דת | יהדות

חסידי חב”ד, ידפיסו את ספר התניא בעצרת המיליון של החרדים בירושלים

0
0

ספר התניא שנקרא גם ’לקוטי אמרים’ או ’ספר של בינונים’, הוא ספר היסוד של חסידות חב”ד ואחד מספרי היסוד של תנועת החסידות בכלל ◄ ר’ שבתי ויינטרוב מיוזמי הדפסת התניא; “יש חשיבות רבה להדפסת התניא במעמד היסטורי זה, בו ייטלו חלק מאות-אלפים במחאה על הפגיעה בלומדי התורה…”.
חסידי חב
חסידי חב”ד, ידפיסו את ספר התניא בעצרת המיליון של החרדים בירושלים

בעוד כל גורמי האבטחה, הסדר הציבורי, עיריית ירושלים ובריאות הציבור, בעיר הבירה, השלימו אתמול (שבת) את היערכותם לקראת “עצרת המיליון” של הציבור החרדי נגד ’חוק הגיוס החדש’, שתתקיים היום (יום ראשון | ל’ אדר התשע”ד), מבטיחים, חסידי חב”ד, כי הם ייעשו היום היסטוריה כשיחלו בשעה 11 בצהריים, ברחבת בנייני האומה, בהדפסת ’ספר התניא קדישא’ של מייסד חסידות חב”ד רבי שניאור זלמן מילאדי בעל התניא שיוקדש “להצלת התורה העם והארץ”.

ההחלטה על הדפסת ’התניא’ הוא בעקבות הוראת הרבי להדפיס תניא בכל מקום ומקום. ההחלטה על הדפסת התניא, התקבלה בערב שבת קודש על ידי רבני ומשפיעי חב”ד במטרה להביא להפצת התניא ולזכות עם ישראל וארץ הקודש.

בהוראת הרבי מליובאוויטש, ספר התניא הודפס עד היום קרוב לשמונת אלפים עותקים בכל נקודה בעולם בה נמצאים יהודים.

הרבי מליובאוויטש אמר שהדפסת ’התניא’ היא סגולה להצלה וישועה.

הר’ שבתי ויינטרוב מיוזמי הדפסת התניא, אמר לאתר COL – חב”ד און ליין, כי; מדובר בהדפסה היסטורית של ’ספר התניא’ ב”עצרת המיליון של החרדים”.

יש חשיבות רבה להדפסת התניא במעמד היסטורי זה”, בו ייטלו חלק מאות-אלפים במחאה על הפגיעה בלומדי התורה, ההדפסה היא לזכותו של הרב לייבל זייאנץ, אשר זכה להדפיס אלפי מהדורות בהוראת הרבי.

◄ ספר התניא

ספר התניא שנקרא גם ’לקוטי אמרים’ או ’ספר של בינונים’, הוא ספר היסוד של חסידות חב”ד ואחד מספרי היסוד של תנועת החסידות בכלל. הודפס בשנת ה’תקנ”ז (1796) בסלאוויטא, בידי מחברו, מייסד חסידות חב”ד רבי שניאור זלמן מלאדי, ועל שם ספרו הוא מכונה גם; “בעל התניא”.

התניא, משמש כספר היסוד של חסידות חב”ד, וכולל הנחיות לדרך חיים ולעבודת הבורא, המבוססת על עבודה משותפת של רגש והבנה. זה הספר הראשון שניסח את עקרונות החסידות בדרך שיטתית, והייתה לו השפעה רבה גם בחוגים לא-חסידיים.

לקוטי אמרים – ספר התניא | צילום: באדיבות ויקיפדיה

בראשיתו עורר הספר החדשני גם מחלוקת בתוך החסידות עקב האלמנט האינטלקטואלי שבמשנת חב”ד. בראש המתנגדים עמדו רבי אברהם מקליסק ורבי ברוך ממז’יבוז’, נכדו של הבעש”ט. כיום מקובל ספר זה בכמה מזרמי החסידות כאחד מספרי היסוד.

הספר קרוי על שם המילה הפותחת אותו. בספר מלמד המחבר כיצד יכול כל אחד לעבוד את השם. בספר זה מנותחים ההבדלים בין טיפוסים שונים של היהודי – “צדיק”, “רשע” ו”בינוני”, ומותוות דרכי עבודת השם עבור ה”בינוני”, שלשיטת המחבר הוא המודל האידאלי ליהודי מן השורה (בשונה ממדרגת ה”צדיק” שאיננה בהישג ידו של כל אחד).

הספר מפורסם בעיקר בשל החלק הראשון שבו, לקוטי אמרים, המתייחד בזה שהוא חותר לפתור את בעיות האדם בדרך כוללת ומתעמק בבעיית הטוב והרע בנפש האדם (הנקראים בשם; “נפש אלוקית” ו”נפש בהמית”). בשונה מהמתכונת המקובלת של ספרי חסידות, שיש בהם מעברים מעניין לעניין, ספר התניא בנוי בדרך שיטתית.

לפי מסורת חב”ד, אמר הרב לוי יצחק מברדיצ’ב על הספר; “תמה אני איך אפשר להכניס א-ל כה גדול ונורא לתוך ספר קטן כל כך”‏. רבי יוסף יצחק מליובאוויטש, האדמו”ר השישי של חב”ד, אמר שהספר הוא ה”תורה שבכתב של החסידות”.

חסידי חב”ד, סבורים שאף ספרו של רבי חיים מוולוז’ין, נפש החיים, ספר יסוד בהשקפת המתנגדים, הושפע רבות מהתניא. על אף ההתנגדות שהתעוררה בזמנו כלפי הספר, הוא נתקבל כספר חשוב בעולם המחשבה היהודי.

ברחבי העולם משתתפים כיום יהודים רבים, חסידים וליטאים, חרדים ואף שאינם מגדירים עצמם כשומרי תורה ומצוות, בשיעורים הנלמדים בספר. חסידי חב”ד, (מתחילים זאת בעיקר בשנות הילדות) משתדלים לשנן את הספר או פרקים ממנו בעל-פה, מפני שהם רואים בכך תועלת סגולית המשפיעה על נפשו ורוחניותו של הלומד.

☚ עוד מידע על ספר התניא.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן