשלל תחומים הקשורים לאזור יהודה שומרון ובקעת הירדן. המאורגן על ידי המו”פ האזורי שומרון ובקעת הירדן ויתקיים ביום חמישי, 11.6.15 מושב צמחי מרפא ב’אוניברסיטת אריאל’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

במסגרת הכנס, תציג תציג ד”ר שושנה אדר מהמרכז למחקר ופיתוח ביהודה אפשרות ל-מיצוּי מצמחי תבלין הנפוצים במדבר יהודה, כמו; זעתר, שיבה, נענע ו-הדסים ליצירת מסנני קרינה טבעיים. עולה, כי בשנים האחרונות, גוברת המודעות לשימוש ב’מסנני קרינה’ בשל הנזקים המצטברים הקשים הנגרמים לעור הפנים והגוף, כתוצאה מחשיפה מוגברת לשמש.

קרני השמש חודרות דרך שכבת העור העליונה המכונה; אפידרמיס (Epidermis) עילית העור, הבנוי משלוש שכבות שהעליונה שבהם היא שכבת האפידרמיס) וגורמות ליצירת רדיקלים חופשיים שהינם חומרים “תוקפניים” המתחילים שרשרת תגובות הרסניות ברקמות הגוף ובמקרים קיצוניים לנזקים בלתי הפיכים למולקולת ה-ד.נ.א. – DNA (המכילה את המטען הגנטי).

הנזקים הביולוגיים, גורמים ל-הזדקנות מואצת של העור, ל-כתמי פיגמנטציה, קמטים ובמקרים קיצוניים גם להופעת ’סרטן העור’.

מדינת ישראל, נמצאת בצמרת המדינות שבהן נפוצים נגעי עור, עם שיעור מלנומה – סרטן העור – גבוה במיוחד. במקום הראשון, לא הרבה לפנינו, נמצאות; אוסטרליה וקליפורניה, שם סובלים 30% מהאוכלוסייה מ’מלנומה’.

עד היום התייחסנו אל השמש כאל גורם מסוכן שיש להישמר מפניו בעיקר בשעות הצהריים, בעוד שהסכנה האמתית של קרני השמש היא בכל שעות היום.

קרם הגנה למניעה סרטן העור משיזוף מוגזם ומסוכן בחוף הים | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

מסנני הקרינה הקיימים כיום נחלקים לשתי קבוצות עיקריות; מסנני קרינה פיסיקליים וכימיים המחזירים או בולעים את האור העובר דרכם בהתאמה. מסנני הקרינה הפיסיקליים שהמקובלים שבהם מקנים הגנה מפני UVA ו-UVB גם יחד אך יוצרים פילם לבן על גבי העור.

המסננים הכימיים הקיימים שהם על פי רוב סינטטיים בולעים בעיקר את הקרינה בתחום ה-UVB וקיימים מעט מאוד הבולעים בתחום ה-UVA.

“במחקר זה”, מסבירה ד”ר שושנה אדר; “צוות החוקרים מנסה לאתר לבודד ולאפיין מסנני קרינה ממקור טבעי, כלומר; מ-צמחי מדבר יהודה, אשר יוכלו להחליף את מסנני הקרינה הקיימים כיום בשוּק שהינם חומרים סינטטיים שהמבנה הכימי שלהם לפחות אינו מעיד על היותם ידידותיים למשתמש.

חשוב לציין, כי טרם הספיקו לאמוד את כל הנזקים המצטברים ותופעות הלוואי שיכולות להיגרם משימוש קבוע בחומרים כימיים וסינטטיים אלה.

אך כבר היום ברור שחומרים אלה חודרים דרך העור אל זרם הדם ופוגעים בייצור ופעילות של הורמונים שונים, כמו; אסטרוגן ו-פרוגסטרון בנוסף הם פוגעים בפעילות התקינה של ’בלוטת התריס’. ישנם גם מסנני קרינה המתפרקים כתוצאה מתגובה עם האור ותוצרי הפירוק רעילים מאוד ואפילו מסרטנים”.

צמחי המדבר הנבדקים במסגרת המחקר הם; נענע, שיבה, זַעֲתַר, הדסים ועוד. צמחים אלה, משמשים כתבלינים או להכנת תמציות לשתייה מזה שנים רבות, כמעט בכל בית ועד כה יוחסו להם יתרונות רבים ללא כל תופעות לוואי.

לאחר בידוד החומרים ואפיונם נפתח שיטות להכנה של החומרים הטבעיים, כדי שאפשר יהיה למסחר את ייצורם.

כנס מחקרי יהודה ושומרון הוא כנס רב תחומי בו מוצגים מחקרים העוסקים בשלל תחומים הקשורים לאזור יהודה שומרון ובקעת הירדן. הכנס, מאורגן על ידי המו”פ האזורי שומרון ובקעת הירדן ויתקיים ב-אוניברסיטת אריאל, ביום חמישי, 11.6.15 באוניברסיטת אריאל – קמפוס תחתון בניין ראאב 52, אולם 1.4 מושב צמחי מרפא.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן