חדשות בריאות

מחלת ריאות חסימתית כרונית: חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של COPD

0
0

רוב הלוקים במחלה הם בני גיל 55 ומעלה, והיא שכיחה מעט יותר וקטלנית יותר בקרב גברים מנשים. בשנים האחרונות, ניכרת מגמת עלייה עולמית בשיעורי מחלת COPD ◄ לאחרונה, נכנס ל’סל הבריאות’, משאף חדש ויעיל לטיפול במחלה המיועד להרחבת סימפונות, הנקרא; אקלירה (Eklira) ◄ יום המודעות הבינלאומי למחלת ה-COPD 19.11.2014 – World COPD Day.
מחלת ריאות חסימתית כרונית: חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של COPD
מחלת ריאות חסימתית כרונית: חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של COPD

ב-19 בנובמבר 2014, יצוין במדינת ישראל וברחבי העולם, ’יום המודעות הבינלאומי ל– ’COPD’ הנחשבת ’מחלת ריאות חסימתית כרונית’ היום, נערך במטרה להגביר את המודעות הציבורית לאפשרויות הטיפול בכל רחבי העולם. כ-350,000 איש בארץ ישראל, חולים ב-COPD וכ-3,000 איש מתים ממנה מדי שנה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מהי מחלת COPD, מי סובל ממנה יותר, מאיזה גיל, כיצד היא קשורה לעישון, מדוע חשוב לגלות אותה מוקדם ואיך ניתן לטפל בה? מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) בראשי תיבות (COPD), היא מחלה כרונית קשה הגורמת לחסימה והיצרות בלתי הפיכה של דרכי הנשימה. ’מחלת ה–COPD’, יכולה להופיע בצורה קלה יותר ונקראת גם ; ’נפחת הריאות’ או בצורה חמורה של דלקת סימפונות כרונית.

המחלה פוגעת ברקמת הריאות ובתפקודן וגורמת לתסמינים שונים כגון; קשיי נשימה, שיעול שאינו חולף, ליחה כרונית מרובה, צפצופים, חרחורים, ולחץ באזור החזה. חומרת התסמינים, גוברת עם התדרדרות המחלה ולכן, ישנה חשיבות מכרעת לגילוי מוקדם של COPD ולשינוי באורח החיים של החולה.

דוברת תחום תרופות מרשם מעבדות רפא בע”מ, הגב’ נאוה עינבר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; הגורם העיקרי למחלת הריאות הוא עישון ממושך או חשיפה לעישון פסיבי. כ- 85% ממקרי ה-COPD, הם כתוצאה מ’עישון’ וכרבע מכלל המעשנים בישראל ובעולם סובלים מהמחלה.

גורמים נוספים למחלה, יכולים להיות חשיפה למזהמים סביבתיים, סיבות טרום לידתיות ותורשה. רוב הלוקים במחלה, הם; בני גיל 55 ומעלה, והיא שכיחה מעט יותר וקטלנית יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים. בשנים האחרונות, ניכרת מגמת עלייה עולמית בשיעורי המחלה.

על פי נתוני ארגון למחלת ריאות חסימתית כרונית, היוזמה הגלובלית למחלת ריאות חסימתית כרונית ה-The Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease, מסתבר, כי כ-3 מיליון בני אדם ברחבי העולם מתים מהמחלה בכל שנה, כ-3,000 מתוכם, כאמור, בישראל, הצפי הוא שעד 2020 תהיה מחלת ה-COPD, גורם המוות השלישי בעולם וגורם הנכוּת החמישי.

▼ גילוי מוקדם וטיפול

אבחון מחלת ה-COPD, נעשה בדרך כלל על ידי בחינת ההיסטוריה הרפואית והתעסוקתית של החולה, בדיקה גופנית, צילום רנטגן, שאלון חשיפה לחומרים מגרים ומבחני נשימה. הטיפול במחלה כולל; הפסקת עישון, טיפול תרופתי, טיפול תומך, כגון; פיזיותרפיה נשימתית, שיקום ריאתי, טיפולים כירורגים ובמקרים החמורים ביותר אף השתלת ריאה.

לוגו יום המודעות הבינלאומי למחלת ה- COPD 19.11.2014 – World COPD Day

המטרה העיקרית של הטיפול התרופתי במחלה, הינה עצירת המחלה, מניעת התלקחויות וכן הקלת תסמיני המחלה באמצעות הרחבת דרכי הנשימה. הטיפולים התרופתיים העיקריים, הינם; מתן חמצן, תרופות מרחיבות סימפונות וסטרואידים או שילוב של מספר תרופות יחד. בחולים הסובלים מהחרפה בינונית או קשה מוסיפים לטיפול גם אנטיביוטיקה.

לאחרונה, נכנס ל’סל הבריאות’, בישראל לטיפול יעיל במחלה משאף חדש מיועד ל’הרחבת סימפונות’, הנקרא; אקלירה (Eklira). מדובר בתרופה חדשה הנלקחת פעמיים ביום ומקלה את תסמיני ה-COPD, הן בשעות היום והן בשעות הלילה.

עולה, כי אקלירה, מספקת מענה למשך 24 שעות והינה בעלת השפעה מקסימאלית ומתמשכת החל מהיום הראשון של הטיפול ולאורך כל הטיפול כולו.

אקלירה, מתאפיינת בפחות תופעות לוואי, כמו; יובש בפה, דופק מואץ, מתרופות אחרות באותה המשפחה וביעילות טובה יותר בשעות הלילה. בניגוד לתרופות אחרות מאותה משפחה, אקלירה, הינה היחידה הניתנת במשאף מוכן לשימוש חודשי ואין צורך בהטענה יומית של התרופה.

למשאף הייחודי והמתקדם של אקלירה (Eklira), יש שני מנגנוני בקרה המוודאים נטילה נכונה של התרופה. והוא המשאף היחיד הננעל בסיום נטילת התרופה, כך שהחולה יכול, לוודא, כי אכן נטל את כל המנה במלואה.

בכל מקרה, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא, מהו הטיפול המיטבי ביותר עבור כל חולה במחלה, איך לשנות את אורח החיים וכיצד ניתן לעצור את התדרדרות המחלה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן