כנסת ישראל

תבוטל האפשרות לעצור חייב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו עפ”י הצעת ח”כ מרב מיכאלי

0
0

ח”כ מרב מיכאלי; “זה יום גדול למדינה שמחקה מספר החוקים שלה מאסר על חוב אזרחי. למרבה הצער, צריך לעשות עוד הרבה רפורמות ב’הוצאה לפועל’. זה מקום שקל מאוד להיכנס אליו וכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו…”.
תבוטל האפשרות לעצור חייב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו עפ
תבוטל האפשרות לעצור חייב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו עפ”י הצעת ח”כ מרב מיכאלי

מליאת הכנסת, אישרה אמש (שני, י”ט באייר תשע”ד) בקריאה שנייה (תמכו 51 ח”כים) ושלישית (תמכו 51 ח”כים ללא מתנגדים) את ’הצעת חוק ההוצאה לפועל’ (תיקון מס’ 43), התשע”ד- 2014, של ח”כ מרב מיכאלי (סיעת מפלגת העבודה) להצעה זו הוצמדה הצעת חוק ממשלתית. ההצעה נידונה ב’וועדת חוקה חוק ומשפט’ בראשות ח”כ דוד רותם (סיעת ’הליכוד ביתנו’).

מרב מיכאלי (לשעבר עיתונאית, מנחת טלוויזיה ושדרנית רדיו), כיום חברת הכנסת ה-19 מטעם סיעת מפלגת העבודה הישראלית, הצליחה בקדנציה הראשונה שלה במה שלא הצליחו עשרות/מאות עסקנים במשך שנים ואשר חיממו את מושבם בכנסת באימפוטנטיות ציבורית. כאשר מעצרם של אזרחים רבים שנקלעו באשמתם וחלקם אף לא באשמתם והחייבים ’בהוצאה לפועל’ ונרדפו באיום כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו במעצרם – הוסרה אמש ב’ביטול המאסר’.

הצעת החוק, שיזמה ודחפה ללא לאות באופן מעורר הערצה ח”כ מיכאלי, מבטלת לחלוטין את האפשרות לעצור חייב כאמצעי לחץ לתשלום חובותיו.

לצד ביטול המאסר, החוק מקנה ל’זוכה’, כלי אכיפה חלופיים שמאפשרים לזוכה לבקש להטיל על החייב ביניהן; הגבלות להחזיק דרכון; עיכוב יציאה מהארץ; הגבלת החייב מלהשתמש בכרטיס אשראי; הגבלת החייב להחזיק רישיון נהיגה ועוד.

’הצעת החוק הממשלתית’ אשר הוצמדה (איך לא? הרבה הורים להצלחה) להצעת החוק הפרטית של ח”כ מיכאלי, קובעת, כי; יוקם ’מרשם חייבים משתמטים’ שיהיה פתוח לציבור. מאגר החייבים, יפורסם ב-אינטרנט.

ח”כ דוד רותם, יו”ר וועדת חוקה חוק ומשפט

המאגר, יכיל שמות חייבים אשר סך חובותיהם עולה על 10,000 ₪ ו’רשם ההוצאה לפועל’ קבע, כי החייב מסוגל לשלם את חובו ואולם החייב, משתמט מתשלום.

בדברי ההסבר ל’הצעת חוק ההוצאה לפועל’ (תיקון מס’ 43), התשע”ד – 2014, נכתב, כי; “מאסר אזרחי בשל אי תשלום חוב מהווה פגיעה קשה ב’זכויות אדם’. וכי הליכי מאסר, מהווים אמצעי גביה לא לגיטימי, תוך הפעלת לחץ לא ראוי, במערכת משפט מתוקנת.

כך, פעמים רבות האיום במאסר, יוצר לחץ איום על החייב ומשפחתו, ועלול לגרור את החייב ללוות הלוואות נוספות (גם ב’שוּק האפור’), על מנת להיחלץ מאיום המאסר.

מאסר חייבים, גם מהווה צעד לא מידתי ביחס לתוצאה הרצויה. המטרה היא גביית חובותיו של החייב, והכנסת אדם ל’מאסר’, צעד המהווה פגיעה אנושה בזכויותיו, היא צעד עונשי בלבד, שלא תורם לגביית חובות מאדם שאינו יכול לשלם אותם. זאת, בניגוד לפעולות היורדות לנכסים, כמו; עיקול נכסיו של חייב”.

ח”כ מרב מיכאלי, לא הסתירה את שביעות רצונה ואמרה, כי; “מאז שנת 1949, היו שניסו ב’כנסת’ לבטל את מאסר החייבים. כל השנים אלה שצידדו ב’מאסר חייבים’, המשיכו להתעלם מהעובדה שמדובר בדרך כלל בכאלה שאין להם במה לשלם.

זה יום גדול למדינה אשר מחקה מספר החוקים שלה מאסר על חוב אזרחי. למרבה הצער, צריך לעשות עוד הרבה רפורמות ב’הוצאה לפועל’. זה מקום שקל מאוד להיכנס אליו וכמעט בלתי אפשרי לצאת ממנו…”. סיכמה.

צל”ש לח”כ מרב מיכאלי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן