בנקים

בנק ישראל: חיוני לפתח תחומי יצוא נוספים עם סין, כמו טכנולוגיות סביבה, חקלאות ומים

0
0

היקף היצוא הישראלי לסין תואם את הצפוי מגודלה של הכלכלה הסינית, מרמת הפיתוח (התוצר לנפש) של סין ומהמרחק הגיאוגרפי בינה ובין ישראל ◄ סין, עתידה להפוך לכוח הכלכלי המשמעותי ביותר בסחר העולמי ◄ בשנת 2035, יקטן נתח השוק של ישראל בסחר העולמי, ומשקלו של היצוא לסין יוכפל ויגיע ל-10%. זאת בהמשך לכך שהרכב הסחר הישראלי, עובר בעשור האחרון הסטה משמעותית לעבר המדינות המתפתחות.
בנק ישראל: חיוני לפתח תחומי יצוא נוספים עם סין, כמו טכנולוגיות סביבה, חקלאות ומים
בנק ישראל: חיוני לפתח תחומי יצוא נוספים עם סין, כמו טכנולוגיות סביבה, חקלאות ומים

בנק ישראל, ממליץ למדינה לפתח תחומי יצוא נוספים, כדוגמת; טכנולוגיות סביבה, חקלאות ו-מים, תחומים אשר לכלכלה של סין, יש צורך בהם ולמדינת ישראל, יש בתחומים אלה, יתרון יחסי. זוהי אחת המסקנות העולות מתוך דו”ח בנק ישראל לשנת 2013, שיוגש לממשלה ויתפרסם בקרוב, בנושא; ’הצמיחה של סין והיצוא של ישראל’.

בדו”ח מובאת סקירה נרחבת על הגידול הצפוי ב’יבוא של סין’ ושל מדינות מתפתחות אחרות והשלכותיו על הפיזור הגיאוגרפי של היצוא הישראלי ועל גידולו.

לדברי אנשי מחלקת המחקר בבנק המרכזי; “המשך צמיחת הכלכלה הסינית, יהפוך אותה לכוח הכלכלי המשמעותי ביותר בסחר העולמי.

בסוגיה זו, אנו בוחנים את השפעת תהליך זה על היצוא של ישראל לסין. נמצא שצמיחת היבוא הסיני תאפשר את הכפלת משקלה של סין ביצוא הישראלי מ-5% היום ל-10% בשנת 2035.

בנק ישראל, מרגיע ומעריך, כי הנתח של ישראל ב’יבוא הסיני’ צפוי להישמר גם בעתיד, משום שה’יצוא הישראלי’ אינו רגיש לשינוי ברמת הפיתוח של מדינת היעד, ומשום שעל פי ניסיון העבר הרכב היבוא של מדינות מזרח אסיה (יפן, קוריאה ו-טאיוואן), לא השתנה משמעותית בעקבות תהליך הפיתוח שלהן.

זאת ועוד; נתח השוק של ישראל ב’יבוא הסיני’ נשמר בשנים האחרונות ומהווה; הישג, זאת לנוכח הטיית הסחר הגוברת של סין לתוך הגוש האסייתי – אולם הצלחה זו, הוגבלה לשני ענפים בלבד; דשנים ו-אלקטרוניקה (רכיבים אלקטרוניים).

לכן, לדעת אנשי בנק ישראל; “חשוב לפתח תחומי יצוא נוספים, כדוגמת טכנולוגיות סביבה, חקלאות ומים, תחומים שבהם יש לסין צורך ולישראל – יתרון יחסי”.

מרכז הכובד של הסחר העולמי, צפוי לנוע בשנים הקרובות, והמדינות המתפתחות יהוו את הכוח הדומיננטי ב’סחר הבין-לאומי’. הבולטת במדינות המתפתחות (ובמידה ניכרת) היא; סין, אשר על פי ארגון הסחר העולמי, בשנת 2035, עתיד התוצר הסיני להוות 20% מ’התוצר העולמי’, והתוצר ה-הודי – כ-6%. כאשר סין, עתידה להפוך לכוח הכלכלי המשמעותי ביותר בסחר העולמי.

כיום סין, היא יצואנית הסחורות הגדולה בעולם ו’היבואנית השנייה בגודלה’, אחרי ארה”ב. על פי תחזית שפרסם לאחרונה, ארגון הסחר העולמי (World Trade Organization), תוסיף סין לצמוח במהירות, ומשקלה בסחר העולמי בסחורות, יגדל מ-15% כיום ל-24% בעוד כשני עשורים; משקלן של אירופה וארה”ב, צפוי לרדת מכ-30% ל-20%.

למדינת ישראל, קשרי סחר ענפים עם אירופה וארה”ב, בשעה שהיקף הסחר עם סין ושאר המדינות המתפתחות קטן יותר.

☚ הצמיחה של סין ויצוא ישראל

משום כך אליבא דבנק ישראל; חשוב לבחון את הפוטנציאל להרחיב את הסחר בין ישראל לסין ולנקוט מדיניות מתאימה. כאשר עורכים סימולציה של התפתחות הסחר העולמי, בהנחה ש’היצוא הישראלי’ ישמור על נתח השוק הנוכחי ביבוא של ארצות היעד, מוצאים, כי בשנת 2035, יקטן נתח השוק של ישראל בסחר העולמי, ומשקלו של היצוא לסין, יוכפל ויגיע ל-10%. זאת בהמשך לכך שהרכב הסחר הישראלי, עובר בעשור האחרון, הסטה משמעותית לעבר ה’מדינות המתפתחות’.

לסיכום, היקף היצוא הישראלי ל-סין, תואם את הצפוי מגודלה של הכלכלה הסינית, מרמת הפיתוח (התוצר לנפש) של סין ומהמרחק הגיאוגרפי בינה ובין ישראל.

הנתח של ישראל בתחום ’יבוא הסיני’ צפוי להישמר גם בעתיד מפני שה’יצוא הישראלי’ אינו רגיש לשינוי ברמת הפיתוח של מדינת היעד, ומשום שניסיון העבר מלמד, כי תהליך הפיתוח שעברו מדינות במזרח אסיה (יפן, קוריאה וטאיוואן), לא שינה באופן משמעותי את הרכב היבוא שלהן.

☚ יצוא לסין – נתונים

אנשי מחלקת המחקר של בנק ישראל, משבחים העובדה שמדינה, שמרה בשנים האחרונות על נתח השוק שלה ב’יבוא הסיני’, מהווה הישג משמעותי משום שהסחר של סין, נוטה במידה גוברת לעבר הגוש האסייתי.

יחד עם זאת, הצלחה זו, הצטמצמה לשני ענפים בלבד: דשנים ו-אלקטרוניקה (כלומר; ’רכיבים אלקטרוניים’).

לכן מומלץ וחיוני לפתח תחומי יצוא נוספים – כדוגמת; טכנולוגיות סביבה, חקלאות ו-מים – תחומים שלסין יש צורך בהם ולישראל יש יתרון יחסי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן