סביבה | אקולוגיה

המשרד להגנת הסביבה, אסר על קצא״א להפעיל צינור הנפט ממנו ארעה הדליפה

0
0

משרד להגנת הסביבה, נערך לשיטפונות הצפויים ביום ג’, העלולים לפזר הזיהום גם הלאה, אפילו עד מפרץ אילת ◄ עד כה, פונו משמורת עברונה ומסביבתה כ-8,500 טון של קרקע מזוהמת והסתיימה שאיבת הנפט הגולמי מהבריכות המרכזיות ◄ מה מסתירה חברת קצא”א, האחראית לצינור הנפט?
המשרד להגנת הסביבה, אסר על קצא״א להפעיל צינור הנפט ממנו ארעה הדליפה
המשרד להגנת הסביבה, אסר על קצא״א להפעיל צינור הנפט ממנו ארעה הדליפה

מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, הודיע היום בצהריים (יום ראשון | ט”ו כסלו התשע”ה) לחברת קצא״א (קו צינור אילת-אשקלון), כי נאסר עליה להפעיל מחדש את צינור הנפט ממנו ארעה הדליפה עד לקבלת אישור מהמשרד להגנת הסביבה. עד כה, פונו משמורת עברונה ומסביבתה כ-8,500 טון של קרקע מזוהמת והסתיימה שאיבת הנפט הגולמי מהבריכות המרכזיות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

נכון לעכשיו, נערכים במשרד להגנת הסביבה לשיטפונות הצפויים באמצע השבוע (שלישי), העלולים לפזר את הזיהום גם הלאה, אפילו עד מפרץ אילת. העבודות בשטח מתרכזות כרגע בפינוי הזיהום מ’שמוּרת עברונה’.

קו צינור אילת-אשקלון (ר”ת: קצא”א; המכונה גם קו צינור טרנס-ישראל, באנגלית: Trans-Israel pipeline), הוא קו צינורות להעברת נפט גולמי מנמל אילת אשר בים סוּף אל מזח באשקלון שבים התיכון, בכך משמש הצינור גשר יבשתי בין הימים הללו תוך עקיפת תעלת סואץ. הקו מופעל על ידי חברת קו צינור אילת אשקלון.

הקו כולל צינור נפט בקוטר 42 אינץ’ (106.68 ס”מ) ובאורך 254 קילומטר. לאורך הקו שלוש תחנות דחף להעברת נפט גולמי מ-ים סוף אל הים התיכון בעלות יכולת פוטנציאלית להעברת 60 מיליוני טונות נפט גולמי בשנה ושתי תחנות דחף בשיטת “זרימה הפוכה” להעברת נפט מהים התיכון לים סוף ביכולת של 20 מיליוני טונות בשנה.

שיטת “הזרימה ההפוכה” משמשת להובלת דלק מרוסיה והקווקז לשווקים המתעוררים של מזרח אסיה. לחברה מספר מכלי דלק בעיר אילת, המשמשים לאחסון דלק זה.

עבור ישראל, נחשב קצא”א, למתקן אסטרטגי ראשון במעלה בשל מרכזיותו במשק האנרגיה הישראלי והיותו מאגר דלק לשעת חירום. כידוע, בשנים האחרונות, נמצא מסוף הנפט של אשקלון, תחת איום מתמיד של רקטות הנורות מרצועת עזה.

☚ עוד מידע על קו צינור אילת-אשקלון (קצא”א).

כזכור ביום רביעי שעבר ה- 3/12/2014, דווח לראשונה על המחדל / האסון האקולוגי, לאור דליפה מקו צינור נפט של חב’ קצא״א, דרומית לישוב באר אורה אשר בערבה. עם היוודע דבר הדליפה, כוחות מתוגברים של המשרד להגנת הסביבה, יצאו אל המקום, וגילו, כי מדובר בדליפה של מיליוני ליטרים של נפט גולמי.

פריקת קרקע מזוהמת מהערבה באתר הפסולת נימרה בעקבות הדליפה בצינור הנפט של קו צינור אילת-אשקלון | צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

השפך, נמשך לאורך מספר קילומטרים, שהגיעו גם ל”שמורת עברונה”, מהשמורות החשובות בערבה, שם נמצאים ’דקלי הדום’ הצפוניים ביותר בעולם ואוכלוסיית ’צבאים’ נרחבת. נפט גולמי, כידוע, עלול לזהם את הקרקע, גורם למפגעי ריח ועלול לפגוע בחי ובצומח.

דוברות המשרד להגנת הסביבה, מסרה, כי לאחר בדיקה מן האוויר, התגלה, כי כרגע אין חשש לדקלי הדום ב’שמורת עברונה’. עם זאת, יש פגיעה קשה בשמוּרה. הזיהום לא הגיע לירדן.

בעקבות האירוע, פנה המשרד להגנת הסביבה אל עיריית אילת והמליץ לא לקיים את תחרות הטריאתלון אשר תוכננה באזור אשר מושפע מדליפת הנפט.

“המשטרה הירוקה” במשרד להגנת הסביבה, הוקם צוות חקירה מיוחד אשר פתח בחקירה לבדיקת נסיבות האירוע. החקירה, אמורה לבחון גם האם ניתן היה למנוע את הדליפה וכיצד היא טופלה על ידי הגורמים השונים.

בתוך כך, נודע היום, כי תושבת דרום הארץ, הגישה בעקבות דליפת הנפט והאסון האקולוגי בדרום, תביעה ייצוגית ראשונה אל בית המשפט המחוזי בעיר תל אביב נגד חברת קצא”א והמשרד להגנת הסביבה, אשר לטענתה התרשלו, גרמו למפגע סביבתי והפרו את חובתם.

◄ מה מסתירה חברת קצא”א, האחראית לצינור הנפט

שלושה ימים אחרי האסון האקולוגי בערבה בו דלפו 3000 מטרים מעוקבים של נפט גולמי עדיין לא ברור מי אחראי למחדל, אבל כשבודקים מי אחרי לצינור, חברת קצא”א, קו צינור הנפט אילת אשקלון, ספק אם אי פעם יישא מישהו באחריות וספק אם נדע על כך. למה נהנית קצא”א מחיסיון כזה? שכמעט ואסור לדבר עליה?

שיחה עם כתב התשתיות והאנרגיה של העיתון “דה מרקר”, מר אבי בר אלי, שהרחיב הבוקר בנושא בתוכנית; “סדר יום” עם העיתונאית קרן נויבך מ’קול ישראל’ על האסון האקולוגי בערבה, ממנו עולה, כי חברת קצא”א, אחראית לצינור הנפט.

☚ האזינו לתוכנית “סדר יום” בנושא; חברת קצא”א.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן