עידית הראל שמש

חמישים גוונים של פגיעה מינית מתמשכת בקטין

כריסטיאן, סובל מ’פוסט טראומה’. גופו לא סובל מגע של אדם אחר, גם לא של מי שאוהב אותו. על חזהו נראים בבירור גושים קטנים של עור מצולק - האם זה נגרם מהצובטנים? האם נגרמו משעווה רותחת? אינני יודעת, יתכן שאחרים ידעו, מה שאני כן יודעת, שהצלקות הללו צרובות בגופו ובנפשו מגיל צעיר מאוד. כריסטיאן גריי, התקשר במהרה אל; 1203 (קו חירום ל’גברים נפגעי תקיפה מינית’).
0
0
חמישים גוונים של פגיעה מינית מתמשכת בקטין | הטור האישי של עידית הראל שמש
גיבור הסרט הסרט “חמישים גוונים של אפור” (Fifty Shades of Grey)

אניח בצד את נושא המסרים הבעייתיים שמעלה הסרט “חמישים גוונים של אפור” (Fifty Shades of Grey), בשאלת מעמדן של נשים, מאחר ונכתב על כך לא מעט. הסיפור המרכזי בעיני, העולה מהצפייה בסרט, הוא סיפור על גבר צעיר הסובל מפוסט טראומה כתוצאה מתקיפה מינית מתמשכת מגיל צעיר ועד בגרותו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לא יודעת אם לכך התכוונו הסופרת אי. אל. ג’יימס והבימאית סם טיילור, אך בסופו של דבר, הציגו היוצרות סיפור של נער שעבר התעללות מינית מתמשכת כקטין מגיל 15 ועד גיל 21. אמנם הסטטיסטיקה, מראה לנו שרוב רובם של התוקפים (גם של נערים) הם גברים, ובסרט התוקפת היא אישה, אבל ניחא, זה לא משנה את עצם הפגיעה.

האישה שהתעללה בכריסטיאן, הנער, אינה “מיסיס רובניזון”, כפי שאנה, מכנה אותה, דמות האישה ה”בשלה”, ה”מנוסה” שפיתתה (כי נשים הן פתייניות…) את דסטין הופמן בסרט “הבוגר” – גבר שסיים את לימודיו באוניברסיטה, כי אם אישה שהתעללה מינית בנער בן 15!

כריסטיאן גריי, כך הוא מספר לאנה (כשהיא ישנה ולא שומעת אותו, מה שמשאיר אותו עם סודו), נולד לאישה בזנות מכורה להרואין. סביר להניח שהוא ילדו של ’צרכן זנות’ או ’סרסור’.

אולי נוצר כתוצאה של אונס, מציאות חיים שכיחה של נשים בזנות, אולי נוצר לאור העובדה, כי צרכני זנות, נוהגים לקרוע את הקונדומים או להערים על הנשים ולהוריד את הקונדום וכך חושפים את הנשים למחלות עור ומין מידבקות ולהריונות לא רצויים.

אימו של כריסטיאן, נפטרה, בדומה לנשים בזנות מכורות רבות, בגיל מאוד צעיר, אולי מ-מנת יתר, אולי נרצחה, אולי גופה ונפשה לא עמדו בזוועת הזנות ו-שלחה יד בנפשה.

כריסטיאן, נלקח לאימוץ בידי משפחה עשירה. ההורים מוצגים כקרים ומנוכרים ויתכן שהיו כאלו גם בשנות הפגיעה. העובדה שהפוגעת הייתה חברתה של האם, מה שתואם את המציאות, לאור העובדה שעפ”י נתוני מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית, ב-87% ממקרי התקיפות המיניות, התוקף מוכר לקורבן מקרב סביבתו הקרובה, מעלים שאלות קשות – האם אימו ידעה? האם אביו ידע? האם ידעו ושתקו? האם קנו את שתיקת בנם? ואולי לא ידעו, כי מעולם לא היו דמויות מנחמות וקרובות לבנם, שעוד מתגעגע ל-אימו הביולוגית. (עפ”י הספר, האם, מגלה זאת רק שנים אחר כך).

זאת ועוד; כריסטיאן, עדיין בקשר עם תוקפו, עם האישה שהתעללה בו, מה שלא מאפשר לו החלמה מן הטראומה.

כאמור כריסטיאן, היה בן 15 כשהחלה מערכת היחסים המתעללת. האישה שפגעה ב כריסטיאן, הפגישה אותו עם אורח חיים, שאני מניחה שכדי לקיים אותו, ויש שיגידו, גם ליהנות ממנו, נדרשת בשלות פיסית, נפשית ומנטלית, שבטח אינה מתאימה לעולמו של נער מתבגר בן 15.

ילד בן 15 לא אמור לחוות קשירות, הצלפות ו”צובטנים” כאלו ואחרים ולא אמור לדעת מה זה פיסטינג (Fisting) אנאלי, מושג אשר אנסטאסיה לומדת עליו מ”החוזה”. ילד בן 15, אמור להיות בבית ספר, מוקף בחברים, מפתח תחביבים ומקבל מדי יום תמיכה וחום ממשפחתו, כשההתנסות המינית בגילאים הללו, אמורה להיות עם שותפים בני גילו שגם הם כמוהו מגלים את הנאות המין ובאופן שוויוני.

כריסטיאן, סובל מ’פוסט טראומה’. גופו לא סובל מגע של אדם אחר, גם לא של מי שאוהב אותו. על חזהו נראים בבירור גושים קטנים של עור מצולק – האם זה נגרם מהצובטנים? האם נגרמו משעווה רותחת? אינני יודעת, יתכן שאחרים ידעו, מה שאני כן יודעת, שהצלקות הללו צרובות בגופו ובנפשו מגיל צעיר מאוד. כריסטיאן גריי, התקשר במהרה אל; 1203 (קו חירום ל’גברים נפגעי תקיפה מינית’).

_________

* הכותבת עידית הראל שמש, היא מנהלת “מיתוס – ליום שאחרי הזנות”.

0
0



אודות הכותב

עידית הראל-שמש

עידית הראל שמש, ממובילות המאבק למען שיקום נשים וגברים מהזנות. "ג'ון סקול ישראל" - מרכז הסברה למניעת צריכת זנות. מייסדת ומנהלת‏ ב"מיתוס - ליום שאחרי הזנות". מנכ״ל‏ לשעבר ב-‏מכון תודעה - לסיוע לנשים ולגברים במעגל הזנות ולשינוי הגישה הציבורית‏. למדה ‏M.A. לימודי דמוקרטיה בין תחומיים‏ ב'האוניברסיטה הפתוחה‏' למדה ‏B.A. קרימינולוגיה סוציולוגיה ואנתרופולוגיה‏ ב'אוניברסיטת בר אילן‏'. למדה ב'התיכון ליד האוניברסיטה'‏.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן