יום הזיכרון לשואה ולגבורה

ראש הממשלה בנימין נתניהו על האיש שידע שהם מתו, אבל הוא לא ידע מתי ואיפה הם מתו

0
0

“שמואל בן ארצי ז”ל, היה סופר גדול, ובכל הספרות שהשאיר, הספרים שהשאיר והשירים שעליהם הוא קיבל את פרס קסת הזהב מארגון סופרי ישראל, הוא היה חדור בכאב הנורא שאותו הוא נשא יום יום של אבדן משפחתו – הוא אמר תמיד שהוא ידע שהם מתו – אבל הוא לא ידע מתי ואיפה הם מתו, רק שהם מתו כאנשים צעירים – ועל אבדן קהילות עמו באירופה שאותם הוא הנציח בספר שנקרא; “נובהרדוק” שאותו הוא כתב בגיל 92…”
ראש הממשלה בנימין נתניהו על האיש שידע שהם מתו, אבל הוא לא ידע מתי ואיפה הם מתו
ראש הממשלה בנימין נתניהו על האיש שידע שהם מתו, אבל הוא לא ידע מתי ואיפה הם מתו

דברי ראש הממשלה מר בנימין נתניהו היום (כ”ח בניסן, תשע”ד) בטקס “לכל איש יש שם” שהתקיים בכנסת; “חמי האהוב, שמואל בן ארצי ז”ל, נולד ב-1915, ב’בִּילְגוֹרַיי’ (עיר בדרום-מזרח פולין, כ-90 ק”מ מדרום ללובלין)אשר בפולין ועלה כחלוץ ונציג ישיבות המוסר לארץ ישראל ב-1933 בהיותו בן 18. כל משפחתו נספתה ב’שואה’. שמואל, בא ועבד בפרדסים, ב’בני ברק’. הוא הרחיב את השכלתו היהודית והכללית, הוא נהיה לימים מורה דגול, מנהל, מחנך שהעמיד אלפי תלמידים שזוכרים את אנושיותו ואת מורשתו.

הוא היה חוקר גדול בתנ”ך וחבר בחוג התנ”ך הראשון שהקים ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון. הוא העניק את האהבה הזו לתלמידיו וגם לנכדיו.

הוא היה סופר גדול, ובכל הספרות שהשאיר, הספרים שהשאיר והשירים שעליהם הוא קיבל את פרס קסת הזהב מ’ארגון סופרי ישראל’, הוא היה חדור בכאב הנורא שאותו הוא נשא יום יום של אבדן משפחתו – הוא אמר תמיד שהוא ידע שהם מתו – אבל הוא לא ידע מתי ואיפה הם מתו, רק שהם מתו כאנשים צעירים – ועל אבדן קהילות עמו באירופה שאותם הוא הנציח בספר שנקרא; ’נובהרדוק’ שאותו הוא כתב בגיל 92, ושאני מאמין יהיה אחד מספרי המופת בספרות העברית, אבל שמואל, כתב שירי שואה בזמן השואה ועל השירים הללו הוא קיבל את פרס ק. צטניק ל’ספרות השואה’.

אני רוצה להקריא לכם, קטע מאחד מהם;

“לאירופה שיר”

טובלות עיני בנחל יגוני,
– קונם עלי דמעה מזה הצער!
טובעים בדם עמי ושותק אדו-ני…
כאבן בשדה אשתוק גם אני מול סהר.

כי מאירופה תצא תורה,
ומגרמניה דבר הבשורה;
הרוג וחנוק, רצוח ושחוט!
היל היטלר, הייל! – ביד רמה, בלי חת!
בשביל ה”יודה” חבל כדור –
רק גזי רעל בקרון סגור,
ובאין פנאי –
קברהו חי!

אני אקריא עתה את שמות בני משפחתו של שמואל שנרצחו בשואה.

האבא משה הון, אשתו ִיטָה הון ואחותו התאומה האהובה יהודית, בת 24. האחים; מאיר הון, בן 18, שמעון צבי הון, בן 16, אריה לֵייבּ הון, בן 13 ואחותו הקטנה: פֶּיסָלֶה בת 10 מהעיירה טרנוגורד. דודתו מאטל קֶנִיגְשֶטֶיין ובנה הלל ובתו הבכורה, הדוד מנדל הון, אשתו ושני ילדיהם.

ומן העיר בִּילְגוֹרַיי;

הדוד אברהם טאוּבֵּר, אשתו, בתו ובנו.

הדודה רחל טאוּבֵּר ושלושת בניה; אברהם, יעקב ושלמה, נשותיהם וכל ילדיהם. הדודה הִינְדָה ובעלה יחזקאל. הדודה הֶנְדֶל, בעלה וילדיהם. הדודה פָאלֶה ושתי בנותיה.

יהיה זכרם ברוך.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן