אנרגיה ירוקה

הוכרזו זוכי פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה

0
0

הזוכים; פרופ’ מיכאל גרצל ופרופ’ תומס מאייר ◄ הפרס בסך מיליון דולר, נחשב הגדול בעולם בתחום לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה ◄ פרופ’ יצחק אפלוי; “התגליות המדעיות הבסיסיות והפיתוחים הטכנולוגיים של מקבלי הפרס מקדמים האנושות צעד קרוב יותר לרגע שבו נוכל להשתמש באנרגיה הזמינה והבלתי מוגבלת של השמש לתחבורה ולצרכים אחרים ולהתנתק מהצורך להשתמש בדלקים הפוסיליים המתמעטים והמזהמים”.
הוכרזו זוכי פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה
הוכרזו זוכי פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ושר המדע, הטכנולוגיה והחלל מר יעקב פרי הכריזו היום (יום שני | י”ב תשרי התשע”ה), 6 באוקטובר, על הזוכים ב’פרס ראש הממשלה לחדשנות’ בתחום ’אנרגיה חלופית לתחבורה’; פרופ’ מיכאל גרצל מן המכון הטכנולוגי הפדרלי השוויצרי בלוזאן ופרופ’ תומס מאייר מאוניברסיטת צפון קרוליינה בארה”ב. השניים, זכו בפרס היוקרתי בגובה של מיליון דולר, על פיתוח טכנולוגיות להן פוטנציאל לשמש כ’תחליף לדלקים לתחבורה’. הפרס, מוענק זו, השנה השנייה על ידי משרד ראש הממשלה, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ו-קרן היסוד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הפרס, על שם אריק ושילה סמסון, בסכום של מיליון דולר, הוא הפרס הכספי הגדול ביותר בתחום ’האנרגיה החילופית’ בעולם ומוענק למדענים/ות שקידמו את הנושא משמעותית.

הזוכים, נבחרו מתוך מספר רב של מועמדים שהומלצו לפרס על ידי נשיאי/ות אוניברסיטאות ומנהלים/ות בתעשיות מהעולם ומישראל. הזוכים, נבחרו על ידי ועדת מומחים בין-לאומית שהגישה המלצתה לאישור חבר נאמנים בראשות פרופ’ יצחק אפלויג, לשעבר נשיא הטכניון.

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, מר יעקב פרי, אמר לרגל ההכרזה; “הפרס מסמל את המחויבות של מדינת ישראל לקידום נושא תחליפי הנפט שלו חשיבות עליונה בכל היבט של החיים שלנו כאן – כלכלה, בטחון, מדע וחברה”.

’פרס סמסון-ראש הממשלה היוקרתי’ מוענק לשני הזוכים על מחקריהם פורצי הדרך בפיתוח תהליכים יעילים וזולים המבוססים על “תאי שמש” להמרת אנרגית השמש לאנרגיה חשמלית שתשמש להנעה חשמלית ב-תחבורה. תאים אלו, יכולים לשמש גם ל’פירוק מים’ לקבלת מימן ו-חמצן, צעד קריטי בפיתוח דלקים “מבוססי שמש” לתחבורה.

דלקים המבוססים על מימן הם דלקים ידידותיים לסביבה מכיוון שבשריפתם נפלטים מים בלבד.

◄ אייל רוזנר, ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים; “לצמצם את השימוש בדלק לתחבורה ב-60% עד שנת 2025”

הזוכה הראשון; פרופ’ מיכאל גרצל, הוא ראש מעבדת הפוטוניקה במכון הטכנולוגי הפדרלי השוויצרי בלוזאן.

פרופ’ מיכאל גרצל, זוכה פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה

במחקריו פיתח סוג חדש של תאים סולאריים הקרויים על שמו; ’תאי Grätzel’. התאים, מבוססים על חלקיקי צבע רגישים המחקים את תהליך הפוטוסינתזה והופכים את אנרגית האור לאנרגיה חשמלית שיכולה לשמש ישירות ל-הנעה חשמלית או יכולה לשמש לפירוק מים לקבלת מימן וחמצן, שניתן להשתמש בהם כדלקים לתחבורה. תאים אלו הם בעלי היעילות הגבוהה ביותר הידועה כיום בניצול ’אנרגיה סולרית’ והיצור שלהם זול בהרבה מתאי שמש רגילים.

פרופ’ גרצל, פרסם יותר מ-900 מאמרים מדעיים והוא אחד מעשרת הכימאים המצוטטים בעולם. בין הפרסים בהם זכה; הפרס האירופי לחדשנות וטכנולוגיה, פרס ליאונרדו דה וינצי של האקדמיה האירופית למדעים, ’פרס מילניום 2000 לחדשנות טכנולוגית’ ו’פרס הרווי’ של הטכניון. הוא אף נבחר על ידי מגזין “סיינטיפיק אמריקן” כאחד מחמישים החוקרים המובילים בעולם.

הזוכה השני, הוא; פרופ’ תומס מאייר, מהאוניברסיטה של צפון קרולינה בארה”ב ו’ראש מרכז לאומי לדלקים מבוססי שמש’, הוא מנהיג וחלוץ בתחומי ה’פוטוסינתזה המלאכותית’ ופיתוח דלקים סולאריים המבוססים על פירוק מים לקבלת מימן וחמצן.

מחקריו פרצו דרך בהבנת תהליכי העברת אלקטרונים בעקבות חשיפה לאור שמש – תהליך מרכזי ב-המרת אנרגית שמש לחשמל. מחקריו המעמיקים והמקיפים תרמו תרומה מכרעת לפיתוחים טכנולוגיים של תאים “לפוטוסינתזה מלאכותית”.

פרופ’ מאייר, הוא חבר האקדמיה הלאומית למדעים של ארה”ב והוא זכה בפרסים חשובים רבים.

פרופ’ תומס מאייר, זוכה פרס ראש הממשלה לחדשנות עולמית בתחום תחליפי נפט לתחבורה

לדברי יו”ר חבר הנאמנים שבחר את הזוכים בפרס פרופ’ יצחק אפלויג; “התגליות המדעיות הבסיסיות והפיתוחים הטכנולוגיים של מקבלי הפרס מקדמים את האנושות צעד קרוב יותר לרגע שבו נוכל להשתמש באנרגיה הזמינה והבלתי מוגבלת של השמש לתחבורה ולצרכים אחרים ולהתנתק מהצורך להשתמש בדלקים הפוסיליים המתמעטים והמזהמים”.

דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל הגב’ ליבי עוז, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; חבר הנאמנים, שבחן את ההמלצות לפרס והחליט על הזוכים, כלל; חמישה מדענים בעלי שם מהעולם בהם; חתן פרס נובל פרופ’ אהרון צ’חנובר; ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה”מ פרופ’ יוג’ין קנדל; המדענית הראשית במשרד המדע, הטכנולוגיה והחלל פרופ’ נורית ירמיה; יו”ר קרן היסוד מר מודי זנדברג; ונציג משפחת התורם.

הפרס, יוענק לזוכים ב-3 בדצמבר, שנה זו, במסגרת ’ועידה בין-לאומית לתחליפי נפט’ אותה מקדמים ’מנהלת תחליפי הנפט’ ב-משרד ראש הממשלה בראשותו של אייל רוזנר, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ו”קרן היסוד”.

אל הוועידה, המתקיימת זו הפעם השנייה בישראל, יגיעו אנשי ממשל מהעולם, מומחים בין-לאומיים ומשקיעים בכירים, במטרה לקיים פורום לגיבוש מדיניות בינלאומית בתחום תחליפי נפט ולמצב את ישראל כמרכז תעשייה וידע מוביל.

אייל רוזנר, ראש ’התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים’, אמר, כי; “ישראל, הציבה לעצמה יעד שאפתני – לצמצם את השימוש בדלק לתחבורה ב-60% עד שנת 2025. על מנת להגיע ליעד זה דרושות חדשנות, יצירתיות ולא פחות מכך – מדיניות חכמה וחזקה. ישראל, נערכת להובלה עולמית בתחום זה, עלינו להקטין את התלות ב’נפט’ ואת התלות במדינות יצרניות הנפט ובכך לחזק את כלכלת העולם”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן