כאן מדע | טכנולוגיה

משרד המדע: עלייה של 20% במספר ההמצאות של מוסדות מחקר בישראל

0
0

התחום שמניב הכי הרבה הכנסות; תרופות ◄ שר המדע הטכנולוגיה והחלל יעקב פרי; “למרות העלייה המבורכת, קיים עדיין פער גדול בין ההישגים הרבים באקדמיה ובמוסדות המחקר הישראליים, לבין הפוטנציאל היישומי והכלכלי של הידע שנצבר בהם לתועלת המשק הישראלי… משרד המדע פועל במרץ כדי לצמצם חסמים, וכדי להגביר את ההשקעה הממשלתית במחקר יישומי, במטרה לגשר על פער זה…”.
משרד המדע: עלייה של 20% במספר ההמצאות של מוסדות מחקר בישראל
משרד המדע: עלייה של 20% במספר ההמצאות של מוסדות מחקר בישראל

המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (מו”פ) במשרד המדע מפרסמת היום (יום שלישי | ל’ אב התשע”ד), סקר ממנו עולה, כי בשנים 2012 ו-2013 דווחו לחברות למסחור ידע של מוסדות המחקר בישראל 1,438 גילויים על המצאות שזוהי עלייה של 20% בהשוואה לשנים 2010-2011. מן הסקר עוד מתברר, כי בשנים אלו נרשמו כ-1,000 פטנטים חדשים וכי הידע שפותח במוסדות המחקר הביא להקמת 72 ’חברות הזנק’ (Startup Company), חדשות בשנתיים האחרונות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

ליבי עוז, דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; הסקר, שבוצע עבור המועצה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס), עסק בפעילות חברות מסחור ידע שליד אוניברסיטאות מחקר ושליד בתי-חולים ומכוני מחקר ממשלתיים. תפקיד החברות הוא לגייס, לשווק ולפתח את הידע המצטבר במוסד, להגן על ההמצאה באמצעות ’רישום פטנט’ ולהפוך את הפטנט למוצר מסחרי.

מניתוח הנתונים של הסקר, עולה, כי כ-70% מן הגילויים נרשמו בחברות המסחור של האוניברסיטאות והשאר בחברות מסחור של בתי החולים ומכוני המחקר. מתוך כלל הגילויים, הוחלט להגן על 65%, שעמדו בקריטריונים להגנה על המצאה.

בחברות המסחור של האוניברסיטאות, היו הגילויים בעיקר בתחומים; ביוטכנולוגיה, תרופות, פיזיקה, אלקטרוניקה ואלקטרו-פיזיקה, כימיה וננו-טכנולוגיה. בבתי חולים התחום העיקרי היה מכשירים רפואיים ובמכוני מחקר – חקלאות וגנטיקה של צמחים.

◄ “אם לא נגדיל ההשקעה להביא לפיתוחים בתחומים נוספים קריטיים לתעשייה, תחווה התעשייה פגיעה קשה בעתיד הקרוב”

על פי הסקר, בשנת 2013 ו-2012, הוגשו על ידי חברות המסחור 967 בקשות מקוריות לפטנטים חדשים – מבין הפטנטים שהוגשו על ידי האוניברסיטאות, רובן היו בתחום; תרופות (20%), ביוטכנולוגיה (18%) ופיזיקה, אלקטרוניקה ו-אלקטרו-פיזיקה (14%).

תחומי הפעילות העיקריים בבתי החולים, היו מכשירים רפואיים (48%) ותרופות (42%). תחומי הפעילות העיקריים במכוני מחקר ומכללות, הם; תרופות (33%) וביוטכנולוגיה (26%). רוב הבקשות לפטנטים הוגשו בחו”ל ורובן (כ-80%) ע”י האוניברסיטאות.

שר המדע, פרי; קיים עדיין פער גדול בין ההישגים הרבים לבין הפוטנציאל היישומי והכלכלי

“למרות העלייה המבורכת, קיים עדיין פער גדול בין ההישגים הרבים באקדמיה ובמוסדות המחקר הישראליים, לבין הפוטנציאל היישומי והכלכלי של הידע שנצבר בהם לתועלת המשק הישראלי” אמר היום שר המדע הטכנולוגיה והחלל ח”כ יעקב פרי; “משרד המדע, פועל במרץ כדי לצמצם חסמים, וכדי להגביר את ההשקעה הממשלתית במחקר יישומי, במטרה לגשר על פער זה”.

“מסחור הידע המחקרי בולט במיוחד בתחום התרופות, אך יש לקחת בחשבון שחלק ניכר מהתמלוגים בתחום התרופות נסמכים על מספר מצומצם של תרופות מצליחות מאוד, כגון; קופקסון” – אומר יו”ר המועצה הלאומית למו”פ במשרד המדע פרופ’ יצחק בן-ישראל; “אם לא נגדיל את ההשקעה בתחום כדי להביא לפיתוחים בתחומים נוספים קריטיים לתעשייה, תחווה התעשייה בישראל פגיעה קשה בעתיד הקרוב ותישאר במקום מבחינה טכנולוגית”.

במהלך השנים שבהן פועלות החברות למסחור ידע, נצברו בידיהן, כ-2,790 פטנטים בתוקף ששווקו או שיש עדיין לשווק אותם. תחום ה’תרופות’ היווה 23% מהפטנטים הפעילים בידי החברות ולאחריו; ביו-טכנולוגיה (19%), כימיה וננו-טכנולוגיה (13%), ופיזיקה, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה (12%).

◄ שר המדע, יעקב פרי; “משרד המדע, פועל במרץ לצמצם חסמים, וכדי להגביר ההשקעה הממשלתית במחקר יישומי”

על פי הסקר, מספר הסכמי הרישיון, שבאמצעותם מעבירים את הידע לפיתוח בחברה, שהיו בתוקף או שהיו פעילים בשנים; 2012-2013 הגיע ל-1,966, רובם עם חברות מקומיות (71%) ומקצתם עם חברות מארה”ב (17%) ועם חברות ממדינות אחרות. 263 הסכמי רישיון, מהם הניבו תמלוגים בשנים 2013-2012, מתוכם 174 עם חברות בארץ ו-89 עם חברות בחו”ל.

גם כאן, התחומים הבולטים היו התחומים הקשורים למדעי החיים; תרופות (26%), ביו-טכנולוגיה (20%), וחקלאות ו-גנטיקה של צמחים (17%). עם זאת, תחומים בעלי עניין מובהק לתעשיית ההיי-טק הישראלי כגון; פיזיקה, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה ומתמטיקה ומדעי המחשב ביחד, הסתכמו בכ-12% מהסכמי הרישיון הפעילים.

יו”ר סוכנות החלל, פרופ’ יצחק בן-ישראל

הכנסות החברות מקניין רוחני, הסתכמו ב-1,881 מיליון ₪, כאשר התחום שהניב הכי הרבה הכנסות ממכירת קניין רוחני היה תחום התרופות (94%).

זאת, בעוד תחומים בעלי עניין מובהק לתעשיית ההיי-טק הישראלי, כגון; פיזיקה, אלקטרוניקה ואלקטרו-אופטיקה ומתמטיקה ומדעי המחשב ביחד הניבו כ-3% מההכנסות ממכירת קניין רוחני.

הסקר, מראה, גם כי בשנים; 2013-2012, הוקמו 72 חברות חברת הזנק (חברת סטארט-אפ) בארץ ובחו”ל, 57 מתוכן הוקמו ע”י האוניברסיטאות, בעיקר בתחום ה’היי-טק’, לעומת 11 בלבד בשנת 2011 – גידול של פי 5.23. ואולם, מספר העובדים הממוצע בחברות הזנק אלו, נמוך במידה ניכרת מהממוצע בענף.

בתחום מסחור הידע, מובילות האוניברסיטאות בישראל בהשוואה לאוניברסיטאות במדינות מפותחות כגון; בריטניה, ארה”ב ו-יפן בכל המדדים; מספר הגילויים להמצאות, בקשות לפטנטים, מספר הסכמי רישיון, חברות הזנק שהוקמו והכנסות מקניין רוחני.

אומנם, בישראל, הגישו האוניברסיטאות בשנתיים האחרונות 431 פטנטים חדשים בממוצע לשנה, בעוד שאוניברסיטאות ביפן הגישו קרוב ל-7,000 פטנטים. אך בחלוקה של מספר הפטנטים בכל מדינה בסך ההוצאות של האוניברסיטאות על מו”פ באותה מדינה רואים, כי היחס דומה; 0.35 ו-0.34 בהתאמה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן