ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, תעלומה בירושלים: מי חשף גת בת 1400 שנה בשכונת נוה יעקב?

0
0

עמית ראם, הארכיאולוג של מחוז ירושלים ברשות העתיקות; “הסיפור של הנער נגע לליבנו ואף הזכיר לנו את ילדותנו שלנו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שחפירה לא מסודרת של עתיקות גורמת לאובדן מידע ארכיאולוגי יקר ערך ולכן על כל אזרח שמוצא ממצא ארכיאולוגי לפנות אל רשות העתיקות”.
רשות העתיקות, תעלומה בירושלים: מי חשף גת בת 1400 שנה בשכונת נוה יעקב?
רשות העתיקות, תעלומה בירושלים: מי חשף גת בת 1400 שנה בשכונת נוה יעקב?

שעת ערב. השקט רד על העיר ירושלים. תושבת שכונת נווה יעקוב, הגב’ תמר סימון, החליטה לצאת עם כלבה, לריצת ערב שגרתית ביער הקהילתי המקיף את השכונה. לפתע היא הבחינה בשרידים עתיקים שהיו בשטח, היא הבינה בתחושתה כי אלה נחפרו רק לאחרונה. כמעשה של אזרחות טובה, בחרה הגב’ סימון, לפני כשבוע, לדווח על החפירה ל’פקחי רשות העתיקות’, אלה הגיעו אל הזירה במהירות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; הארכיאולוגים של רשות העתיקות, הופתעו לגלות, כי מדובר ב’גת’ עתיקה לייצור יין, חצובה בסלע מלפני 1400 שנה, שגודלה 5X5 מטרים.

עוד עולה, כי הגת, מורכבת ממשטח דריכה גדול מרובע, עליו הונחו הגפנים אשר נדרכו ברגליים יחפות.

בקצה המשטח, נמצא צינור חצוב בסלע, אשר הוביל את מיץ הענבים אל בור שיקוע מרובע, וממנו אל בור ה’איגום’ בו נאסף ה’תירוש’ הנקי. גת, זו, יחד עם מתקנים חקלאיים רבים נוספים שהתגלו באזור נווה יעקב ו-פסגת זאב, מעידה על פעילות חקלאית ענפה בתקופות הקדומות בצפון ירושלים.

לדברי הארכיאולוג של מחוז ירושלים ברשות העתיקות, מר עמית ראם; “הופתענו, שכן הגת נחפרה בשיטתיות, אך חפירה שכזו, במקום הזה, לא בוצעה מעולם על ידי ארכיאולוגי רשות העתיקות”.

חידת היד העלוּמה שחפרה את ה’גת’ המשיכה להעסיק את הפקחים, ובסיור שגרתי שערכו באתר לאחר גילוי הגת, הם הבחינו בנער בגיל מצווה, תושב השכונה, אשר בחן אותה מקרוב. הנער, סיפר ל’מפקחי רשות העתיקות’, בתום לב ובהתלהבות רבה, כי הוא וחבריו הם שאחראים ל”חפירה הארכיאולוגית”.

עמית ראם: “הופתענו, שכן הגת נחפרה בשיטתיות, אך חפירה שכזו, במקום הזה, לא בוצעה מעולם על ידי ארכיאולוגי רשות העתיקות”

עוד סיפר, הנער, כי חבורתו היא חובבת ארכיאולוגיה, ויחדיו החליטו לחפור ולחשוף את ה’גת’ העתיקה.

לדברי הארכיאולוג עמית ראם; “הסיפור נגע לליבנו ואף הזכיר לנו את ילדותנו שלנו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שחפירה לא מסודרת של עתיקות גורמת לאובדן מידע ארכיאולוגי יקר ערך ולכן על כל אזרח שמוצא ממצא ארכיאולוגי לפנות אל ’רשות העתיקות’.

הסברנו לנערים את הבעייתיות בביצוע חפירה כזו, והזמנו אותם לתעל את מרצם לטובת העשייה הקהילתית שנעשית ב’יער נווה יעקוב’.

רשות העתיקות, מזמינה בני נוער שמתעניינים ב’ארכיאולוגיה’ לפנות אליה באמצעות אתר האינטרנט שלה רשות העתיקות, על מנת שתשלבם בחפירותיה”. סיכם הארכיאולוג של מחוז ירושלים ברשות העתיקות, מר עמית ראם.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

1 Comment

  • שלום.
    אתם כותבים שמערכת הזה זה גת לייצור יין. אני לא מסכים על כך. חקירתי מערכת דומה מורדות ואדי גילה, נחשף לאחרונה על ידי ארכיאולוגים. אין זו אלא מערכת לייצור שמן זית. זיתים נטחנים על משטח שטוח גדול עם אבן גלילית, שנע בעזרת מנוף שהצד שלו קבוע בשקע הסלע שבמרכזו. לאחר חימום הדייסה בשמש במהלך היום, התעלה נפתח והשמן השטוף במים זורם לתוך המאגר הראשון שה במרקז. כשהמים ממלאים את המאגר הראשון, השמן זורם אל השני מימין.
    גם לפי תושבי המקום – זו מערכת לייצור שמן זית.
    בכבוד רב.
    קוסטא.

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן