עולם ערב

עבדאללה מלך סעודיה בן ה-91 הלך לעולמו | היורש: סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד

0
0

מאז עלייתו לשלטון ב-2005, קידם המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד, מלכה השישי של ערב הסעודית רפורמות במוסדות הדת, החינוך והמשפט, במטרה לשחרר את הממלכה, ולו במעט, מהממסד הדתי הווהאבי, הנחשב לאחד השמרנים באסלאם ◄ אחיו למחצה, בן ה-77; סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד, יירש אותו.
עבדאללה מלך סעודיה בן ה-91 הלך לעולמו | היורש: סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד
עבדאללה מלך סעודיה בן ה-91 הלך לעולמו | היורש: סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד

המלך של ערב הסעודית עבדאללה בן עבד-אלעזיז אל סעוד (عبد الله بن عبد العزيز), מת הלילה, בגיל 90, בבית החולים בריאד, בירתה של ממלכת ערב הסעודית והעיר הגדולה ביותר בתחומה, לאחר שלאחרונה (דצמבר 2014), לקה בדלקת ריאות קשה וקיבל טיפול רפואי במשך מספר שבועות ואף נאלץ לנשום בעזרת צינור – כך דיווחו, סוכנות הידיעות הרשמית של הממלכה והתקשורת הסעודית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד, הותיר אחריו ארבע נשים, שבעה בנים וחמש-עשרה בנות. ההלוויה של מלך סעודיה, תתקיים היום (שישי) אחר הצהריים.

עוד נודע, כי אחיו למחצה, בן ה-77; סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד (سلمان بن عبد العزيز آل سعود), יירש אותו לאחר שבפועל נקרא; סלמאן, נסיך כתר סעודי ביוני 2012 לאחר מותו של הנסיך נאיף בן עבד אל-עזיז. לאחרונה, ייצג סלמאן את המלך עבדאללה ברוב האירועים ציבוריים בגלל הבריאות החולה של המלך.

כעת, ישנו מתח רב וחשש לגבי עתידה של המדינה העשירה בנפט לנוכח ההפגנות המתרחבות באחרונה נגד הממשלה.

◄ עבדאללה בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד

עבדאללה בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד (בערבית: عبد الله بن عبد العزيز آل سعود; 1 באוגוסט 1924 – 23 בינואר 2015) היה מלכה השישי של ערב הסעודית. הוא הומלך ב-1 באוגוסט 2005, בעקבות מותו של אחיו למחצה, המלך פהד.

עבדאללה, שימש החל משנת 1996 כעוצר בפועל ועקב כך שליטה של ערב הסעודית, זאת נוכח חוסר יכולתו של המלך פהד להמשיך ולשלוט אפקטיבית בעקבות שבץ מוחי שעבר באותה שנה. הוא אחד משלושים ושבעה בניו של אבן סעוד, מייסדה של ממלכת ערב הסעודית.

עבדאללה נולד בריאד ל-פהדה, אשתו השמינית של אבן סעוד, וזכה לחינוך אסלאמי-דתי בחצר המלכותית. בשנת 1963 קיבל את הפיקוד על המשמר הלאומי הסעודי, תפקיד בו החזיק עד 2010,

מאז עלייתו לשלטון ב-2005, קידם עבדאללה רפורמות במוסדות הדת, החינוך והמשפט, במטרה לשחרר את הממלכה, ולו במעט, מהממסד הדתי הווהאבי, הנחשב לאחד השמרנים באסלאם. אחת מפעולותיו הראשונות הייתה להפקיד את משרד החינוך בידי אנשים ליברלים וצעירים יותר, כדי שיוכל לשנות את תכני מערכת הלימוד.

בין היתר, בעידוד בתו, הנסיכה עאדלה (הידועה בפעילותה למען נשים), הוכנסו שיעורי חינוך גופני לבתי הספר הציבוריים והפרטיים לבנות. כמו כן, הוקמו מועדוני ספורט ובריאות לנשים והותר לנשים להשתתף בתחרויות ספורט מקומיות ובחו”ל.

סלמאן בן עבד אל-עזיז אָאל סעוד המלך החדש, השביעי של ערב הסעודית | צילום: ויקיפדיה

עבדאללה, אף חנך ליד העיר ג’דה אוניברסיטה למדעים ולטכנולוגיה, המאובזרת בציוד עדכני בתחומי המדעים ומיועדת לשני המינים, הלומדים יחדיו. זוהי תופעה חדשה ב-מערכת החינוך הסעודית, הפועלת משכבר הימים על בסיס הפרדה מלאה בין גברים ונשים, אשר אינן מורשות לנהוג או לצאת העירה ללא ליווי קרוב משפחה.

בנוסף, דווח, כי באוניברסיטה החדשה, סטודנטיות תוכלנה לנהוג בעצמן במכוניותיהן ברחבי הקמפוס. בספטמבר 2011, הודיע עבדאללה, כי לראשונה נשות המדינה, יוכלו להצביע בבחירות למועצות המקומיות ואף להיבחר להן.

בין היתר הוענקו למלך עבדאללה מסדר אומיה (סוריה), אביר הצלב הגדול במסדר האמבט (הממלכה המאוחדת) ואביר במסדר גיזת הזהב (ספרד), וכן קרויה על שמו אוניברסיטה ציבורית למדע ולטכנולוגיה בערב הסעודית.

☚חלק מן המידע אודות עבדאללה בן עבד-אלעזיז אל סעוד, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן