רשלנות רפואית

המכון לרפואה משפטית ו-משרד הבריאות, נתבעים לפיצוי על סך 2.5 מיליון שקלים

0
0

11 שנה שמר המכון לרפואה משפטית באבו כביר את איברי האב. כעת תובעים ילדיו מיליוני שקלים באמצעות עו”ד תומר בכר; “לילדיו של המנוח, התברר, כי ללא כל סיבה, נלקחו מגופת אביהם דגימות רבות מאיברים שונים”.
המכון לרפואה משפטית ו-משרד הבריאות, נתבעים לפיצוי על סך 2.5 מיליון שקלים
המכון לרפואה משפטית ו-משרד הבריאות, נתבעים לפיצוי על סך 2.5 מיליון שקלים

בימים אלה נדונה בבית משפט השלום בעיר תל אביב, תביעה לפיצויים נגד המכון לרפואה משפטית אבו כביר ו-משרד הבריאות על סך 2.5 מיליון שקלים, מצדה של משפחה אשר לטענתם, נלקחו מגופת אביהם שנפטר בגיל 56 באוקטובר 2002, דגימות רבות מאיברים שונים ללא כל סיבה. כעת כ-11 שנה לאחר שנפטר, התברר לילדיו של המנוח, כי במכון לרפואה משפטית אבו כביר, שמרו חלקים מגופתו ולכן, יש לערוך לאביהם טקס קבורה נוסף.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדברי אחד מהבנים, לאחר שהאב נפטר וגופתו זוהתה, הוא נשאל על ידי השוטרים, אם ניתן לבצע בגופה מספר בדיקות, לטובת כיווני חקירה שונים. לטענתו, הוחתם הבן על טופס “הסכמת בן משפחה לנתיחה לאחר המוות”, מבלי שהוסברו לו המשמעויות לכך.

מכתב התביעה, עולה, כי רק לפני כשנה וחצי, קיבלו ילדיו של המנוח מכתב מטעם משרד הבריאות, המבשר, כי נשתמרו דגימות מגופת אביהם שעליהם לקוברן. בצר להם פנו ילדי המנוח אל עו”ד תומר בכר, מ-משרד עורכי הדין תומר בכר, ברחוב ז’בוטינסקי 33, מגדלי התאומים (בניין 1), בעיר רמת גן, העוסק רבות בתביעות נזקי גוף ורשלנות רפואית, כדי לייצגם. זה נכנס לפעולה מיד וניסח את כתב התביעה.

עו”ד בכר, המייצג את ילדי המנוח, כתב בין היתר, כי; האב המנוח, נפטר באוקטובר 2002 בהיותו בן 56. לאחר שאחד מבניו, זיהה את גופתו במכון לרפואה משפטית, השוכן ברחוב דרך בן צבי פינת רחוב הרצל בשכונת אבו כביר שבעיר תל אביב, הוא נשאל, לטענתו, על ידי השוטרים אם אפשר לבצע בגופה מספר בדיקות.

“לא נמסר לבן המנוח או לאף אחד מאחיו, מסמך כלשהו המעיד על הצורך הרפואי בנתיחת הגופה, ובוודאי לא בנטילת דגימות או איברים כלשהם ממנה”, אומר ומדגיש עו”ד תומר בכר; “באותו היום נותחה גופת אביו, ונלקחו ממנה דגימות דם וכן דגימות מאיברים שונים”.

עו”ד בכר, מציין, כי בחוות הדעת של המנתח, נכתב, כי יש צורך לשמור על דגימות הדם. “לכן, שאר האיברים, היו אמורים להיקבר באופן מיידי”, אומר עו”ד בכר.

◄ “מכירת רקמות ואיברים למכוני מחקר”

בעבר נחשפו מקרים דומים רבים. לפי פרסומים בתקשורת, מונתה ועדה בראשות השופט בדימוס אריה סגלסון ז”ל, על ידי משרד הבריאות, אשר קבעה, כי המכון, ביצע מחדלים קשים בכל הנוגע לשימוש ברקמות ובאיברים שנלקחו מגופות ללא הסכמה, לעתים לטובת מכירתם למכוני מחקר.

“הוועדה, קבעה, עוד, כי המכון, ניתח גופות או נטל איברים ללא הסכמה”, אומר עו”ד בכר, “זאת, תוך פגיעה בכבוד המת ובכבוד משפחת המת, וכן הונאת בני משפחה על ידי המכון באבו כביר”.

מפרסומים בתקשורת, עולה, כי באחד המקרים, פוצה ב-300,000 שקלים, אחיו של דודו טופז (20 בספטמבר 1946 – 20 באוגוסט 2009) שהיה איש טלוויזיה, בדרן, שחקן, תסריטאי, מחזאי, סופר, ומגיש רדיו וטלוויזיה ישראלי, אשר וכוּנה; “הראשון בבידור”, זאת לאחר שליבו של טופז, הוצא בשלמותו מגופתו ונשמר במכון.

במקרה אחר, משפחתו של מנוח, פוצתה בחצי מיליון שקלים, לאחר שהמכון ניתח את גופתו ללא הסכמה כדין. במקרה נוסף, הוריו של חייל פוצו ב-1.5 מיליון שקלים, לאחר שהמכון נטל דגימות ואיברים מגופתו מבלי ליידעם.

◄ “חלקי גופה בתוך קופסה לבנה בגודל של קופסת נעליים גדולה”

כאמור, לפני כשנה וחצי, כ-11 שנים לאחר מות האב, הופתע אחד מהבנים אותם מייצג עו”ד בכר לקבל מכתב ממשרד הבריאות, לפיו קיימות דגימות שנלקחו מאביו המנוח, אשר נשמרו במכון. “רק אז נודע לו לראשונה, כי חלקים מגופת אביו היו שמורים במשך כל כך הרבה שנים, ללא כל סיבה. הוא ואחיו הזדעזעו עמוקות”, סיפר העורך דין.

כחודש, לאחר מכן, הגיע הבן לקבר אביו, שם פגש בנציג של ’חברה קדישא’. לדבריו, במקום המתינה לו קופסה לבנה בממדים של קופסת נעליים גדולה, ובתוכה שקית שחורה שמשקלה קילוגרם אחד לערך. הנוכחים, ביצעו במקום טקס קבורה נוסף, וכך 11 שנה לאחר מותו – הובא האב, סוף סוף למנוחת עולמים.

“בקבורה הנוספת לא נקברו דגימות קטנות, אלא חלקי איברים משמעותיים”, טוען עו”ד בכר; “דבר שהוסיף לפגיעה הקשה בכבודו של המנוח ולתחושת הזעזוע שבה חשו ילדיו”.

לדברי עו”ד בכר, עד כה טרם נמסר לילדיו אילו חלקים נלקחו מגופתו, איזה שימוש נעשה בהם, ואם בסופו של דבר כל חלקי המנוח הובאו לקבורה.

לפי כתב התביעה, המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות פעלו בניגוד לחוק ולתקנות האנטומיה והפתולוגיה, וכן בניגוד לחוק יסוד; כבוד האדם וחירותו. “מדובר ברשלנות מהסוג החמור ביותר”, מאשים עו”ד בכר; “לילדיו של המנוח, נגרמה פגיעה נפשית קשה מאוד, שממנה יסבלו כל חייהם” ולכן, הגיש בשם ילדיו של המנוח תביעה לפיצויים נגד המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות על סך 2.5 מיליון שקלים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן