כסף מדבר

בנק ישראל, הביטוח לאומי ורשות המסים: כ-38% אינם ממשים זכאות מס הכנסה שלילי

0
0

נרשמה עלייה של 12% במספר האנשים אשר מימשו את זכאותם ל’מס הכנסה שלילי’ וכי כעת המכתבים של רשות המסים, בהירים וידידותיים יותר ◄ החל מ-2013 המידע הפרטני על הזכאות זמין גם באינטרנט ◄ לתכנית ’מענקי העבודה’ יש תרומה משמעותית בהקטנת העוני ובהגדלת הכנסתם של עובדים בעלי שכר נמוך .
בנק ישראל, הביטוח לאומי ורשות המסים: כ-38% אינם ממשים זכאות מס הכנסה שלילי
בנק ישראל, הביטוח לאומי ורשות המסים: כ-38% אינם ממשים זכאות מס הכנסה שלילי

בהודעה משותפת לעיתונות שהוציאו היום (ראשון, י”ד באייר, התשע”ה), בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, ורשות המסים, עולה, מד”וח מעקב של צוות המחקר עד שנת הזכאות 2012, כי בשנה השנייה להפעלתה הארצית של התכנית (2013) שנועדה לקדם ’חוק מענק העבודה’ (“מס הכנסה שלילי”) ולתמוך בעובדים בעלי שכר נמוך ולעודד תעסוקה, מימשו את זכאותם, נכון למועד עריכת מחקר זה, 240,577 עובדים מתוך פוטנציאל של 386,131. מספר זה, מהווה 62.3% מהזכאים והוא משקף עלייה של כ-12 נקודות אחוז בשיעור המיצוי יחסית לשנה הראשונה (2012).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
חוק מענק העבודה (“מס הכנסה שלילי”) המבטיח מענקים לעובדים בעלי הכנסה נמוכה אם הם הורים לילדים עד גיל 18, או אם הם בני 55 ומעלה. החוק, אושר ב-2007 והרשויות החילו אותו בשני שלבים: תחילה בחלק מאזורי הארץ, באופן ניסיוני, והחל משנת 2012 – בפריסה ארצית.

הדו”ח, מציג ממצאים משני השלבים, והוא כולל את הנתונים המלאים על השנה הראשונה של השלב הארצי (שנת 2012, על סמך ההכנסות בשנת 2011) ואת נתוני המיצוי בשנה השנייה של השלב הארצי (שנת 2013, על סמך ההכנסות ב-2012).

דו”ח זה, מצטרף לדו”ח הקודם שהוציא קבוצת המחקר, והוא מחזק את ממצאיו העיקריים לפיהם תשלומי המענק ממוקדים היטב בעובדים ממשפחות עם הכנסות נמוכות וכי לתכנית מענקי העבודה, יש תרומה משמעותית בהקטנת העוני ובהגדלת הכנסתם של עובדים בעלי שכר נמוך.

▼ להלן הממצאים העיקריים של הדו”ח;

● בעקבות הטיפול בבקשות שהוגשו באיחור וסיום הטיפול בבקשות נוספות, נתוני ’רשות המיסים’ מראים שאחוז המימוש גדל אף יותר. אחד הגורמים החשובים לעלייה זו, נעוץ בניסיון שנצבר ב-2012 במימוש הזכאות; מאחר שאוכלוסיית הזכאים, נותרה יציבה במרוצת השנים – כשני שלישים מהזכאים, היו זכאים גם בשנה הקודמת – הידע שהם צברו ב-2012 על הזכאות ועל דרכי מימושה תרם כ-3 נקודות אחוז לעליית המימוש ב-2013. גם העובדה, שהמענק ל-אימהות לילדים, גדל מ-2013 ב-50% תרמה כנקודת אחוז לגידול בשיעור המימוש.

● רוב הגידול בשיעור המיצוי, אינו קשור במאפיינים של הזכאים, אלא נובע, כנראה, משיפורים שהוכנסו במנגנון התשלום ומהנגשתו לציבור הזכאים. ב-2012, השתפרה נגישותו של המידע על התכנית, וכעת המכתבים של רשות המסים, בהירים וידידותיים יותר. החל מ-2013 המידע הפרטני על הזכאות זמין גם ב-אינטרנט.

● עם הגורמים המעלים את הסיכוי למימוש הזכאות נמנים; מענק גבוה, הן באופן מוחלט והן יחסית להכנסת המשפחה, קבלת מענק בשנים קודמות, עבודה במגזר הציבורי, בן הזוג זכאי וקיבל מענק.

● התכנית ממוקדת בעובדים בעלי הכנסות נמוכות, שחלקם הגדול אף נמצא מתחת ל’קו העוני’. כ-74% מהתמיכות הועברו למשפחות בשני חמישוני ההכנסה התחתונים של השכירים.

● בשנות הזכאות 2011 ו-2012 היווה המענק, בהתאמה, כ-12% וכ-16% ההכנסות מעבודה של מקבליו בחמישון התחתון של השכירים.

● בשנה הראשונה להפעלת התכנית בפריסה ארצית (2012) עמד גובהם השנתי הממוצע של המענקים על 2,923 ש”ח לזכאי; המענק הממוצע לזכאים עם שלושה ילדים או יותר עמד על 3,665 ש”ח. סך המענקים הסתכם בכ-800 מיליון ש”ח.

● תשלומי המענק, שיפרו במידה ניכרת את הכנסתם של מקבליו ואת רווחתם, ו-צמצמו את תחולת העוני בקרב אוכלוסיית הניסוי בכ-0.4 נקודת אחוז. נמצאו עדויות לשיפור בכמה אינדיקטורים המצביעים על מצוקה כלכלית; הפחתה בהגבלות על חשבונות בנקים, וירידה בוויתור על ביקור אצל רופא מומחה.

● 89% מן הזכאים עבדו בכל 4 השנים שקדמו ל-שנת הזכאות.

● הדו”ח בדק לראשונה את ההשפעה של התכנית על ’התעסוקה’. כאשר מתייחסים לשנים 2007—2010 ולטווח השכר הרלוונטי לתכנית, ומשווים בין אזורי הניסוי לאזורי הביקורת (אזורים דומים לאזורי הניסוי בהם לא הופעלה התכנית), מוצאים, כי שיעור הפרטים שעבדו ב-2007 והפסיקו לעבוד נמוך ב-3.7 נקודות אחוז (מובהק בהסתברות של 10%).

☚ מענק עבודה – אל ד”וח מעקב של צוות המחקר עד שנת הזכאות 2012

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן