כאן חלל | תעופה

ליקוי חמה חלקי, ייראה מארץ ישראל ב-20 במרץ

0
0

סוכנות החלל הישראלית והאגודה הישראלית לאסטרונומיה, יקיימו תצפיות מודרכות לרגל האירוע; בישראל, שיא הליקוי, יהיה בסביבת 12:00 כאשר הירח, יסתיר כ-7% משטח השמש, תלוי במקום בארץ בו נמצאים, כאשר הליקוי הגדול ביותר יהיה באזור קריית שמונה והקטן ביותר באזור אילת ◄ מי שיפספס את האירוע הנוכחי, יאלץ להמתין עד חודש יוני שנת 2020, כדי שיוכל לחזות שוב בליקוי חמה מישראל.
ליקוי חמה חלקי, ייראה מארץ ישראל ב-20 במרץ
ליקוי חמה חלקי, ייראה מארץ ישראל ב-20 במרץ

ליקוי חמה ביום שישי הקרוב, 20 במרץ 2015, ייראה מישראל, לראשונה מזה שנתיים. מי שיפספס את האירוע הנוכחי, יאלץ להמתין עד יוני שנת 2020, כדי שיוכל לחזות שוב בליקוי חמה מישראל. סביב האירוע הקוסמי, יערכו ’סוכנות החלל הישראלית’ ב’משרד המדע’ ו’האגודה הישראלית לאסטרונומיה’ תצפיות מודרכות לקהל לעבר השמש בעזרת טלסקופים מיוחדים ובליווי הסברים על תופעת ליקוי החמה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ד”ר יגאל פתאל, יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, מסביר, כי; “ליקוי חמה, מתרחש כאשר הירח עובר בין כדור הארץ לבין השמש ומסתיר חלק מהשמש או את כולה. הליקוי הנוכחי הוא ליקוי חמה מלא אך בישראל נראה אותו כחלקי.

הליקוי המלא, ייראה מאזור הים הצפוני, צפון סקנדינביה והקוטב הצפוני. כדי שיהיה ליקוי מלא, לא די שהירח יהיה במולדו, אלא גם סמוך מאוד למישור שבו כדור הארץ מקיף את השמש”.

המספר המרבי של ליקויים בשנה הוא 7. השנה יתרחש ליקוי חמה נוסף ב- 13 בספטמבר, שייראה רק מ-דרום אפריקה ו-אנטרקטיקה ואילו ב- 28 בספטמבר, יתרחש ’ליקוי ירח מלא’ שאת רובו נראה גם מישראל.

בישראל, שיא הליקוי, יהיה בסביבת 12:00 כאשר הירח, יסתיר כ-7% משטח השמש, תלוי במקום בארץ בו נמצאים, כאשר הליקוי הגדול ביותר יהיה באזור קריית שמונה והקטן ביותר באזור אילת. הזמן המרבי שבו ייראה ליקוי החמה המלא בשיאו יהיה שתי דקות ו-47 שניות בנקודה שנמצאת כ-300 קילומטרים ממזרח ל-איסלנד ב’ים הנורווגי’.

ליבי עוז, דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; ליקוי החמה, יחל כאשר הירח, יתחיל להסתיר את השמש עבור צופים בחופיה המערביים של גרינלנד וכן בחלקו הצפוני של האוקיינוס האטלנטי. הצל, יוטל על חלקה הצפוני של יבשת אירופה, כאשר מהלך הצל המלא יעבור בין גרינלנד לכיוון צפון מערב, צפונית לסקנדינביה ועד לקוטב הצפוני.

דר’ יגאל פתאל, יו”ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה | ברקע: ליקוי חמה חלקי | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו

שולי הצל, יהיו לאורך צפון אפריקה וצפון מערב אירופה ורוסיה. כאשר ארץ ישראל, קרובה לשולי הצל ולכן, כאן ייראה ליקוי חלקי.

לאלה המבקשים לצפות בליקוי; הצפייה ב’שמש’ ללא אמצעי מיגון עלולה לגרום נזק בלתי הפיך לעין עד כדי סכנת עיוורון. כדי לצפות בליקוי בבטחה, יש להצטייד באמצעי בטיחות כגון; ’זכוכית רתכים מספר 14’ או במשקפיים מיוחדים לצפייה בליקוי.

אמצעי נוסף הוא להטיל את דמות השמש על הרצפה – מחוררים במרכז חתיכת פח או חתיכת קרטון חור שקוטרו כמילימטר אחד ומטילים את דמות השמש העוברת בחריר על הרצפה.

התצפיות, המהוות חלק מסדרה התצפיות השנתית “מביטים למעלה”, ייערכו ב-20 במרץ בשעות 10:30 עד 13:00 ב-מצפי הכוכבים הבאים; מצפה הכוכבים בעיר גבעתיים, מצפה הכוכבים ב-מעלה אדומים, המרכז הדרוזי לחלל בישוב ירכא ליד התיכון למדעים ומנהיגות, ’טכנודע חדרה’, מצפה הכוכבים במרכז ע”ש אילן רמון בעיר טייבה, וב’מרכז אילן רמון’ בעיר באר שבע, אוניברסיטת בן גוריון. הכניסה ללא תשלום.

☚פירוט נוסף באתר סוכנות החלל הישראלית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן