צרכנות

משרד הכלכלה, מזהיר מפני צריכת המשקה הכוהלי Moscow Vodka – וודקה מוסקבה

0
0

גרישה דייטש, הממונה על התקינה ב-משרד הכלכלה, קורא לציבור להימנע מצריכת המשקה הכוהלי בשם; “VODKA “MOSCOW “וודקה מוסקבה”, המיוצר והממולא ע”י א.א. סלבה בית בשל הסכנה לבריאות האדם.
משרד הכלכלה, מזהיר מפני צריכת המשקה הכוהלי Moscow Vodka - וודקה מוסקבה
משרד הכלכלה, מזהיר מפני צריכת המשקה הכוהלי Moscow Vodka – וודקה מוסקבה

הממונה על התקינה ב-משרד הכלכלה, מר גרישה דייטש, מודיע, כי בבדיקת המשקה הכוהלי הנ”ל במעבדה לכימיה וטקסטיל של ’מכון התקנים הישראלי’ נמצא, כי תכולת המתנול (כוהל מתילי) במשקה זה עולה פי-367 מעל הערך המותר בתקן ת”י 1572 “משקאות כוהליים”.

המשקה הכוהלי “VODKA MOSCOW” המופיע בצילום כאן, נמכר בבקבוק מזכוכית של 0.2 ליטר (200 מ”ל) עם מדבקה בצורת ריבוע בצבע לבן עם תמונה של הקרמלין בתוך עיגול אמצעי שעל גבי המדבקה.

לפי מידע שהתקבל מטעם משרד הבריאות, חומר ’מתנול’ הוא נחשב רעיל מאוד שפוגע במערכת העצבים המרכזית ועלול לגרום ל’עיוורון’ קבוע ול’מוות’; חומר מתנול במנה של 0.3 גר’ עד 1 גר’ לק”ג משקל גוף, עלול לגרום לאיבוד הכרה ומוות.

הממונה על התקינה מר דייטש, מודיע לציבור, כי מינהל התקינה במשרד הכלכלה בשיתוף עם נציגי משרד הבריאות ו’אגף המסים’, התחילו בפעילות רחבה בבדיקת משקאות חריפים מסוג ’וודקה’ המיוצרים והנמכרים לצרכן בשוק הישראלי.

מתנול – Methanol

מתנול (באנגלית: Methanol, ידוע גם בשמות: מתיל אלכוהול (methyl alcohol), קרבינול (carbinol)), הוא תרכובת אורגנית שנוסחתה הכימית היא CH3OH או CH4O ומסתה המולרית היא 32 גרם למול. המתנול הוא הכוהל הפשוט ביותר.

וודקה מוסקבה | צילום אחורי

זהו נוזל חסר צבע, דליק ורעיל עם ריח ייחודי. המתנול נפוץ בשימוש כנוגד הקפאה, ממס וכן כ-דלק.

מתנול נוצר באופן טבעי במטבוליזם אל-אווירני בסוגים שונים של חיידקים ולכן, יש באטמוספירה ריכוז זעיר של אדי מתנול המתחמצן למים ודו תחמוצת הפחמן.

התוצרים של שריפת מתנול הם פחמן דו-חמצני ומים לפי התגובה הבאה; 2CH3OH + 3 O2 → 2 CO2 + 4 H2O.

המתנול הוא חומר רעיל, שתייה שלו עלולה לגרום לעיוורון ואף למוות. פרט לרעילות של החומר עצמו למערכת העצבים המרכזית (בדומה להרעלת אתנול) הוא רעיל בשל תוצרי הפירוק שלו בגוף.

ב’כבד’, המתנול מתחמצן לפורמלדהיד (פורמלין) על ידי האנזים אלכוהול דהידרוגנז (alcohol dehydrogenase), בהמשך הפרומלדהיד מתחמצן לחומצה פורמית.

בעלי חיים החסרים את האנזים אינם מורעלים ממתנול. תוצרי חמצון אלו פוגעים בעצב הראיה עד כדי גרימת עיוורון בלתי הפיך. מנה קטלנית של מתנול למבוגר היא כ-100-125 מ”ל.

סימני ההרעלה; טשטוש ראיה וחמצת הדם (בשל הצטברות חומצה פורמית) מופיעים רק כמה שעות לאחר החשיפה בשל הזמן הנדרש לחמצון החומר.

במקרה הרעלה הנפגע מטופל באתנול כדי לחסום את האנזים המחמצן ובכך למנוע היווצרות התוצרים המזיקים. אולם יש טעות נפוצה בקרב חולים ששתו מתנול, החושבים שהם שתו אלכוהול ועל כן, אינם פונים לסיוע רפואי מיידי‏.

להבת מתנול היא כמעט ללא צבע. לכן, יש להישמר ליד מקור של שריפת מתנול, מפאת הסכנה לכוויות ופציעות חמורות על ידי הלהבה הבלתי נראית.

☚ עוד על מתנול מתוך ויקיפדיה האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן