בריאות הציבור

השר להגנת הסביבה, פרץ: אביא למציאות חדשה בה שקיות הניילון יעברו מהנוף הישראלי

0
0

החוק למיגור השקיות שמוביל השר להגנת הסביבה, אושר אמש במליאת הכנסת בקריאה ראשונה ◄ השר להגנת הסביבה, פרץ; “אני רגיש לטענות יצרני השקיות בישראל, אבל אסור לעצור את קידום החוק שיטיב עם הציבור ועם הסביבה” ◄ רשתות השיווק, מוציאות כיום יותר מ-88 מיליון ₪ בכל שנה על חלוקת שקיות הגופייה וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם השר פרץ יאפשר להפסיק זאת.
השר להגנת הסביבה, פרץ: אביא למציאות חדשה בה שקיות הניילון יעברו מהנוף הישראלי
השר להגנת הסביבה, פרץ: אביא למציאות חדשה בה שקיות הניילון יעברו מהנוף הישראלי

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה ברוב של 39 ח”כים ובלי מתנגדים את ’החוק למיגור השקיות’ אשר מוביל השר עמיר פרץ ואמור לשנות את הרגלי הצרכנות של הציבור בישראל עד היום. בשבוע הבא, תדון ’ועדת הכלכלה’ ב’חוק מיגור השקיות’ על מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית. על כל שקית, יוטל היטל בסך 30 אגורות. במקביל – כל משפחה תקבל בחינם 7 סלים רב פעמיים על חשבון רשתות השיווק ובמסגרת שיתוף פעולה נדיר בינם לבין המשרד. הישראלים, צורכים יותר מ-2.2 מיליארד שקיות בשנה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

השר פרץ; “כבר תוך מספר חודשים לא יחלקו יותר שקיות בבזבזנות במכולות וברשתות השיווק. כל ח”כ שהצביע בעד החוק, הוא שותף איתי היום למאבק ב”התמכרות” שהפכה לתלות מסוכנת ומזהמת. אנו נאבקים בתופעה שהפכה לסמל לבזבזנות וגבתה מחירים סביבתיים קשים. אני רגיש לטענות, יצרני השקיות בישראל, אבל אסור לעצור את קידום החוק, אשר יטיב עם הציבור ועם הסביבה”.

מליאת הכנסת. אישרה ביום 27/10/2014, ברוב של 39 ח”כים וללא מתנגדים, את החוק למיגור שקיות הגופייה, אותו מוביל השר להגנת הסביבה, ח”כ עמיר פרץ.

דובר המשרד להגנת הסביבה, הביא היום (שלישי | ד’ חשון התשע”ה) בהרחבה באתר המשרד, את ההסבר ’החוק למיגור השקיות’ אשר מוביל השר עמיר פרץ; החוק, קובע, כי תיפסק החלוקה הבזבזנית של השקיות וכבר בשבוע הבא, הוא יידון ב’וועדת הכלכלה של הכנסת’ על מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית.

על פי החוק, על כל שקית, יוטל היטל שיילך ויירד עם הזמן ובמקביל כל משק בית, יקבל ב’חינם’ שבעה סלים רב פעמיים, איכותיים מחומרים הניתנים למיחזור. קמפיין בטלוויזיה של המשרד להגנת הסביבה, הקורא לציבור להפחית את השימוש ב”שקיות הגופייה” המזהמות, יועלה כבר בימים הקרובים.

ההיטל, אותו יידרשו הצרכנים לשלם על השקיות, יעמוד על סכום של 30 אגורות ואחרי שנתיים, יירד ל-20 אגורות. 4 שנים מרגע כניסת החוק החדש לתוקף, יירד שוב ההיטל ויעמוד על 10 אגורות באופן קבוע. רשתות השיווק, לא יוכלו למכור “שקית גופייה” בפחות מגובה ההיטל.

לפני כחודשיים, חתם השר פרץ עם מנהלי רשתות השיווק על אמנה, הקובעת, כי רשתות השיווק, יחלקו לציבור על חשבונן סלים רב פעמיים בחינם. הסלים שיחולקו, זכו לשם-כינוי; “רב-סל”. כל משק בית, יקבל תלושים המאפשרים לו לקבל בחינם 7 סלים המסוגלים לשאת עד 20 ק”ג כל אחד ועשויים כולם מחומר מתמחזר.

הסלים, שיחולקו יהיו משני סוגים; ’רב-סל’ קשיח המיועד לקניות הגדולות ו’שיק-סל’, שהוא סל מעוצב מתקפל שניתן להכניס לכיס לטובת קניות מזדמנות.

עוד במסגרת ’החוק למיגור השקיות’ אותו מוביל השר עמיר פרץ, הוחלט, כי הכספים שייגבו בגין ההיטל ישמשו, בין היתר, למימון התוכנית ולהקמת מנגנון סיוע ליצרני שקיות הניילון החד פעמיות.

כיום מוציאות רשתות השיווק, מוציאות כיום יותר מ-88 מיליון ₪ בכל שנה, על חלוקת שקיות הגופייה וסכום זה מגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המהלך שמקדם השר פרץ, יאפשר להפסיק זאת.

עם כניסתו של השר פרץ לתפקיד השר להגנת הסביבה, הודיע, כי אחת מהמשימות המרכזיות שיעמדו בפניו, הינה הטיפול ב-שקיות הפלסטיק המזהמות. לפי סקרים, שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור, תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הניילון בחינם.

עולה, כי ישראלי ממוצע, צורך כ-275 שקיות ניילון בשנה וסך הכל נצרכות בארץ ישראל כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים ו-הים עצמו.

נוסח הצעת חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות, התשע”ה-2014, שהובא לאישור הכנסת מצורף להלן.

◄ אבני דרך בפעילות המשרד לצמצום השימוש בשקיות

השר להגנת הסביבה מר עמיר פרץ, חותם על האמנה לשימוש בסלים רב פעמיים | צילום: יוסי אלוני, המשרד להגנת הסביבה

1. אוקטובר 2014; הח”כים אמרו לא לשקית: החוק למיגור השקיות שמוביל השר פרץ אושר בקריאה ראשונה מליאת הכנסת אישרה ביום 27/10/2014 את החוק שישנה את הרגלי הצרכנות של כולנו. בשבוע הבא, תדון ועדת הכלכלה בחוק על מנת להכינו לקריאה שנייה ושלישית.

2. ספטמבר 2014; השרים פרץ ונפתלי בנט, סיכמו על קידום החוק למיגור השקיות השרים, סיכמו, כי ההיטל על כל שקית יעמוד על 30 אגורות. אחרי שנתיים ההיטל יירד שוב ל-20 אגורות וכעבור שנתיים נוספות הוא יעמוד על 10 אגורות לשקית.

3. אוגוסט 2014; מנהלי רשתות השיווק חתמו על האמנה לשימוש בסלים רב פעמיים; ביום 27/8/2014, חתמו מנהלי 12 רשתות שיווק, יחד עם השר להגנת הסביבה, ח”כ עמיר פרץ, על האמנה לשימוש בסלים רב פעמיים.

הרשתות, יחלקו לציבור על חשבונן סלים רב פעמיים – “רב סל” – המסוגלים לשאת עד 20 ק”ג כל אחד. במקביל – תקודם חקיקת החוק למיגור שקיות הפלסטיק,

4. מאי 2014; נלחמים באויב הסביבה – השר פרץ, מגיש את החוק לאיסור חלוקה בחינם של שקיות חד פעמיות; החוק החדש’ יקבע את מחירה של שקית חד פעמית. ההכנסות ממכירת השקיות יועברו להקמת מתקני מיחזור ולטיפול במפגעי פסולת. במקום השקיות החד-פעמיות, רשתות השיווק, יחלקו בחינם סלים רב פעמיים לכלל הציבור למשך תקופה מוגבלת. קנסות בסך עשרות אלפי שקלים יוטלו בגין הפרת החוק.

5. פברואר 2014; המשרד להגנת הסביבה שם סוף לשקיות הניילון; במשרד להגנת הסביבה, גובשה טיוטת הצעת חוק, הקובעת, כי תופסק חלוקת שקיות הניילון בחינם ברשתות השיווק. השר פרץ; “אין כל כוונה לקבל תירוצים והסברים, ובכוונתי להביא למציאות חדשה, בה ’שקיות הניילון’ יעברו מהנוף ומהתרבות הישראלית. ישראל, תיישר קו עם המדינות המתקדמות ביותר בתחום, וגם אצלנו הקניות יהיו באמצעות סלים רב פעמיים. בכוונתנו לבצע מהלך שבו ישווקו סלים ראשונים לציבור כדי שימנעו שימוש בשקיות ניילון שמשרתות את האזרח מספר דקות, אך גורמות נזק לשנים רבות”.

6. ספטמבר 2013; השר פרץ, מקדם תכנית להפסקת השימוש בשקיות ניילון. בפגישה שערך השר להגנת הסביבה עם ראשי רשתות השיווק הגדולות, נידונו דרכים לצמצום השימוש בשקיות ניילון מזהמות. הנוכחים, דנו בתכנית המציעה חלוקת שקיות רב פעמיות, ללא עלות בשלב הראשון, ולאחר מכן, תופסק חלוקת שקיות הניילון ללא תשלום.

◄ נתונים ומספרים – המצב בישראל

◄ תקציר נתוני המחקר שנעשה עבור המשרד;

1. הביקוש – 274 שקיות גופיה לנפש בשנה, שהם כ 975 שקיות בשנה למשק בית.

2. היקף השימוש – 2.22 מיליארד שקיות גופיה בשנה, מתוכם כ 1.28 מיליארד שקיות במרכולים.

3. הנזק – פגיעה חמורה בנוף ובניקיון המרחב הציבורי. קושי בטיפול נכון בפסולת בשל מבנה השקיות ובשל והקושי להפריד אותן מזרמי פסולת אחרים.

4. הצפי – אם לא ישתנה דפוס השימוש בשקיות, ב- 2017 ישתמשו צרכני המרכולים ב 1.39 מיליארד שקיות גופיה שמשקלן 7,600 טון, עלותן לציבור 76 מיליון שקלים בשנה, שהם כ- 4.3% מהרווח לפני פחת ומס של רשתות השיווק, ומניבות רווח לתעשיית הפלסטיק של כ 1.4 מיליון שקלים בשנה.

5. מודעות ציבורית – סקר צרכנים מלמד שהציבור מוטרד מהיותו שותף לשימוש ללא מגבלות בשקיות הגופייה, ויש נכונות גבוהה בציבור לעבור לשקיות רב-פעמיות בתשלום.

6. כולם מפסידים – הצרכנים תורמים לפגיעה בסביבה בהעדר חלופות זמינות; רשתות השיווק, נושאות בעלויות כבדות של השקיות והלוגיסטיקה הקשורה, ומגלגלות את העלויות על הלקוחות; התעשייה עוסקת במוצר הנחות ביותר של תעשיית הפלסטיק ששולי הרווח בו הם מזעריים.

7. תפקיד המשרד להגנת הסביבה על פי ממצאי המחקר – לפעול ליצירת דפוסי התנהגות חדשים, על בסיס בחינת דרכי הפעולה וההשלכות השונות של איסור שימוש בשקיות גופיה במרכולים או הטלת היטל על השקיות.

8. פוטנציאל השינוי – אפשר להגיע להפחתה של 50% במשקל השקיות בהן הציבור משתמש, לאפס את העלות למרכולים, ולהוריד את העלות לציבור ב- 35%. הצרכן, יוכל להחליט אם לרכוש שקיות או לא – ולא ישא אוטומטית בעלות השקיות המוטמעת במחירי המוצרים. רווחי התעשייה, יפגעו בסדר גודל של מאות אלפי שקלים בשנה בלבד.

9. תכנית הפעולה – המשרד להגנת הסביבה, יכול להוביל קואליציה של בעלי העניין, לביצוע המהלך בהסכמה ואלו יהיו מרכיביו;

1. הפסקת חלוקת שקיות הגופייה במרכולים
2. מכירה של שקיות רב-פעמיות במחיר של 3-1 ש”ח לשקית
3. מינוף שיתוף הפעולה להובלת מהלך תדמיתי-חינוכי, לשינוי תודעתי בציבור בהתייחסותו לפסולת אריזות בכלל ולשקיות בפרט.

◄ עמיר פרץ, המהפכן הירוק הגדול מכולם של הפוליטיקה הישראלית

מנהלי רשתות השיווק, שחתמו על האמנה לשימוש בסלים רב-פעמיים במשרד להגנת הסביבה | צילום: יוסי אלוני, המשרד להגנת הסביבה

הוא שוב מפתיע או יותר נכון לומר; זה המהפכן הגדול מכולם של הפוליטיקה הישראלית. השר עמיר פרץ, אוהב את העשייה הפוליטית – חברתית הישראלית, יותר מכל הוא אוהב להותיר את רישומו וחתימתו על ההיסטוריה של ישראל, הוא עשה זאת בדרכו, כאשר נבחר כראש עיריית שדרות בשנת 1983, הוא עשה זאת בדרכו, כאשר נבחר בבחירות הישירות לראשות ההסתדרות בשנת 1997.

הוא עשה זאת בדרכו, ב-2 בינואר 2006, חודשיים לאחר שזכה בראשות מפלגת העבודה, פרש מתפקיד יושב ראש ההסתדרות, הוא עשה זאת בדרכו, בשנת 1999, כאשר ייסד את “מפלגת עם אחד”. בבחירות לכנסת ה-15, שנערכו באותה השנה, זכתה המפלגה בשני מנדטים, ובבחירות לכנסת ה-16 בשלושה מנטים,

הוא עשה זאת בדרכו, בשנת 2005, התמזגה מפלגת “עם אחד” עם מפלגת העבודה, בבחירות לראשות המפלגה, שהתקיימו ב-9 בנובמבר 2005, זכה פרץ, במקום הראשון, כאשר ניצח את המועמד המוביל, שמעון פרס.

הוא עשה זאת בדרכו, בשנת 2006, בראשות מפלגת העבודה בבחירות לכנסת ה-17 כמתמודד לתפקיד ראש הממשלה, בבחירות זכתה מפלגת העבודה, בראשותו של פרץ, ב-19 מנדטים.

הוא עשה זאת בדרכו, כשנכנס לממשלת אולמרט, הממשלה ה-31, ומונה לסגן ראש הממשלה ולשר הביטחון. בעקבות דרישותיו של פרץ במשא ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, נקבע שכר המינימום בישראל החל מ-1 ביוני 2006 ל-3,585.18 ש”ח, שהם 19.28 ש”ח לשעה, לאדם מבוגר.

הוא עשה זאת בדרכו, בסוף יוני 2006, נחטף החייל הישראלי גלעד שליט על ידי חמאס ובתגובה פתחה ישראל ב”מבצע גשמי קיץ” ברצועת עזה. ב-12 ביולי 2006, נחטפו 2 חיילים על ידי חיזבאללה ובתגובה פתחה ישראל ב”מלחמת לבנון השנייה”.

הוא עשה זאת בדרכו, באוגוסט 2006, בעקבות “מלחמת לבנון השנייה”, הקים פרץ ועדת בדיקה למלחמה בראשות הרמטכ”ל לשעבר, אמנון ליפקין-שחק. הוא עשה זאת בדרכו, כשהורה ואישר את פיתוח “כיפת ברזל” למרות ההתנגדות הרבה שהייתה לביצוע הפרויקט.

הוא עשה זאת בדרכו, ב-15 ביוני 2007, לאחר בחירתו של אהוד ברק לתפקיד יו”ר מפלגת העבודה, כשהודיע על התפטרותו מתפקיד סגן ראש הממשלה ושר הביטחון. הוא דחה את הצעתו של אולמרט לשמש שר בלי תיק בממשלתו וב-18 ביוני 2007, פינה את מקומו לברק.

הוא עשה זאת בדרכו, כשבדצמבר 2012, היום האחרון להגשת הרשימות בבחירות לכנסת התשע עשרה, הודיע, כי יחבור למפלגתה של ציפי לבני, “התנועה”, והתפטר מהכנסת.‏

סיעת “התנועה” הצטרפה לממשלת ישראל ה-33 ומר פרץ, מונה לשר להגנת הסביבה מטעמה ועתה מליאת הכנסת, אישרה ביום 27/10/2014, ברוב של 39 ח”כים וללא מתנגדים, את החוק למיגור שקיות הגופייה, אותו הוא עשה זאת בדרכו, שלו, הוא משאיר את חותמו במשרד ומסמן עוד “וי” בנושא ’מהפכת החוק למיגור השקיות’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן