כאן מדע | טבע

משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, הציג: פיל פילון רק בן 18 מיליון שנה שנמצא בערבה

0
0

ה’פיל’ שנמצא היה כנראה קטן יותר בהשוואה לפילים שאנו מכירים כיום ◄ ד”ר חנן גינת, מנהל מרכז המחקר ערבה וים המלח שבתמיכת ’משרד המדע’; “נדיר למצוא ממצאים ארכיאולוגים שהשתמרו שנים כל כך רבות… הממצא חושף אותנו לאקלים הקדום בתקופה זו שהיה גשום בהשוואה להיום. כמו כן, על פי סוגי הסלע בהם נמצאה לסת הפיל, ניתן לקבוע שהנוף היה מתון יותר מהנוף המצוי כיום בערבה”.
משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, הציג: פיל פילון רק בן 18 מיליון שנה שנמצא בערבה
משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, הציג: פיל פילון רק בן 18 מיליון שנה שנמצא בערבה

מתן גולדשטיין בן ה-10 לא היה מודע לכך שהחתיכה האפורה שאותה מצא במהלך טיול משפחתי, היא למעשה תגלית ארכאולוגית בת 18 מיליון שנה. ראשיתו של הסיפור הנראה כלקוח מסיפור הרפתקאות של אינדיאנה ג’ונס. לפני מספר חודשים כאשר מתן שטייל עם בני משפחתו ב’נחל נקרות’ ב’ערבה’. הבחין בחתיכה אפורה שבצבצה מתוך אבן חול ליד מאגר המים בנחל, היא עוררה את סקרנותו והוא החל לחפור בה. לתדהמתו, נגלו לנגד עיניו שורה של שיניים אשר נראו כמו של חיה גדולה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’

הילד מתן, תושב עין יהב, שבאזור, יצר קשר עם רועי טלבי מ-רט”ג ועם ד”ר חנן גינת מן ’המרכז המדעי ערבה וים המלח’ שבתמיכת ’משרד המדע’, שהמשיכו את החפירה והעבירו את הממצא לידי ד”ר רבקה רבינוביץ, חוקרת מאובנים מ’האוניברסיטה העברית’.

מבדיקות מעבדה ואפיון היחידה הגיאולוגית שביצעו ד”ר גינת וד”ר רבינוביץ, עלה, כי מדובר בשרידים של פיל שאותו תארכו לתקופה של לפני כ-18 מיליון שנה.

הבדיקות, העלו, עוד, כי השרידים מכילים חלק של ’לסת’ ובה שתי שיניים טוחנות. בעקבות הממצא המרגש, יצאו ד”ר גינת וד”ר רבינוביץ לסקר ולחפירה נוספת במקום וחשפו את החלק האחורי של הלסת שגם אותו העבירו לבדיקה במעבדתה של ד”ר רבינוביץ.

חלק מה’לסת’ נמצאה בתוך אבן חול צהובה ובסמוך לה נמצאו גם שורשי עצים מאובנים ושרידי צומח נוספים. הלסת, התפרקה עם חשיפתה ובמעבדה חוזקו וחוברו כל חלקיה על ידי גלי ביינר מהמעבדה ל’פליאונטולוגיה’ (Paleontology – חקר המאובנים) של האוספים הלאומיים לטבע ב’אוניברסיטה העברית’.

ממצאי המחקר, שיוצגו בכנס של ’משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל’ על מרכזי המחקר האזוריים, מראים, כי ה’פיל’ שנמצא, היה כנראה, קטן יותר בהשוואה לפילים שאנו מכירים כיום. לשיניים מאפיינים של מין פיל קדום הידוע ממקומות אחרים בעולם, למשל; ב’יבשת אפריקה’.

אולם, כדי לקבוע את מינו ואת הזן שלו בוודאות, משווים כעת החוקרים את הממצאים עם ממצאים דומים מאתרים ביבשת אסיה וביבשת אפריקה. ממצא דומה לא נמצא עד היום בערבה ואולם באזור ירוחם, נמצאו שרידי פילים אחרים בני אותו גיל.

השרידים נמצאו באבן החול גסת הגרגר השוקעת במניפות סחף רחבות. סלעי חרסית אדומים וגיר המצויים לצד אבן החול, מעידים על אזור של בריכות מים רדודות מאוד. מכאן מסיקים, החוקרים, כי אזור ’הערבה’ היה בתקופה זו משופע באגמי מים מתוקים, מעין סוואנות, שבהם נהגו הפילים לרוות צימאונם.

“נדיר למצוא ממצאים ארכאולוגים שהשתמרו שנים כל כך רבות”, אומר ד”ר חנן גינת, מנהל ’מרכז המחקר ערבה וים המלח’ שבתמיכת ’משרד המדע’; “הממצא, חושף אותנו לאקלים הקדום בתקופה זו שהיה גשוּם בהשוואה להיום. כמו כן, על פי סוגי הסלע בהם נמצאה לסת הפיל, ניתן לקבוע שהנוף היה מתוּן יותר מן הנוף המצוי כיום בערבה”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן