כנסת ישראל

הצעת חוק האומנה של ח”כ קארין אלהרר נדון בוועדת העבודה והרווחה לקריאה ראשונה

0
0

’חוק האומנה’ המעגן לראשונה את אחריות המדינה למערך האומנה ומסדיר מנגנוני רישוי, פיקוח והכשרה ל’משפחות האומנה’ ◄ ח”כ אלהרר: “לעודד משפחות לתת בית חם לילדים ולא לשלוח אותם למוסדות” ◄ ד”ר יצחק קדמן, מנכ”ל המועצה לשלום הילד; “מדובר בהכרעה היסטורית, המועצה, מנסה להעביר חוק כזה כבר 15 שנים, הגיע הזמן שילד במשפחת אומנה ידע מה הן זכויותיו…”.
הצעת חוק האומנה של ח
הצעת חוק האומנה של ח”כ קארין אלהרר נדון בוועדת העבודה והרווחה לקריאה ראשונה

’חוק האומנה’ של ח”כ קארין אלהרר (סיעת ’יש עתיד’), הובא אתמול (יום רביעי | ד’ תמוז התשע”ד), לדיון ב’וועדת העבודה והרווחה’, הכנה לקריאה ראשונה. הצעת החוק, תעגן את אחריות המדינה על מערך האומנה ותסדיר את זכויותיהם, חובותיהם וסמכויותיהם של ילדי האומנה ומשפחות האומנה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

משפחת אומנה או משפחה אומנת על פי ויקיפדיה, היא משפחה המקבלת לחזקתה ילד כסידור זמני לתקופה מסוימת, מתוך מטרה לתרום להתפתחותו הגופנית, הרגשית והחינוכית. סידור האומנה נמשך עד להגיעו של הילד לגיל 18, או עד להעברתו לסידור חוץ-ביתי אחר, או עד לחזרתו של הילד להוריו הביולוגיים או עד להעברתו לאימוץ.

במדינת ישראל, חיים כיום כ-10,000 ילדים שהוצאו מבית הוריהם. 80% מהם נשלחים למוסדות. רק 20% ל’משפחות אומנה’. למה? לחברת הכנסת אלהרר, יש הסבר, עליו עמדה בדיון לדיון ב’וועדת העבודה והרווחה’; “היום ’הורי האומנה’ הם ’אנשים שקופים’. המדינה לא מכירה בהם. אין להם זכויות, סמכויות או מעמד משפטי וכל שניתן להם היום הוא בגדר חסד שיכול להילקח באחת.

מדינת ישראל צריכה לעודד משפחות לתת בית חם ל’ילדי האומנה’ ולא לשלוח אותם לגדול במוסדות. ללא הסדרה של זכויותיהן זה לא יקרה”.

“כי עד היום מדינת ישראל לא לקחה אחריות על ’ילדי האומנה’. גם לא על ’הורי האומנה’ שפותחים את ביתם ואת לבם לילדים האלה שזקוקים כל כך לבית חם. עד היום הם חסרי מעמד, חסרי זכויות וחסרי סמכויות לבצע החלטות בסיסיות בחייו של הילד; אם יצא לטיול השנתי, יסתפר, או יקבל חיסון נגד שפעת. אפילו הקצבה החודשית הניתנת להם לכיסוי ההוצאות הכרוכות בטיפול בילד מוסדרת בתקנון שכל שר מכהן, יכול לשנותו בהינף עט.

ח”כ קארין אלהרר, מבהירה, כי “הסיבות המרכזיות לכך הן שכיום מופעל ’מערך האומנה’ בעיקר על ידי עמותות תחת פיקוח רופף של משרד הרווחה. כמו כן, מעמדם המשפטי של הורי האומנה אינו מוסדר בחוק, מה שמותיר אותם ללא סמכויות או זכויות מעוגנות ובחשש מתמיד שמא יאבדו את התמיכה והליווי מהמדינה.

המצב הנוכחי, לדברי ח”כ אלהרר; “יוצר קשיים רבים בגידול ילדי האומנה ומונע ממשפחות רבות להצטרף למערך. לצד זאת, הפיקוח הרופף ואי הסדרת הקריטריונים לכהונה כמשפחת אומנה, מונעים מרשויות הרווחה להפנות יותר ילדים למשפחות אומנה”.

הצעת החוק של ח”כ קארין אלהרר, תסדיר, כאמור, לראשונה את מעמדם של כל הצדדים המעורבים בהליך האומנה ובכך תאפשר בעתיד את הרחבתו. כמו כן, תכיר ההצעה לראשונה בקרובי משפחה שמגדלים ילד ממשפחתם כהורי אומנה ובכך תכפיל את הקצבה החודשית ושירותי הליווי והתמיכה שהם מקבלים מהמדינה, זאת על מנת לעודד ככל הניתן הישארותם של ילדים בסביבתם ובקרב בני משפחתם.

“החוק הזה, שאני מקדמת יד ביד עם ’המועצה לשלום הילד’ ומשרד הרווחה, יבטיח לילדי והורי האומנה את זכויותיהם ויאפשר להפנות בעתיד ילדים רבים יותר למשפחות אומנה.

ד”ר יצחק קדמן, מנכ”ל המועצה לשלום הילד, אמר ב’וועדת העבודה והרווחה’, כי; “מדובר בהכרעה היסטורית” והוסיף, כי “המועצה לשלום הילד, מנסה להעביר חוק כזה כבר 15 שנים”.

קדמן, הודה לח”כ אלהרר ולשר הרווחה על מסירותם ועל שיתוף הפעולה והביע תקווה, כי הליכי החקיקה יזורזו כדי להבטיח לילדי האומנה ביטחון וזכויות מעוגנות בחוק; “הגיע הזמן שילד במשפחת אומנה ידע מה הן זכויותיו”.

למעשה ’ועדת השרים לחקיקה’ אישרה כבר לפני שמונה חודשים שנה ביום (01.12.13) את החוק למערך ’משפחות אומנה’, המעגן לראשונה את אחריות המדינה ל’מערך האומנה’ ומסדיר מנגנוני רישוי, פיקוח והכשרה ל’משפחות האומנה’.

הצעת החוק של ח”כ קארין אלהרר (סיעת ’יש עתיד’), התבססה על עבודת ’המועצה לשלום הילד’, מגדירה את הזכויות, החובות והסמכויות של כל הצדדים המעורבים בהליך. בישראל, חיים כיום יותר מ-10,000 ילדים הנמצאים במסגרות חוץ ביתיות.

☚ אל הצעת חוק האומנה, התשע”ג-2013.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן