חדשות בריאות

בריאות: כל נפטר מתאים לתרומת איברים, מוכן לתרום אבריו, אלא אם אמר אחרת בחייו

0
0

הועדה המייעצת לשרת הבריאות לקידום תרומת איברים מן המת, מציעה; תיחקק חובת הצגת שאלת הנכונות לתרום איברים, וכי מבחינה טכנית, כל מי שנדרש לאחת התעודות (זהות, דרכון, רישיון נהיגה), חייב יהיה להתייחס לשאלת נכונותו לתרום איבריו ◄ משרד הבריאות, יגבש הצעת תיקון לחוק תרומות האיברים מן המת ושורת פעילויות לקידום הנושא ◄ שרת הבריאות; “בארץ, כמו בעולם, אנו מתלבטים בקשיים ערכיים, משפטיים ואתיים בתחום השתלות האיברים מן המת”.
בריאות: כל נפטר מתאים לתרומת איברים, מוכן לתרום אבריו, אלא אם אמר אחרת בחייו
בריאות: כל נפטר מתאים לתרומת איברים, מוכן לתרום אבריו, אלא אם אמר אחרת בחייו

הועדה הציבורית המייעצת לשרת הבריאות לקידום תרומת איברים מן המת בישראל, בראשות פרופ’ דינה בן יהודה (מנהלת מחלקת המטולוגיה ב”הדסה”), הודיעה אתמול (יום שלישי | כ”ג ’אדר ב התשע”ד), כי סיימה את עבודתה. השרה, ח”כ יעל גרמן, קיבלה מן הוועדה, סדרת המלצות, הנגזרות ממטרת-העל; שנועדו להביא לשינוי בדפוסי החשיבה של אוכלוסיות שונות לנושא, להסיר חסמים ולהגדיל את מודעות הציבור לחשיבות ’תרומת האיברים’, זאת בין היתר, באמצעות הסברה במערכת החינוך, בצבא ובמקומות עבודה, וכמו כן, להביא להגדלת שיעור ההסכמה של משפחות לתרום מאיברי יקיריהם, אשר נפטרו ב’זמן אמת’ – משיעור של 56% לשיעור הסכמה של 80% – 75%.

ואלה עיקר המלצות ’הועדה הציבורית המייעצת לשרת הבריאות לקידום תרומת איברים מן המת בישראל’ בה כיהנו כחברי הועדה; פרופ’ אברהם שטיינברג (מנהל המחלקה לאתיקה רפואית, שערי צדק), פרופ’ דוד הד (החוג לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית), ד”ר יופי תירוש (הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת ת”א), ד”ר רותי רחמימוב (מנהלת מרפאת טרום השתלה, מרכז רפואי רבין). רכזת הועדה; ד”ר תמר אשכנזי (מנהלת המרכז הלאומי להשתלות);

▼ 1) צמצום שורת חסמים וגורמים מעכבים לחתימה על נכונות לתרומת איברים;

א. הפחתת תופעת חוסר האמון במערכת הבריאות והרפואה על ידי שני מהלכים במקביל: הסברה לציבור הרחב את שיטת אבחון המוות המוחי בארץ (שהינה המחמירה בעולם), יחד עם הגדלת השקיפות ביחס לבקרה ופיקוח על הליכים בפועל של קביעת המוות המוחי ושל הקצאת האיברים לפי קריטריונים קבועים ומפוקחים.

ב. הפחתת העמימות ביחס לעמדת ההלכה בנוגע לתרומת איברים מן המת וגיוס רבנים ומובילי דעת קהל בממסד הדתי התומכים מבחינה הלכתית בעקרון המוות המוחי-נשימתי; ליווי וסיוע על ידי רבנים בפועל מול משפחות המעוניינות בכך בזמן אמת. כמו כן, חידוד עמדת הרבנות הראשית לישראל, המתירה השתלת איברים בתנאים מתאימים לאחר מוות מוחי-נשימתי.

ג. הצפת סוגיות רגשיות של מצוות הצלת חיים אל מול חסמים רגשיים בגין השאיפה לשלמות הגופה וחזון תחיית המתים.

▼ 2) חיזוק מערך ההסברה לחשיבות תרומת האיברים מן המת

● א. מסעות הסברה תקשורתיים, לפי תכנית אסטרטגית ייעודית, למגזרי אוכלוסין שונים, לשם הגברת המודעות והעמקת הידע לחשיבות תרומת האיברים, לשם בניית האמון במערכת הרפואית, להסרת חסמים דתיים/הלכתיים ולצמצום חסמים רגשיים.

● ב. גיוס ארגונים ממשלתיים ציבוריים, רשויות מוניציפאליות וקופות החולים לפעולות ההסברה ולחתימה על כרטיס תרומת האיברים.

● ג. שילוב הנושא כפעילות חובה בתכנית הלימודים במערכת החינוך ובמערך ההדרכה של תנועות הנוער והצבא.

▼ 3) שינויי חקיקה, כך שהציבור יתבקש להשיב על שאלה בצמתים שונים ביום יום;

בכל הנפקה או חידוש של תעודת זהות, דרכון ורישיון נהיגה, וככל הנראה, בתעודות נוספות המונפקות לאזרחים מעת לעת.

● א. הועדה המליצה ל’שרת הבריאות’, כי ב’חוק ההשתלות’ תיחקק חובת הצגת שאלת הנכונות לתרום איברים, וכי מבחינה טכנית, כל מי שנדרש לאחת התעודות (זהות, דרכון, רישיון נהיגה), חייב יהיה להתייחס לשאלת נכונותו לתרום איבריו.

● ב. ביטול התמריץ השלילי הקיים כיום ב’חוק ההשתלות’ (סעיף 9 ב’, 4 א’), לא לחתום על ’כרטיס תרומת איברים’ למי שמסתמך על בן משפחתו מדרגה ראשונה, אשר כבר חתום על כרטיס שכזה, וזאת כדי לזכות בקדימות בתור להשתלת איברים.

לדברי שרת הבריאות, הגב’ יעל גרמן; “בארץ, כמו בעולם, אנו מתלבטים בקשיים ערכיים, משפטיים ואתיים בתחום השתלות האיברים מן המת.

הועדה, שייצגה את מגזריה השונים של החברה בישראל, הונחתה ללמוד את הסוגיות הקשורות בנושא בארץ ובעולם, לבחון את החוק וההלכה הישראלית בפועל ולהציע פתרונות לקידום היקף תרומת האיברים בארץ.

והכול, ברגישות ובשכל ובתוך התחשבות במגזרים השונים וברגשותיהם”.

פרופסור דינה בן יהודה יו”ר הועדה, מכהנת כפרופסור בקתדרה ע”ש נורמן גרין ל’המטולוגיה’ בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים והיא ראש המחלקה להמטולוגיה ב-Hadassah University Hospital. פרופ’ בן יהודה, משלבת פעילות קלינית ענפה עם מחקר בסיסי העוסק במחלות בהן היא מטפלת, היא חיברה עשרות מאמרים מקוריים, דו”חות אירועים ופרקים בספרים. תחומי העניין המחקריים שלה כוללים; ’ביולוגיה מולקולארית’ של מחלות המטולוגיות ממאירות כולל אבחון, התקדמות המחלה, אפידמיולוגיה וטיפול. לאחרונה, היא אפיינה חלבון, הקשור בתמותת תאים, אותו היא מפתחת כתרופה נגד סרטן.

פרופ’ דינה בן יהודה יו”ר הועדה המייעצת לשרת הבריאות לקידום תרומת איברים מן המת, מציעה, כי; “הבשורה העיקרית היא חיוב אזרחי ישראל לתת דעתם לשאלה; האם הם מסכימים לתרום את איבריהם לאחר מותם, בעת מפגשים עם רשויות המדינה. ישנם מספר מודלים להסכמה ל’תרומת אברים מן המת’. ניתן לסכם אותם;

● א), כמודל שבו יש הנחה שכל נפטר מתאים לתרומת איברים, מוכן לתרום את אבריו, אלא אם אמר אחרת בחייו;

● ב), המודל השני שרק מי שהביע הסכמה בחייו ניתן להתרים את אבריו לאחר מותו. בשני המודלים מקובל בעולם לשאול את הסכמת המשפחה, שהרי לא יתכן שהמערכת הרפואית תיקח איבר מנפטר בניגוד לרצון משפחתו גם אם הוא עצמו הסכים לכך בחייו, ובוודאי שלא ניתן לעשות כך במקרה שלא הביע דעתו על כך כלל.

המצב בארץ היום הוא שבכל מקרה של נפטר, המתאים להתרמת איברים, בין אם חתם על ’כרטיס אדי’ והביע הסכמתו, ובין אם לא, פונים לקבל את הסכמת המשפחה. מצב זה למעשה מייתר את הצורך לבחור בין שני המודלים, שכן בסופו של יום תרומת האיברים מן המת תתרחש רק אם המשפחה תסכים להליך הנדרש.

המשפחה של הנפטר במצב של מוות מוחי-נשימתי, נמצאת במצב של בלבול, וברוב המקרים זוהי החשיפה הראשונה שלהם לנושא זה. הדבר מקשה מאוד על תהליך קבלת ההחלטות.

מכאן חשבנו שהמאמץ העיקרי צריך להיות בחינוך האוכלוסייה הרבה לפני המפגש הקריטי עם הצורך לקבל החלטה קשה. דבר זה צריך להיעשות על ידי הגברת המודעות לנושא, ואחת הדרכים החשובות היא להפגיש כל אחד עם הנושא בצמתים שונים בחייו בין השאר בעת חידוש תעודות ממשלתיות שונות.

בעקבות הגשת המלצות ’הועדה’ יגבש ’משרד הבריאות’ כבר בתקופה הקרובה הצעת תיקון לחוק תרומות האיברים מן המת ושורת פעילויות לקידום הנושא.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן