יום הדבורים העולמי עזרה ראשונה

עקיצת דבורה? מה יש לעשות במקרה של אלרגיה לעקיצה

בעקבות האירוע הקשה היום (ו’) ברמת הגולן, בו נעקץ תושב האזור ע"י דבורים ופיתח, כתוצאה מכך תגובה אלרגית חריפה, ד"ר ביביאנה חזן מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב’מרכז הרפואי העמק’ מקבוצת כללית, על מה יש לעשות במקרה של עקיצה ואיך מטפלים בה? מהו ההבדל בין תגובה מקומית לעקיצות לבין תגובה אלרגית כללית? מהם סימני האזהרה שמחייבים פנייה מיידית לרופא? מדריך על הדבש ועל העוקץ.
0
0
דר' ביביאנה חזן
דר’ ביביאנה חזן

המקרה היום בצהריים (יום שישי | י”ב אייר התשע”ה) של פועל כבן 50, שככל הנראה, פיתח תגובה אלרגית חריפה במיוחד לאחר שנעקץ ע”י דבורים במושב בצפון רמת הגולן, נזקק לשירותי מד”א (מרחב ירדן), שהחזירו לו את הדופק במהלך פעולות ההחייאה שביצעו בו ופינו אותו אל בי”ח זיו בעיר צפת, כשמצבו מוגדר קשה מורדם ומונשם. מבית החולים נמסר, כי כעת חל שיפור ניכר והוא אף חזר להכרה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עקיצת דבורה, מלווה בדרך כלל בנפיחות ואדמומיות, כאשר תופעות הלוואי מהתגובה אלרגית מנגד, מלווה בקוצר נשימה, דפיקות לב מואצות וכיוצא באלה סימפטומים. אלרגיה, היא תגובה מוטעית של מערכת החיסון שלנו למגע עם חומר שאינו מסוכן לגוף, אולם מחשיבה אותו בטעות כ’מסוכן’.

כידוע, כי עקיצות מרובות מובילות לצניחת לחץ הדם והתנפחות הריריות בדרכי הנשימה, במקרה של ’עקיצת דבורה’ הנעקץ מטופל בנוזלים וחומרים לחיזוק שרירי הלב. פועל יוצא מכך, הוא כי כל המערכות נכנסות ל’מצב חירום’ והמערכת החיסונית נכנסת לפעולה.

בעקבות האירוע קשה היום (ו’) ברמת הגולן, בו נעקץ תושב האזור ע”י דבורים ופיתח, כאמור, כתוצאה מכך תגובה אלרגית חריפה, מצאנו באתר שירותי בריאות כללית ארגון הבריאות הגדול והוותיק בישראל, את עצותיה הראשוניות (מומלץ לפנות לחדר המיון הקרוב אליך) של ד”ר ביביאנה חזן שבמסגרת ההתמחות במחלות זיהומיות השתלמה באוניברסיטאות ב-פרו וב-תאילנד בנושא מחלות טרופיות ו’רפואת מטיילים’.

ד”ר חזן, זכתה ב-2 פרסי הצטיינות, האחד מטעם איגוד רופאי המשפחה, והשני מטעם מחוז צפון של שרותי בריאות כללית. כיום ד”ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב’מרכז הרפואי העמק’ מ’קבוצת כללית’;

◄ מה יש לעשות במקרה של עקיצת דבורה ואיך מטפלים בה?

● במקרה של עקיצת דבורה, כדאי להוציא את העוקץ מהעור מהר ככל האפשר. יש לזכור, כי יחד עם העוקץ, יוצאת מגוף הדבורה גם שקית הארס, וזו ממשיכה להזרים ארס לאזור העקיצה. לכן הסרת העוקץ, יכולה לסייע בהפחתת החשיפה לארס. ההמלצה היא לגרד את העוקץ החוצה ולא ללחוץ עליו ישירות בפינצטה (כדי לא ללחוץ על שקית הארס).

אך לאחר זמן קצר – לאחר שכל הארס שהיה בשקית הארס כבר יצא החוצה – אין זה משנה כיצד מוציאים את העוקץ. העיקר שהוא ייצא החוצה, כדי למנוע זיהום משני.

● כדי להפחית את הכאב ואת התגובה המקומית כדאי להניח על אזור העקיצה רטייה קרה (קומפרס). לחלופין אפשר לעטוף קרח במגבת ולהניח אותה בעדינות על אזור העקיצה.

● אם מרגישים תגובה אלרגית מקומית משמעותית – למשל נפיחות רבה של האזור העקוץ – ניתן להשתמש במשחה אנטיהיסטמינית כמו; ג’ל פניסטיל שמכילה חומרים נוגדי תגובה אלרגית. ג’ל פניסטיל נמכר בבתי המרקחת ללא מרשם.

● בכל מקרה של תגובה אלרגית כללית, כדאי לפנות לקבלת סיוע רפואי.

● במקרים של תגובה אנאפילקטית, יש להזעיק סיוע רפואי דחוף.

▼ עלולים להיות סיבוכים?

עקיצה בפה (למשל בלשון) עלולה לגרום – גם ללא תגובה אלרגית משמעותית – לנפיחות שתסכן את מעבר האוויר לריאות. תגובה אלרגית, כוללת עלולה להיות במקרה כזה מצב מסכן חיים. זיהום משני, עלול להתפתח בתוך כמה ימים. הטיפול בו הוא באמצעות אנטיביוטיקה.

◄ מהם סימני האזהרה שמחייבים פנייה מיידית לרופא?

▼ יש לפנות בדחיפות לסיוע רפואי אם לאחר עקיצה מופיעים הסימנים הבאים;

● התעלפות או סחרחורת קיצונית.

● קוצר נשימה, צרידות או צפצופים בזמן הנשימה.

● נפיחות משמעותית – במיוחד נפיחות באזור הפנים, השפתיים והלשון.

● כאבי בטן, התכווצויות מעיים, שלשול או הקאה.

● בכל מקרה של עקיצה בתוך הפה – ובמיוחד במקרה של עקיצה בלשון.

כדאי לפנות לסיוע רפואי – אך לא בדחיפות מיוחדת – אם מתפתח זיהום באזור העקיצה. אם התפתחה תגובה אלרגית משמעותית – מקומית או כללית – יש להתייעץ עם רופא בנוגע למקרי העקיצה הבאים. במקרים מסוימים, ימליץ הרופא לשאת כל הזמן מזרק אדרנלין שיכול למנוע תגובה אלרגית מסכנת חיים.

לאנשים שאלרגיים לעקיצות וחשופים לפעילות חרקים עשוי הרופא להמליץ על טיפול להפחתת הרגישות. הטיפול ניתן במרפאות אלרגיה מתמחות. טכניקת הפעולה שלהן היא לחשוף את האדם האלרגי למינונים קטנים של גורמי האלרגיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן