דעה משפטית

השופט בדימוס, ארנסט: תיתכן אחריות חלקית לעיריית ב”ש בתאונת הצעירה במועדון הפורום

0
0

“בכל מקרה, סביר, כי לצעירה דורון גנון שנפגעה במועדון “הפורום” בעיר באר שבע, לא הייתה כל אחריות, ולא הייתה כל רשלנות תורמת מצידה, היא לא הייתה אמורה לצפות למקרה כזה ולא הייתה אמורה להיזהר מפניו. הצעירה, כמו כל אדם המבלה במועדון או יושב בבית קפה, רשאי לצפות שכל אמצעי הבטיחות יישמרו באופן שביטחונו מובטח”.
השופט בדימוס, ארנסט: תיתכן אחריות חלקית לעיריית ב
השופט בדימוס, ארנסט: תיתכן אחריות חלקית לעיריית ב”ש בתאונת הצעירה במועדון הפורום

שאלות רבות עולות מהמקרה שאירע במועדון הריקודים במועדון “הפורום” באר שבע, וביניהם האם קיימת אחריות של המועדון לתאונה? האם המבלה שנפל על הצעירה עלול לעמוד לדין? האם עצם העובדה, כי למועדון, ככל הנראה, לא היה רישיון בר תוקף – מפיל על מפעיליו אחריות פלילית? ועוד. עורך דין ושופט בדימוס דניאל ארנסט, עונה על הקושיות המשפטיות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הצעירה דורון גנון, יצאה לבילוי במועדון “הפורום” בעיר באר שבע, ונפצעה קשה. אחד המבלים במועדון נפל ממרפסת או גלריה וגרם לפציעה קשה לצעירה שישבה למטה. כיצד נגרמה התאונה, מי אשם, והאם ניתן היה למנוע את הפגיעה. לא תמיד, יש אשם מובהק לתאונה, ויש תאונות שפשוט מתרחשות, אבל ייתכן שאם היו נוקטים באמצעי הזהירות הדרושים מראש, לא הייתה התאונה מתרחשת.

פורסם, כי למועדון לא היה רישיון עסק, ייתכן שהיעדר עמידה בדרישות הרישיון תרמה לתאונה, אולם ייתכן שהרישיון לא ניתן מסיבות שאינן קשורות למקרה.

דרישות הזהירות המוצבות בפני מבלים במועדון, אינן גבוהות, לדוגמא, נהג ברכב או אפילו הולך רגל סתם ברחוב, חייב להיזהר הרבה יותר מאשר אדם המבלה במועדון, וצפוי ששתה משקאות אלכוהוליים באופן שרמת התפקוד שלו אינה טובה.
לכן, יש צורך שהמועדון, יהיה ערוך מראש באופן שיימנע פגיעה במבלים שרמת הערנות שלהם אינה גבוהה.

מועדון דומה גם לכל מוסד אחר, כגון; בית קפה, מסעדה, קולנוע, תיאטרון וכו’. אם כי במועדון, יש לצפות גם לתפקוד פחות טוב של המבלים אשר שתו משקאות אלכוהוליים.

דרישות הרישוי והבטיחות אינן זהות לגמרי לגבי מוסדות שונים, אולם בעיקרון הן דומות. קיים מקצוע מיוחד הנקרא; ’מהנדס בטיחות’ אשר מקיים ביקורות בייחוד במקומות ציבוריים, בבתי קולנוע, תיאטראות וכו’ ונדרש לאשר את סידורי הבטיחות גם במסגרת קבלת רישיון לעסק וגם במסגרת בדיקות תקופתיות.

הדרישות המקובלות, הן; החל בבטיחות אש והגנה מפני שריפות – הסכנה הגדולה ביותר, ועד דרישות סניטריות באופן שהמטבח, יהיה בנוי נכון ויבטיח רמת ניקיון ותברואה הולמים.

הרשויות המקומיות, ומחלוקות הרישוי והפיקוח שלהן מופקדות על הוצאת רישיונות לעסק וביצוע כל הבדיקות הדרושות, נדרשות גם בדיקות של מכבי אש והמשטרה. בדיקת משטרה נדרשת בייחוד בתחום המועדונים עקב החשש למעשי אלימות המתרחשים שם לעיתים.

פרסומת; תרומת כאן נעים | עיתון האינטרנט של כל המדינה | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’

על המקרה, חלים חוקים שונים החל מחוק רישוי עסקים וחוקים אחרים המסדירים הפעלה של מוסדות המעניקים שירותים לציבור כגון; בתי קפה, מסעדות וכו’, אולם לאחר שהנזק כבר נגרם יש להניח שהצעירה, שנפגעה תגיש תביעה לבית המשפט לקבלת פיצוי על הנזקים הקשים שנגרמו לה.

על מקרה כזה, חלים ’דיני הנזיקין’ הקובעים מתי יש אחריות, מי אחראי ומה גובה הפיצוי. כל הקביעות האלה, ייעשו, כנראה, ע”י בית המשפט שידון במקרה. ניתן להגיש תביעה נגד אותו אדם שפגע בה (אם יימצא) וכן נגד המועדון. סביר שהמועדון, היה מבוטח בדיוק נגד נזקים מסוג כזה, נזקים שעלולים להיגרם למבלים אפילו במקרים רגילים של נפילה במדרגות או החלקה על משטח רטוב.

במקרה כזה, תופנה הדרישה לפיצוי גם ל’חברת הביטוח’ אשר אפשרויות הכלכליות שלה עולות לאין שיעור על היכולות הכלכליות של בעל המועדון. כמו כן, תיתכן גם תביעה נגד ’הרשות המקומית’ במקרה האחרון עיריית באר שבע, אם יתברר שלא הקפידה להפעיל את סמכויותיה כלפי המועדון, לדוגמא בהעדר רישיון, ניתן להוציא צו סגירה, או להפסיק את פעולת המועדון בדרכים מנהליות או ע”י בית המשפט.

היבט נוסף הוא ה’היבט הפלילי’. ייתכן שהייתה במקרה זה רשלנות ברמה שיכולה להגיע ל’רשלנות פושעת’ – אשר עלולה לגרור העמדה לדין פלילי ו-הגשת כתב אישום, אם יתברר שמפעילי המועדון, לא נקטו באמצעי הזהירות הדרושים, כדי למנוע תאונות מסוג כזה.

לדוגמא, ייתכן שהיה צורך להתקין מעקה גבוה בגלריה באופן שימנע חשש לנפילה למטה, או אף ייתכן שהיה צורך למנוע לגמרי את השימוש בגלריה, אם השימוש בשטח הגלריה לא היה שימוש מותר כשטח מאושר המהווה חלק מהמועדון.

במקרה זה עדיין אין ממצאים ברורים. לא ידוע האם הייתה רשלנות של אותו אדם שנפל מהגלריה, אולי נדחף ע”י מבלה אחר, אולי היה שיכור, ייתכן שהמעקה היה נמוך מדי, וכן לא ידוע האם העובדה שלמועדון לא היה רישיון תרמה לתאונה, והאם בדיקת בטיחות מתאימה של הפיקוח או של מומחה לבטיחות, הייתה מאפשרת נקיטת אמצעים מראש שהיו מונעים אפשרות לנפילה.

בכל מקרה, סביר, כי לצעירה דורון גנון שנפגעה במועדון “הפורום” בעיר באר שבע, לא הייתה כל אחריות, ולא הייתה כל ’רשלנות תורמת’ מצידה, היא לא הייתה אמורה לצפות למקרה כזה ולא הייתה אמורה להיזהר מפניו. הצעירה, כמו כל אדם המבלה במועדון או יושב בבית קפה, רשאי לצפות שכל אמצעי הבטיחות, יישמרו באופן שביטחונו מובטח.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן