נדל"ן

שר הפנים מר גדעון סער, הצליח לאשר הרפורמה בתכנון ובנייה כולל הפרגולות

0
0

חוק הרפורמה בתכנון ובבנייה, אושר ברוב קולות במליאת הכנסת בקריאה שלישית. תמכו בהצעה 39 חברי כנסת ו-21 ◄ הרפורמה, תאיץ את הליכי התכנון והרישוי במטרה להגדיל במהירות את מלאי הדירות בשוק ובכך להביא למעשה את הפחתת מחירן. הדובדבן; פרגולות, שערים או דודי שמש לא יהיו זקוקים יותר להיתר בנייה, כלל.
שר הפנים מר גדעון סער, הצליח לאשר הרפורמה בתכנון ובנייה כולל הפרגולות
שר הפנים מר גדעון סער, הצליח לאשר הרפורמה בתכנון ובנייה כולל הפרגולות

מודע היטב לשיטה הבירוקרטית שהייתה קיימת עד אתמול ואשר מיררה את חיי האזרחים והיזמים, הצליח אמש בגדול (ט”ז ב אדר ב תשע”ד, 18 במרץ 2014), שר הפנים מר גדעון סער (סיעת הליכוד ביתנו), להביא לאישור הסופי של ’חוק התכנון והבנייה’ (תיקון מס’ 101), התשע”ד-2014) במליאת הכנסת בקריאה שלישית. תמכו בהצעה 39 חברי כנסת ו-21 התנגדו. השר סער, לא הסתיר את שביעות רצונו ואמר בין היתר, כי; “כשהוקמה הממשלה לפני שנה בדיוק אני הודעתי שתוך שנה נבצע רפורמה משמעותית בנושא התכנון והבנייה, והינה אנחנו עושים את זה…”.

עיקרו של התיקון ל’חוק התכנון והבנייה’, מעביר הרבה מאד מסמכויות התכנון מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי ומגדיל את סמכויות ’הוועדה המקומית לתכנון ובנייה’. הרפורמה, תאיץ את תהליכי התכנון והרישוי ותאפשר את הגדלת מצאי הדירות בשוק, ובכך להפחית את מחירן.

בנוסף, עולה עוד מן ההחלטה, כי עבודות בנייה זעירות, כגון; פרגולות, שערים או דודי שמש לא יהיו זקוקים יותר ל’היתר בנייה’, כלל. עבודות קצת יותר גדולות כמו; ’סגירת מרפסות’, יהיו זקוקות לבקשת ’היתר בנייה’ ואולם הוועדה המקומית, תהיה חייבת לעמוד בסד זמנים של 45 יום למתן ההיתר. במידה והוועדה לא תשיב על הבקשה, תיחשב הבקשה, עצמה להיתר.

הצעת חוק זו, כוללת תיקון מקיף לחוק התכנון והבנייה אשר נועד בעיקרו לבזר את הסמכויות בין מוסדות התכנון וכן לייעל ולקצר את הליכי התכנון והרישוי.

■ ראשית, הצעת החוק כוללת העברה של סמכויות משמעותיות להכנת תכוניות לוועדות המקומיות בלא צורך להיזקק לאישורן בוועדות המחוזיות, בד בבד עם העברת הסמכויות לוועדות המקומיות מוצעים מנגנוני פיקוח ובקרה שנועדו להבטיח את תקינות פעולתן.

■ שנית, מוצע לפתור מהיתרי בנייה עבודות קטנות, ליצור מסלול רישוי מקוצר מעבודות בנייה בהיקף שאינו גדול, וכן לקצר ולייעל את הליך הרישוי הרגיל.

■ שלישית, מוצע להקים מכוני בקרה אשר ישפרו את הבקרה על בטיחות הבנייה ואיכותה.

■ רביעית, מוצע לכלול בחוק הסדרים לשם קידומו של דיור בהישג יד; חיוב לכלול דירות קטנות בתוכניות; מתן תמריצים לבניית דיור להשכרה לטווח ארוך; וחיוב הממשלה לקבוע יעדים לשיווק דירות להשכרה לטווח ארוך ובמחיר מופחת. לבסוף, מוצעים שורה של תיקונים שנועדו לשפר ולייעל את הליך התכנון והרישוי של תשתיות מסוגים שונים.

● יו”ר וועדת הפנים ח”כ מירי רגב (סיעת “הליכוד ביתנו”) הציגה את החוק; “מרגש אותי שדיור בהישג יד נכנס בחקיקה ראשית. ה’רפורמה’ תוכל לבוא לידי ביטוי בפרטים הקטנים שלה וביישום שלה. החוק, יפתח פתח עצום לשיפור הבנייה. כעת הכדור עובר מהכנסת לממשלה ולמוסדות התכנון ואני מקווה מאוד שהם ידעו לנצל את ההזדמנות הגדולה הזו שהכנסת, נותנת בידיהם. החוק, מביא איתו בשורה אך עדיין משבר הדיור רחוק מפתרון”.

ח”כ רגב, הוסיפה; “אני מברכת את שר האוצר ח”כ יאיר לפיד, לשר האוצר הזה, היה אומץ לא להפיל את ההצעה הזו, וזה לעומת שר האוצר הקודם שהיה ממפלגתי (ח”כ יובל שטייניץ), והפיל את ההצעה הזו 4 פעמים. אני רוצה לברך את שר האוצר שלא פחד מהפקידים. סוף סוף יש שרים שאומרים לפקידים; “אתה פקיד ואני זה שמקבל את ההחלטה”.

אני רוצה גם לברך את שר האוצר על ההחלטה להעניק פטור ממע”מ ברכישת דירה ראשונה ואני מאמינה שזה לא יישאר בכותרת וששר האוצר יביא את זה לידי מימוש ואני מתכוונת לוודא שזה אכם יקרה. מפלגת ש”ס שדואגת מאוד לעניים הייתה שותפה למחדל של שטייניץ, הם לא עשו כלום בנושא הדיור, כשאטיאס היה שר השיכון”.

● ח”כ תמר זנדברג (סיעת מרצ), טענה, כי; “כדרכה של הממשלה הזו של נזק צריך שני דברים. 1. את המילה “רפורמה”, 2. שם קליט וכך נוצר השם; רפורמת המרפסות, במסווה של רק ביטול הבירוקרטיה ל”סגירת מרפסת”. מה שהחוק הזה, עושה זה “לשפוך את התינוק עם המים”.

במסגרת הליך נכון להקל סגירה של מרפסת, מכניסים בדלת האחורית דברים רבים שאו שהם סתם מזיקים, והם מפספסים את הנקודה המרכזית והיא; ’משבר הדיור’. מדוע להפריט את מכוני הרישוי לגופים פרטיים? הכנסת הזו, ידעה מספיק הפרטות שגוויות לגופים פרטיים. לא הספיק לנו?

ח”כ זנדברג, מוסיפה ומאשימה, כי; “יש כאן פספוס הזדמנות שבעיתוי הזה זה הדבר הכואב ביותר וזה שאין בצעה שיתוף של הציבור. בכל העולם כבר הבינו שהחכמה נמצאת אצל התושבים עצמם, שמכירים את הפרטים הקטנים. פוספסה כאן ההזדמנות להכניס מנגנון סטטוטורי של שיתוף הציבור.

בנוסף תהיה כאן בכיה לדורות וטעות קולוסאלית בעניין הדיור בר השגה. אמנם בפעם הראשונה הביטוי הזה קיבל הכרה כאן בבניין הזה אבל מה רבה המבוכה שכרואים את הפער בין מה שאמור להיות בדיוק בר השגה לבין תוכן החוק. חסר בהצעה הסמכה לרשות המקומית לקבוע כמות ומהות של דיור בר השגה. החוק פספס את הבשורה של לתקוף את המחיר הסופי שמשלמים על הדירה. החוק הזה לא יפתרו את משבר הדיוק ולא יביא להורדת מחירים…”.

● ח”כ נחמן שי (מפלגת העבודה); “המאבק הזה נעשה ללא גורם מרכז וללא רעיון מכונן אחד וכך כל בוקר אנחנו מתעוררים ליוזמה חדשה שזורחת עם שחר ושוקעת ונעלמת באותו ערב. היוזמה ששמענו עליה היא רעיון מעניין אבל כבר ברור שהוא לא ניתן ליישום. זה ברור שזה נועד לנצנץ לרגע ואז להעלם. מאות אלפי אנשים ידם אינם משגת להשיג דירה קטנה במחיר סביר כדי שתהיה להם קורת גג. זה הפך להיות טראומה לאומית. היוזמה שלפנינו היא חשובה ויפה אבל הדרכים מבולבלות.

אולי ראש הממשלה שגילה לאחרונה את יוקר המחיה דווקא בארצות הברית, ואמר שכשהוא חוזר ייכנס לעניינים. בוקר טוב, אנחנו מנסים כבר שנים להתמודד עם הנושא הזה. מאז שראש הממשלה חזר מארה”ב לא ראיתי שהוא עשה שום דבר בנושא הזה. אין מדינות בעולם שכדי לקנות דירה צריך להוציא 145 משכורות.”

● ח”כ ישראל אייכלר (סיעת יהדות התורה), התייחס להחלטת שר האוצר להקלות במע”מ ליוצאי צבא ואמר; “להכניס את נושא השירות הצבאי לחוק שהוא אזרחי, זה משהו שיכול לעשות רק מישהו כמו שר האוצר שלא תרם כלום לביטחון המדינה. יאיר לפיד ודומיו רוצים מלחמה של יהודים ויהודים, הוא מסית 24 שעות ביממה. למה צריך להכליל יוצאי צבא בהקלות במע”מ?”

● שר הפנים מר גדעון סער, אשר הוביל את ’הרפורמה בחוק התכנון והבנייה’, השיב בשם הממשלה ואמר, כי; “השיטה הקיימת מיררה וממררת את חיי האזרחים והיזמים. בפעם הראשונה לאחר 49 שנים חוללנו שינוי אמיתי, שינוי תפיסתי בחוק התכנון וההבניה בישראל. זהו שינוי שפועל למען האזרח, על ידי מתן דרגות חופש לאזרח לפעול בקניינו הפרטי.

הרפורמה מסדרת ומשנה את פני מערכת התכנון ממערכת ריכוזית למערכת יעילה, דמוקרטית ואפקטיבית יותר. כשהוקמה הממשלה, לפני שנה בדיוק, אני הודעתי שתוך שנה נבצע רפורמה משמעותית בנושא התכנון והבנייה, והינה אנחנו עושים את זה”.

השר סער, התייחס לתכניתו של שר האוצר מר יאיר לפיד, על ניטול המע”מ ברכישת דירה ראשונה ואמר; “כותרות זה כותרות, לעשות זה להעביר דברים. מבחינת עבודת הממשלה רצוי לקיים התייעצויות עם הגורמים הרלבנטיים לפני שלב הכותרות. בדרך כלל, אני נותן עצות בארבע עיניים אבל כשאני קורא על הרפורמה בעיתון, מותר לי לתת עצות מעל דוכן הכנסת.”

שר הפנים ח”כ סער, הוסיף; “לא ניתן לעשות שינוי אמיתי בלי להעביר סמכויות מ-6 ועדות פקוקות ועמוסות, ל-125 ועדות מקומיות. ועדות המקומיות מכירות את צרכי העיר והיישוב, וזה דבר נכון מבחינת הייעול של המערכת.

מן הראשון באוגוסט 2014, האזרח כבר לא יצטרך לבקש אישור על כל דבר קטן שהוא עושה בקניין הפרטי שלו. התפיסה הזו, מתעמרת באזרח ופשטה את הרגל, כי אנשים עשו בלי לקבל היתרים וגם האכיפה לא עובדת ומכל העניין הזה לא יוצא שום דבר”.

למתנגדי החוק (להצעת החוק, הוגשו הסתייגויות רבות על ידי חברי האופוזיציה), אמר השר סער: “אי אפשר להציב בכל מקום את דחליל השחיתות, ותחת התפיסה בזאת לומר שכל נבחר ציבור הוא עבריין וכל פקיד הוא מלאך. זו השיטה שמעצימה את המאכרים, משום שאיפה שיש פקק בירוקרטי, יש מאכרים. זו מלחמה באזרחים וביזמים, זו לא מלחמה בשחיתות”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן