ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: חשפנו מקווה טהרה עתיק וכתובות חיילים אוסטרלים ממלה”ע השנייה

0
0

יואב צור, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות ב’צומת האלה’ לפני הרחבת כביש 38 ביוזמת חברת נתיבי ישראל; “ממצאי החפירה מאפשרים לנו לשחזר סיפור כפול: על יישוב יהודי במאה השנייה לספירה ככל הנראה על רקע אירועי מרד בר כוכבא, וסיפור נוסף, מרתק לא פחות, על אודות קבוצת חיילים אוסטרליים ששהו באתר כ1,700 שנה מאוחר יותר, והותירו בו את חותמם”.
רשות העתיקות: חשפנו מקווה טהרה עתיק וכתובות חיילים אוסטרלים ממלה
רשות העתיקות: חשפנו מקווה טהרה עתיק וכתובות חיילים אוסטרלים ממלה”ע השנייה

נעים מאד, אבל מי אתם, רב”טים וולש וסקרלט? בחפירות של ’רשות העתיקות’ ב’צומת האלה’ (בשפלת יהודה, מדרום לבית שמש) במימון ’חברת נתיבי ישראל’, נחשף לאחרונה ’מקווה טהרה’ מימי הבית השני. בסמוך אליו, נחשף מאגר מים עצום שעל תקרתו חרוטות כתובות שנעשו בידי חיילים אוסטרליים אשר שהו במקום במהלך מלחמת העולם השנייה (1 בספטמבר 1939 – 15 באוגוסט 1945).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדברי מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, מר יואב צור; “חשפנו ’מקווה טהרה’ ובו חמש מדרגות חצובות בסלע, כאשר המדרגה החמישית שימשה ספסל לישיבה על שפת בריכת הטבילה. במקום מצאנו שברי כלי חרס מפוארים מהמאה השנייה לספירה, בהם נרות, כלים ממורקים בצבע אדום, פך וסירי בישול.

נראה, כי במהלך המאה השנייה לספירה, יצא המקווה מכלל שימוש, ייתכן אף שעל רקע אירועי ’מרד בר כוכבא’.

דרומית למקווה, נחשף פתח חצוב בסלע, שנראה, כי שימש כניסה למאגר מים רחב ידיים. נראה, כי בשלב קדום, היה המאגר קטן יותר, ושימש בתור ’אוצר’ למקווה. כאשר המקווה, חדל לשמש לתכליתו המקורית, חלל המאגר, הורחב לממדיו הגדולים, ולידו אף נבנה משטח רחב שהקל על שאיבת מים.

במהלך החפירה, הופתעו הארכיאולוגים לגלות גם ממצאים מסקרנים בני ימינו; כתובת חרוטה שנמצאה בתקרת מאגר המים, העידה על כך שהמקום היה חשוף עד לשנות ה-40 של המאה-20.

הכתובות נקראו על ידי אסף פרץ, ארכיאולוג והיסטוריון מ’רשות העתיקות’, ולדבריו; “בין היתר זוהו שני שמות שנחרטו בסלע באנגלית; Cpl Scarlett ו-Walsh. בסמוך לשמות, נחרטו ראשי התיבות RAE ושני מספרים; NX9168 ו-NX7792.

מתחת לכתובות, הופיע התאריך; 30/05/1940. מכיוון שראשי התיבות CPL, מציינים את הדרגה Corporal (רב”ט), ניתן היה להסיק, כי מדובר בחיילים שרצו להשאיר במקום את חותמם. בירור העלה, כי המספרים שנחרטו בפנים המאגר הינם מספריהם האישיים, וכי RAE, פירושו; Royal Australian Engineers (חיל ההנדסה האוסטרלי).

הכתובות שהותירו החיילים האוסטרלים | צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות

חיפוש בארכיון ממשלת אוסטרליה, העלה את הפרטים הבאים; רב”ט פיליפ ויליאם סקרלט, נולד במלבורן ב- 1918, התגייס לצבא בשנת 1939, שרד את המלחמה ונפטר ב- 1970, מעט לפני יום הולדתו ה-52.

חברו, פטריק רפאל וולש, נולד ב-1910 בקווארה, התגייס ב- 1939, שרד את המלחמה, ונפטר בשנת 2005, בגיל 95.

נראה שהשניים, השתייכו לכוחות הדיוויזיה השישית האוסטרלית, אשר שהתה בארץ בימי ’המנדט הבריטי’ לצורך אימונים לפני שליחתה ללוחמה בצרפת. מכיוון ש-צרפת, נכנעה בטרם היו הכוחות מוכנים, הם נשלחו לבסוף ל-מצרים, באוקטובר 1940, ושם נלחמו בחזית המדבר המערבי”.

הארכיאולוגים, מוסיפים, כי; “אם קרוביהם של אותם אנשים אלה מתוודעים לסיפור, נשמח שייצרו עמנו קשר ונשתף אותם בדרישת השלום שהותירו להם סקרלט וולש”.

פרץ, מוסיף, כי; “בסריקה במקום, נמצאו זנבות של פצצות מרגמה בריטיות, ו-27 תרמילי כדורים, אשר שישה מתוכם יוצרו באוסטרליה ונורו באזור”.

לדברי צור; “ממצאי החפירה, מאפשרים לנו לשחזר סיפור כפול: על יישוב יהודי במאה השנייה לספירה, ככל הנראה, על רקע אירועי מרד בר כוכבא, וסיפור נוסף, מרתק לא פחות, על אודות קבוצת חיילים אוסטרליים ששהו באתר כ1,700 שנה מאוחר יותר, והותירו בו את חותמם”.

ארכיאולוג מחוז יהודה ב-רשות העתיקות, מר פבלו בצר, מציין, כי בעקבות הגילוי פנתה רשות העתיקות אל חב’ נתיבי ישראל וזו הסכימה לשנות את תכנית הצומת, על מנת לשמר את הממצאים במקום ולשקמו כחלק מהנוף שבצד הדרך.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן