ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, חשפה ברמת בית שמש, מתחם ובו בית בד גדול, גת ופסיפסים

0
0

במתחם הגדול והמרשים מהתקופה הביזנטית; תושבי המקום עסקו לפרנסתם בייצור יין ובהפקת שמן, נחשפו מספר חדרים, שבחלקם השתמרו רצפות של פסיפס צבעוני ◄ הארכיאולוגית אירנה זילברבוד מרשות העתיקות מעריכה שהמקום שימש כמנזר בו התגוררו נזירים שהתקיימו והתפרנסו מהמתקנים החקלאיים.
רשות העתיקות, חשפה ברמת בית שמש, מתחם ובו בית בד גדול, גת ופסיפסים
רשות העתיקות, חשפה ברמת בית שמש, מתחם ובו בית בד גדול, גת ופסיפסים

רשות העתיקות, הודיעה היום (חמישי, כ”ג אלול תשע”ד), חשפה בשבועות האחרונים ברמת בית שמש מתחם גדול ומרשים מהתקופה הביזנטית, ובו בית בד גת ופסיפסים. את החפירות מימן משרד הבינוי והשיכון, והן נעשו כחלק מהרחבת העיר בית שמש. סקר ארכיאולוגי רגלי שנערך בגבעות שמדרום לעיר בית שמש, הביא לחשיפת ממצאים המרשימים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

במהלך הסקר, נראו על פני השטח בורות מים סתומים, פתח למערה, ומעט ראשי קירות. רמזים אלה, לעולם החבוי מתחת לפני הקרקע, הביאו לקיום חפירה ארכיאולוגית מקיפה במקום, אשר חשפה חיים עשירים מהתקופה הביזנטית שעד עתה לא היו מוכרים.

יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות מסרה ל’פורטל כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; המתחם, מוקף בקיר חיצוני, ומחולק בפנים לשני אזורים; אזור תעשייתי ואזור פעילות ומגורים. באזור התעשייה, נחשף בית בד לייצור שמן זית, מרשים בגודלו ונדיר בהשתמרותו. מחוץ למתחם הבנוי, נחשפה גת גדולה, המורכבת משני משטחים לדריכת ענבים, משם זרם התירוש אל בור איסוף גדול.

מן הממצא, עולה, כי תושבי המקום עסקו לפרנסתם בייצור יין ובהפקת שמן. במתחם אף נחשפו בשלמותם שני תנורי אפיה גדולים. גודלם המרשים של המתקנים, מלמד, כי באלו ייצרו והפיקו תוצרת ומוצרים בהיקפים תעשייתיים, ולא רק לצרכים ביתיים. באזור המגורים שבמתחם נחשפו מספר חדרים, שבחלקם השתמרו רצפות של פסיפס צבעוני.

החדרים הרחבים היו בני שתי קומות לפחות, הם נבנו מאבני גזית נאות, כותליהם היו טוחים בטיח משובח, והרצפות רוצפו ב-פסיפסים צבעוניים; אחד מהם יפה במיוחד, הוא מעוטר באשכול ענבים שסביבו זר של פרחים הנתון בתוך מסגרת גיאומטרית.

הגב’ אירנה זילברבוד והגב’ תהילה ליבמן, מנהלות החפירה מטעם ’רשות העתיקות’ משערות, כי; “מדובר במתחם ששימש בתקופה ה’ביזאנטית’ כ’מנזר’.

פסיפס שנחשף בחפירת רשות העתיקות באתר רמת בית שמש | צילום: אסף פרץ, רשות העתיקות

“אמנם לא מצאנו באתר כנסייה, כתובת או כל עדות פולחנית מובהקת אחרת, אך הבניה המרשימה, התאריך לתקופה הביזאנטית, רצפות הפסיפס המפוארות, ממצאי חלונות ורעפים ומתקני הייצור החקלאיים בתוך מתחם המגורים, מוכרים לנו ממנזרים רבים נוספים בני התקופה. אם כך הוא, אזי ניתן לשער, כי במנזר זה התגוררו נזירים שהתקיימו והתפרנסו מהמתקנים החקלאיים”.

בשלב מסוים, שאותו ניתן לתארך לראשית התקופה המוסלמית (המאה השביעית לספירה) יצא המנזר מכלל שימוש, ובהמשך הוא אוכלס בתושבים חדשים. אלה, ערכו בתכניתו שינויים, והתאימו אותו לצרכיהם.

ד”ר יובל ברוך, ארכיאולוג מרחב ירושלים ב-רשות העתיקות, ציין, כי; “לאחר חשיפת המתחם והכרה בחשיבותו החלו רשות העתיקות ו-משרד הבינוי והשיכון בנקיטת האמצעים הנדרשים לשמירת האתר ופיתוחו כ’אתר ארכיאולוגי פתוח’ בלבה של השכונה החדשה שאמורה להבנות במקום”.

◄ רשות העתיקות משיקה את “אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל”

יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות הוסיפה ומסרה לכתב ’פורטל כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “ממצאים מרשימים אלה, התגלו, כאמור, לראשונה במהלך סקר ארכיאולוגי. היום, יום חמישי, לרגל 50 שנה להקמת מפעל הסקר הארכיאולוגי, קיימה רשות העתיקות ב’אוניברסיטת תל אביב’, מפגש מחזור היסטורי של הארכיאולוגים ה”משוגעים לדבר” – ראשוני הסוקרים וממשיכיהם.

בהזדמנות זו, משיקה רשות העתיקות את “אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל” – מאגר מידע אינטרנטי ענק ובו 15,000 אתרים, שמנגיש לראשונה – בחינם ובלחיצת כפתור, מידע מקצועי נרחב על האתרים הארכיאולוגים בחבלי ארץ שלמים, ובקרבת הבית.

אתר הסקר הארכיאולוגי של ישראל של רשות העתיקות, מפות הסקר המופיעות באתר מגלות ל-ארכיאולוג או ל-מטייל, אילו עדויות נחשפו מהעולמות הקדומים השוכנים תחת רגליו. המאגר, מתעדכן באופן תדיר ב’מפות סקר’ נוספות”. ראה סרטון מ-youtube בדף למעלה.

◄ הוראות הגעה לאתר;

מכביש 38, יש לפנות שמאלה בצומת של רמת בית שמש (הפנייה השלישית למי שמגיע מכיוון קניון “ביג” של בית שמש). נוסעים עד הכיכר הראשונה, שם פונים ימינה ועולים לכיוון שכוּנה הנמצאת בבנייה.

כשמגיעים לכיכר נוספת ממשיכים ישר, אל עבר שטח התארגנות של הקבלן. עוברים את אזור הכלים, ומיד מתחברים לדרך עפר במצב טוב, המובילה מטה לכיוון הנחל. כשמגיעים ל’צומת T’ פונים שמאלה, ונוסעים ישר עד שמגיעים לחפירה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן