סוכרת | סכרת

חולי סוכרת: ארוחת בוקר עשירה – מפחיתה את העליות של סוכר בדם אחרי ארוחות

0
0

רק ע”י שינוי זמן הסעודה העשירה בקלוריות – מבלי לשנות את מרכיביה – ניתן להשיג ירידה חשובה ברמות אליהן מגיע הגלוקוז בדם; “אם ברצוננו לאזן את הסוכר בקרב חולי סוכרת ולמנוע מחלות קרדיו-וסקולריות, לא מספיק לומר למטופלים מה עליהם לאכול וממה להימנע – אלא יש להדגיש את חשיבות תזמון הארוחות ביום, ובעיקר את חשיבותה של ארוחת הבוקר”, הסבירה פרופ’ דניאלה יעקובוביץ’ שעמדה בראש המחקר.
חולי סוכרת: ארוחת בוקר עשירה - מפחיתה את העליות של סוכר בדם אחרי ארוחות
חולי סוכרת: ארוחת בוקר עשירה – מפחיתה את העליות של סוכר בדם אחרי ארוחות

חולי הסוכרת, לתשומת לבכם: ארוחת בוקר עשירה, מפחיתה את העליות של סוכר בדם אחרי ארוחות – כך עולה ממחקר שנערך במרכז הרפואי ’וולפסון’, חולון, אשר בחן האם היפוך סדר הארוחות מקטין את עליות הגלוקוז בדם, ובכך תורם להימנעות מסיבוכים לבביים ואירועים מוחיים. “חשוב לדעת לא רק מה לאכול וממה להימנע, אלא גם מתי…” – הסבירה פרופ’ דניאלה יעקובוביץ’, שעמדה בראש המחקר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

המחקר פורסם ב-Diabetologia (כתב-עת היוקרתי של ה-EASD, האיגוד האירופאי ל’חקר הסוכרת’), ונערך ביחידה לסוכרת ב- ’וולפסון’ על-ידי פרופ’ יעקובוביץ’ ופרופ’ חוליו ויינשטיין, מנהל היחידה לסוכרת. במחקר, נטלו חלק גם ד”ר יוספה בר-דיין וד”ר זהר לנדאו מהיחידה לסוכרת ב-’וולפסון’, פרופ’ בו אהרן מאוניברסיטת לונד בשבדיה, ופרופ’ אורן פרוי וד”ר הדס רבינוביץ’ מהאוניברסיטה העברית.

דוברת וממונה על ההסברה המרכז הרפואי ’וולפסון’ בעיר חולון, הגב’ מיכל ויינשל שיינמן, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; על פי ההערכות, כיום ישנם למעלה מ-380 מיליון חולי סוכרת בעולם. בקרב אותם חולים קיים סיכוי גדול עד פי 10-20 ללקות בסיבוכים קרדיו-וסקולריים, התקף לב, אירועי מוחי, לעומת אנשים ללא רקע סוכרתי.

כאמור, ממחקר שנערך במרכז הרפואי ’וולפסון’, לאחרונה, נמצא, כי קיים קשר הדוק בין עליות גבוהות של הסוכר (גלוקוז) בדם, לאחר ארוחות לבין מחלות קרדיו-וסקולריות. כתוצאה מכך, הפחתת עליית ה’גלוקוז’ הפכה להיות מטרה עיקרית בטיפולים בתחום הסוכרת.

למרות שקיימת הסכמה שיש לפעול להפחתת אותן עליות בגלוקוז, דיאטות שונות, מופחתות שוּמן, מופחתות פחמימות, הגדלת סיבים – לא הוכיחו יעילות אחת על פני אחרת. יתרה מכך, אף אחת מן ה’דיאטות’ לא בחנה כיצד שינוי תזמון הארוחות עשוי להשפיע על מגמת העלייה בקרב חולי סוכרת.

בנוסף, מחקרים שבוצעו בעת האחרונה, הראו, כי העלייה בגלוקוז בדם גדולה יותר לאחר ארוחת הערב – בהשוואה לארוחת הבוקר – גם כאשר נבחנו תזונות זהות בשתי הארוחות.

לכן, פרופ’ דניאלה יעקובוביץ’ מיחידת הסוכרת ב-’וולפסון’ חשבה שאם נהפוך את סדר הארוחות ביום, כך שארוחת הבוקר תהיה הארוחה הגדולה והמזינה ביותר וארוחת הערב תהיה קטנה, נוכל להפחית את העליות ברמת הגלוקוז בדם.

בקרב 18 נבדקים חולי סוכרת (סוג 2), גברים ונשים בגילאי 30-70 – שאכלו ארוחת בוקר גדולה (700 קלוריות), ארוחת צהריים בינונית (600 קלוריות) וארוחת ערב קטנה (200 קלוריות) – העלייה של הסוכר (גלוקוז) אחרי הארוחות לאורך היום, הייתה נמוכה משמעותית (40%) מאשר מי שצרכו את אותן ארוחות, אך בסדר הפוך; ארוחת בוקר קטנה, ארוחת צהריים בינונית וארוחת ערב גדולה).

כלומר, רק על-ידי שינוי זמן הסעודה העשירה בקלוריות – מבלי לשנות את מרכיביה – ניתן להשיג ירידה חשובה ברמות אליהן מגיע הגלוקוז בדם; “אם ברצוננו לאזן את הסוכר בקרב חולי סוכרת ולמנוע מחלות קרדיו-וסקולריות, לא מספיק לומר למטופלים מה עליהם לאכול וממה להימנע – אלא יש להדגיש את חשיבות תזמון הארוחות ביום, ובעיקר את חשיבותה של ארוחת הבוקר”, הסבירה פרופ’ יעקובוביץ’.

חולי סוכרת המעוניינים לקבל פרטים נוספים על סוכרת ודרכי התמודדות עמה, יכולים לפנות לפרופ’ דניאלה יעקובוביץ’ בדוא”ל; daniela.jak@gmal.com

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן