חיות מחמד טיפים יום הדבורים העולמי כלבים

טיפים לשמירת הכלב שלך בטוח מחום כבד, פרעושים וקרציות בקיץ

יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות ד"ר רפלוביץ’, מציע מספר הצעות לשמירה על כלבכם בעונה החמה, כמו מכת חום; השעות המסוכנות ביותר להיפגע מ’מכת חום’ הן למרבה הפלא השעות המוקדמות של הבוקר. למרות שבשעות אלו, הטמפרטורה נמוכה יותר מאשר בצהרי היום, רמת הלחות גבוהה מאד ◄ פרעושים וקרציות; הטפילים, גורמים לאלרגיות קשות אצל הכלבים, ולמרות שהם מעדיפים פרווה נעימה, הם עלולים למצוא את דרכם גם אל בני הבית האחרים ולגרום לעקיצות מטרידות.
0
0
טיפים לשמירת הכלב שלך בטוח מחום כבד, פרעושים וקרציות בקיץ
שמירת הכלב מחום הקיץ

השרב הכבד, כבר נותן אותותיו. בניגוד לבני האדם, שיכולים ללבוש בגדים קצרים ולהיכנס לחדר ממוזג, עבור הכלבים, הקיץ, היא תקופה לא פשוטה, בה הם צריכים להתמודד עם החום העז ומטרדים נוספים שהקיץ מביא עמו. ד”ר משה רפלוביץ, יו”ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מציע מספר הצעות לשמירה על כלבכם מן החום הכבד, פרעושים ולקרציות בקיץ;

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מכת חום

● כאשר הטמפרטורה, עולה, הכלב עלול לסבול ממכת חום. ה”סובלים הגדולים” ביותר מחום הם הכלבים הגדולים, בהם שטח הפנים קטן ביחס לנפח גופם, מה שמקשה על הכלב להיפטר מ’עודף חום’.

בעיקר רגישים לכך, הם כלבים ממשפחת ה’לברדורים’ (Labrador Retriever), כלבי הגולדן רטריבר גדול (Golden Retriever) וגזעים גדולים נוספים.

● כלבים כמעט ואינם מזיעים (מלבד בקצה האף ובכפות הרגליים). איבוד החום נעשה בתהליך הלחתה – פעולה של אידוי לחות דרך מערכת הנשימה.

לכן, סוג נוסף של כלבים הנמצא בסיכון גבוה להיפגע ממכת חום, הם כלבים בעלי אף פחוס, כמו למשל; פקינז ו-בולדוג צרפתי. בכלבים אלו, תהליך הנשימה קשה גם כך, וכאשר הטמפרטורה בחוץ עולה, הנשימה הופכת ליותר קשה עבורם.

נוצר מצב בו הם מתאמצים מעבר לרגיל על מנת לנשום, מה שעלול להעלות את חום גופם לרמה מסוכנת.

● השעות המסוכנות ביותר להיפגע מ’מכת חום’, הן למרבה הפלא השעות המוקדמות של הבוקר. למרות שבשעות אלו, הטמפרטורה נמוכה יותר מאשר בצהרי היום, רמת הלחות גבוהה מאד.

ככל שעולה רמת הלחות באוויר, מנגנון האידוי דרך מערכת הנשימה (הלחתה) הופך לבלתי יעיל ואז יכול להיווצר מצב בו כלב גדול שרץ “רק” קילומטר אחד, לא מצליח להיפטר מעודף חום גוף, ומקבל מכת חום.

● אם אתם חושדים שכלבכם סובל מ’מכת חום’ (חום גופו עולה), העניקו לו טיפול ראשוני; תנו לו לשתות מים צוננים ואפילו שפכו מים על גופו, הכניסו אותו לחדר ממוזג (בו רמת הלחות נמוכה) ופנו מיידית אל ’רופא ווטרינר’.

פרעושים וקרציות

פרעושים וקרציות מתרבים בקיץ בקצב מהיר. לכן, יש להקדים תרופה למכה, ועוד בחודשי עונת האביב, להתחיל ב-טיפול מונע. חשוב מאד להשקיע בתכשירים טובים ולא לחסוך בנושא זה.

● הסכנה בטפילים אלו טמונה בכך שהקרציות נושאות מחלה בשם; “קדחת קרציות“, שבמקרים קיצוניים עלולה לגרום למוות של בעל החיים.

בנוסף, גם הקרציות וגם הפרעושים הם טפילים, ה”יושבים” על גוף הכלב ומוצצים את דמו. כתוצאה מכך, עלולים גורים ו-כלבים קטנים בעיקר, לסבול מ-אנמיה (Anemia, בעברית; מיעוט דם).

בנוסף, הטפילים, גורמים לאלרגיות קשות אצל הכלבים, ולמרות שהם מעדיפים פרווה נעימה, הם עלולים למצוא את דרכם גם אל בני הבית האחרים ולגרום לעקיצות מטרידות.

האם לספר את הכלב?

● האינטואיציה הראשונה שלנו, בהגיע הקיץ, היא לגלח את פרוות הכלב החמה, כדי שלא יסבול מחום הקיץ. אך למעשה, תפקיד הפרווה בקיץ הוא להגן על עור הכלב ולשמור עליו מקרינת השמש.

● עם זאת רצוי בהחלט לספר את הכלב ולהשאיר לו פרווה קצרה לקראת הקיץ. התספורת חושפת מעט את עור גופו לסביבה ומסייעת בהתמודדות עם קרציות ופרעושים.

עקיצות ונשיכות

נחשים; הקיץ זו גם העונה האהובה על הנחשים. בשעות הערב, כשקצת מתקרר בחוץ, יוצאים הנחשים ממקום מחבואם בחיפוש אחר מקור מים; ברז מטפטף, דשא מושקה ואפילו קערת המים של כלבכם. הכלב, מתוך סקרנות, ניגש לרחרח את הנחש, ובד”כ ננכש בפניו.

הכשת הנחש, גורמת לכלב סבל גדול מאד. באזור הפגוּע, מתפתחת נפיחות גדולה, ולעתים ניתן לראות נקודת דם. הכשת נחש, ללא טיפול עלולה להיות מסוכנת ואף קטלנית. בכל מקרה של הכשה או אפילו חשד להכשה, יש לפנות בדחיפות אל רופא ווטרינר.

חרקים; גם היתושים, הדבורים וחרקים רבים אחרים מתרבים במהירות בקיץ. במידה והכלב נעקץ ע”י חרק, ייתכן ותהייה נפיחות במקום העקיצה. רצוי לפנות אל הווטרינר, גם במקרה זה, אף כי כאן הטיפול יהיה פחות דחוף, ולעיתים ניתן לקבל הנחיות לטיפול בשיחת טלפונית עם הווטרינר.

מזון

● הרופאים הווטרינרים, ממליצים באופן קבוע, להאכיל את הכלב ב-מזון יבש. אך אם אתם “חוטאים” מדי פעם, ומאכילים את כלבכם במזון ביתי מבושל, זכרו שבחום השורר בחוץ, המזון המבושל מתקלקל במהירות ואם הכלב לא אוכל אותו באותו רגע, מומלץ להחליפו.

מים

● בין אם הכלב נמצא בחצר ובין אם הוא מבלה את היום בתוך הבית. הקפידו שיהיו לו ’מים טריים’ בשפע, ב’פינה מוצלת’ או אפילו במספר מקומות, והחליפו את המים, מדי יום, כדי למנוע הצטברות טפילים ומזיקים.

ד”ר משה רפלוביץ, מדגיש, כי; חשוב מכל בתקופת הקיץ, לדאוג לכלב למקום מוצל ולמקור מים זמין. אחת התופעות המסוכנות ביותר לכלבים הוא החום הכבד במכוניות; “כאשר אתם מצרפים את כלבכם לטיול ברכב, זכרו שהוא עשוי מפח וקולט חום.

הטמפרטורה ברכב, יכולה להגיע עד °60 מעלות צלזיוס ואם תשאירו את הכלב אפילו למספר דקות מועט, זה עלול להיות קטלני”!

שיהיה לנו ולבעלי החיים שלנו קיץ נעים וקריר.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן