מחקרי רפואה

מעבדה ייחודית לחקר נגיף Hepatitis C בפקולטה לרפואה בגליל של אוני’ בר-אילן

0
0

בראשה של המעבדה לחקר נגיף ההפטיטיס C, עומדת ד”ר מיטל גל-תנעמי, וירולוגית שחזונה של הוא שהמחקרים הנעשים במעבדתה, יובילו למציאת דרכים חדשות לטיפול ב’סרטן כבד’ ויאפשרו אבחון וטיפול מותאם אישית וכן יאפשרו פיתוח חיסון יעיל נגד הנגיף. המחקרים במעבדה נעשים בשיתוף עם חוקרים בפקולטה, חוקרים ורופאים בכירים בארץ ובעולם, בתי חולים בישראל ובשיתוף חברות תרופות.
מעבדה ייחודית לחקר נגיף Hepatitis C בפקולטה לרפואה בגליל של אוני’ בר-אילן
מעבדה ייחודית לחקר נגיף Hepatitis C בפקולטה לרפואה בגליל של אוני’ בר-אילן

בפקולטה לרפואה בגליל של אוניברסיטת בר-אילן, בעיר צפת, הוקמה מעבדה וירולוגית ייחודית החוקרת את ’נגיף ההפטיטיס C’, (צהבת מסוג C, באנגלית; Hepatitis C), שהיא מחלת כבד הנגרמת על ידי וירוס ההפטיטיס C, בראשה של המעבדה עומדת ד”ר מיטל גל-תנעמי, וירולוגית בהכשרתה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

ד”ר גל-תנעמי, נשואה ואימא לתאומות המתגוררת בכפר ורדים, עשתה את הבתר-דוקטורט, באוניברסיטת טקסס, ארה”ב, במעבדתו של פרופ’ סטנלי למון, בנושא; וירולוגיה ו-נגיף ההפטיטיס – C. את הדוקטורט עשתה באוניברסיטת תל אביב בנושא הנדסת נוגדנים ו’נגיף ההפטיטיס C’. מחקריה של ד”ר גל-תנעמי, פורסמו בכתבי עת מדעיים יוקרתיים בארץ ובעולם.

נגיף הפטיטיס C, הינו הגורם העיקרי למחלת כבד כרונית ול ’סרטן כבד ראשוני’. יותר מ- 180 מיליון בני אדם ברחבי העולם סובלים מהפטיטיס C כרוני. ההידבקות בנגיף, הינה הגורם העיקרי כיום בעולם המערבי, ובארץ ישראל בכלל זה, להשתלת כבד. כיום אין חיסון כנגד נגיף זה, ואין ידע מספיק בנושא החסינות הטבעית נגדו ובנושא המנגנונים, שבאמצעותם הנגיף גורם ל’סרטן כבד’.

בעוד שחיסונים ונוגדנים-מנטרלים, יכולים להיות יעילים בטיפול במחלה, פיתוח גישות אימונולוגיות לבקרת הנגיף התעכב כתוצאה מהיעדר מערכות מתאימות, שבהם ניתן למדוד פעילות של נוגדנים מנטרלים.

בשנים האחרונות פותחו מערכות לחקר נגיף הפטיטיס, Hepatitis C) C) אשר אפשרו פיתוח בדיקות מדויקות לנוגדנים המנטרלים את הנגיף, וכיום ניתן לחקור שאלות חשובות הנוגעות למנגנוני נטרול הנגיף ע”י נוגדנים. בימים אלה, מתבצע במעבדתה של ד”ר מיטל גל-תנעמי, בידוד של נוגדנים-מנטרלים ייחודיים למעבדה, אשר יכולים לסייע בעתיד בטיפול במחלה או בפיתוח חיסון כנגד הנגיף.

המחקר במעבדה של ד”ר גל-תנעמי, הינו מחקר מולטי-דיסציפלינארי של נגיף הפטיטיס C, הגורם ברוב המקרים להדבקה כרונית – או, בחלק קטן מהמקרים, להדבקה חד פעמית, שהמערכת החיסונית מצליחה להתגבר עליה. במעבדה של ד”ר גל-תנעמי, באופן ייחודי, חוקרים את כל רפרטואר הנוגדנים שיש לחולה כרוני ושל חולה שהבריא מהמחלה, תוך ניסיון לזהות ולבנות את הנוגדנים אשר עוברים הפעלה בזמן ההדבקה בנגיף, וגורמים לסילוק יעיל של הנגיף.

נגיף הפטיטיס C

לפיכך, נחקרים ההבדלים ברמות הנוגדנים ובאיכותם בין חולים כרוניים לבין חולים שנושאים את הנגיף ואת השוני בין המערכות החיסוניות של שני סוגי החולים. המחקר במעבדה, נעשה בטכנולוגיות חדשניות המסייעות בהבנת התגובה החיסונית וביכולתו של הנגיף להתחמק ממנה.

בנוסף, במעבדה מפתחים נוגדנים מנטרלים כנגד הנגיף בשיטות של הנדסת נוגדנים. המחקר במעבדה, יהווה בעתיד בסיס לפיתוח חיסונים פאסיביים ופעילים כנגד נגיף ההפטיטיס C.

מטרה מרכזית נוספת של המעבדה היא, הבנת תהליך התפתחות מחלת הכבד הנגרמת כתוצאה מהידבקות בנגיף ההפטיטיס C והשפעתו על המנגנונים המובילים להתפתחות של סרטן כבד. במעבדה חוקרים את הקשר שבין השפעת הנגיף על שינויים במבנה התלת מימדי של ה-DNA והשפעת השינויים האלה על תדירות ומיקום המוטציות בתאים סרטניים.

בנוסף, נחקרים ההבדלים במאפייני סרטן הכבד, הנגרם כתוצאה מהדבקה בנגיף ההפטיטיס C לעומת המאפיינים של סרטן הכבד, הנגרם מהידבקות בנגיף ההפטיטיס B, אשר שניהם מדביקים את הכבד וגורמים לסרטן הכבד. המטרה היא לאפשר טיפול מתאים על פי הגורם ל’סרטן’. יתר על כן, במעבדה, בוחנים את שווי המשקל האבולוציוני הדינמי שבין מערכת החיסון ו’הגנום הנגיפי’.

אספקט נוסף של מחקר אשר מבוצע במעבדה הוא, בדיקת התפתחות הסרטן בהשפעת הנגיף אשר תורם לתנועתיות ופולשניות של תאים סרטניים במהלך תהליך גרורתי, וכיצד נגיף ההפטיטיס C ונגיף ההפטיטיס B גורמים ל’גרורות סרטניות’ ובאילו מנגנונים התהליך מתרחש. חשיבות ההבחנה היא בכך שאם ניתן יהיה לגלות את המנגנונים, ניתן יהיה לעכב התפתחות גרורות וסרטן באמצעות תרופות.

חזונה של ד”ר גל-תנעמי, הוא שהמחקרים הנעשים במעבדתה יובילו למציאת דרכים חדשות לטיפול ב’סרטן כבד’ ויאפשרו אבחון וטיפול מותאם אישית וכן יאפשרו פיתוח חיסון יעיל נגד הנגיף. המחקרים במעבדה נעשים בשיתוף עם חוקרים בפקולטה, חוקרים ורופאים בכירים בארץ ובעולם, בתי חולים בישראל ובשיתוף חברות תרופות.

ד”ר מיטל גל-תנעמי, אומרת, כי בחרה ללמד ולחקור ב’פקולטה לרפואה בגליל’ מטעמים ציוניים, כדי ליישב את הגליל ולסייע בפיתוחו ונוכח ההזדמנות החד פעמית שניתנה לה להיות חלק בהקמתה ובבנייתה של הפקולטה לרפואה ובעיצובה.

ד”ר גל-תנעמי, מציינת, כי ציוד המחקר בפקולטה הוא מהמתקדמים ביותר באוניברסיטאות בארץ ואף בעולם.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן