תשעה (ט') באב

תשעה (ט’) באב, המלצות מגן דוד אדום לציבור הצמים

0
0

במד”א מתכוננים לצום ט’ באב וכבכל שנה, מפרסם מגן דוד אדום את הנחיותיו לצום עבור הקהל הרחב ◄ מד”א מדווח כי מטפלים מדי שנה בעשרות קריאות ב’יום צום תשעה באב’, הידוע כאחד הצומות הקשים בשנה עקב החום הכבד ◄ השנה, ישמרו כוחות מד״א על כוננות גבוהה הן בשל הצום והן בשל המצב הביטחוני ◄ מד״א אף מנחה את חיילי צה״ל לפעול בהתאם להנחיות הרבנות הצבאית הראשית בכל הקשור לשמירת הצום.
תשעה (ט’) באב, המלצות מגן דוד אדום לציבור הצמים
תשעה (ט’) באב, המלצות מגן דוד אדום לציבור הצמים

לקראת ’צום תשעה (ט’) באב’ אשר יחול ביום ג’ (05.08), מפרסם היום מגן דוד אדום (מד”א) הנחיות אל ציבור הצמים על מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים מתנדבי ועובדי מד”א בעשרות קריאות של נפגעי התייבשות ומכת חום כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן, מקורה בדברי הנביאים ונקבעה במשנה לציון חורבן בתי המקדש – חורבן בית ראשון בשנת 586 לפנה”ס בידי צבאו של נבוכדנצר השני מלך בבל, וחורבן בית שני בשנת 70 בידי הצבא הרומי ובראשו המצביא טיטוס.

התענית חלה ביום ט’ באב, והיא מהווה את שיא האבלות של תקופת ’ימי בין המצרים’. במקרה שט’ באב חל בשבת, התענית נדחית ל-י’ באב. תענית זאת היא החמוּרה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש.

לפי המסורת, לאחר ביאת המשיח ובניית בית המקדש השלישי, תשעה באב, כשאר הצומות על החורבן, יהפוך ליום של חג ושמחה‏. מסורת נוספת מספרת, כי מלך המשיח עתיד להיוולד ב… תשעה באב‏. (מתוך ויקיפדיה).

דובר מד”א, תת-מגן זכי הלר, מסר לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; השנה, יחל צום ט’ באב ביום ב’ (04.08) בשעות הערב ויסתיים למחרת, ערב יום ד’ (05.08).

כבכל שנה, גם השנה כונני מד”א רכובים על אופנועים, צוותי החובשים ופאראמדיקים באמבולנסים ובניידות טיפול נמרץ, יאבטחו את המתפללים הרבים הצפויים להגיע לרחבת הכותל המערבי בירושלים.

בנוסף, ימשיכו כוחות מד״א לשמור על כוננות גבוהה כפי שנעשה עד כה בכל ימי מבצע ׳צוק איתן׳, ויעניקו מענה לכל קריאה, הן בשגרה והן בחירום.

מד״א מנחה את חיילי צה״ל, הן בשטחי הלחימה והן באזורים אחרים, להישמע להנחיות הרבנות הצבאית בעניין שמירת הצום, ולא לפעול על דעת עצמם בנושא, על מנת להימנע מפגיעה בבריאותם.

▼ הנחיות מד”א: כך תעברו את הצום בשלום;

● ארוחה מפסקת; בכדי להקל על הצום, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות שני ליטר של נוזלים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה).

כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים במהלך הצום, להקפיד על שתייה מספקת טרם הצום ושהות באזורים מוצלים במהלך הצום. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

● חולים וקשישים; ארגון מד”א, ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

● נשים בהריון; ארגון מד”א אינו ממליץ לנשים הנמצאות בשליש האחרון להריון לצום. צום בכל שלב אחר של ההיריון אפשרי לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

● פגיעת תפקוד כליות; עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעיתות צום.

הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים, ממוזגים ומרווחים.

● התייבשות; על פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום עומס חום בינוני עד כבד בכל חלקי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים.

מנכ”ל מד”א, רמ”ג אלי בין

יש לשים לב במיוחד לילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. בכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד”א בטלפון החירום של ל’מוקד מד”א’; 101, הציבור מתבקש לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים על מנת לוודא שהם מרגישים בטוב לאורך הצום.

● יציאת הצום; מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

מנהל אגף הרפואה בארגון מד”א, ד”ר רפי סטרוגו, מסביר, כי; “צום ט’ באב, מתקיים בתקופה החמה ביותר בשנה. על כן, אני ממליץ לכל הצמים להקפיד על שתיה מרובה טרם כניסת הצום, לשהות במקומות מוצלים וממוזגים במהלך הצום, להימנע מפעילות גופנית מאומצת ובמקרה של סחרחורות או חשש מהתייבשות יש לשתות ולהפסיק לצוּם”.

מנכ”ל מד”א, רמ”ג אלי בין; “מדי שנה, מעניקים צוותי מד”א טיפול מהיר ואיכותי לעשרות הנפגעים כתוצאה מפגעי החום הכבד במהלך הצום. השנה, יפעלו כוחות מד״א בכוננות גבוהה הן בשל הצום והן בשל ’המצב הביטחוני’ ויעניקו כל מענה לאירועי שגרה וחירום.

אני ממליץ לציבור להקפיד על שתייה מספקת, טרם ייכנס הצום, להימנע מכל פעילות פיזית מאומצת במהלך הצום ולהימצא ב’מרחבים ממוזגים’ על מנת לצמצם את פגיעות החום האפשריות.

אני מזכיר לציבור לחייג ל’מוקד מד”א’; 101, בכל צורך רפואי שהוא. מד”א, יעמוד לשירות הציבור, כבכל יום אחר בשנה, ויטפל בכל קריאה שתגיע אליו”. סיכם מנכ”ל מד”א, רמ”ג בין.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן