כנסת ישראל

נטל ההוכחה במקרה של פיטורין בעקבות תלונה על הטרדה מינית יחול על המעביד

0
0

אושרה בטרומית, הצעת החוק של ח”כ עליזה לביא (סיעת “יש עתיד”), אשר נועדה להעביר את נטל ההוכחה לנתבע בגין התנכלות, אם ההתנכלות נובעת מהגשת תלונה על פי החוק למניעת הטרדה מינית ◄ 30 ח”כים תמכו בהצעה ואחד התנגד לה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע לאיזו וועדה תועבר להכנה לקריאה הראשונה.
נטל ההוכחה במקרה של פיטורין בעקבות תלונה על הטרדה מינית יחול על המעביד
נטל ההוכחה במקרה של פיטורין בעקבות תלונה על הטרדה מינית יחול על המעביד

הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון – העברת נטל הוכחה במקרה של פיטורין בשל הגשת תלונה על הטרדה מינית), התשע”ג-2013, של ח”כ עליזה לביא (סיעת “יש עתיד”) וקבוצת ח”כים אושרה היום (כ”א בשבט תשע”ד) בקריאה טרומית.

הצעת החוק, נועדה להעביר את נטל ההוכחה לנתבע בגין התנכלות, אם ההתנכלות נובעת מהגשת תלונה על פי החוק למניעת הטרדה מינית. התנאים להיפוך נטל ההוכחה הם שטרם חלפה שנה מיום הגשת התלונה, התביעה או ההטרדה המינית שהן מקור ההתנכלות, לפי המאוחר, ושהתובע הוכיח, כי נגרמה לו פגיעה על ידי הנתבע.

בנוסף, מוצע לתקן בהתאם את ’חוק ההגנה על עובדים’ (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במינהל התקין), התשנ”ז–1997 ולהעביר את נטל ההוכחה בתלונות כנגד המעביד.

חוק זה, נחקק כדי להבטיח הגנה נאותה ותמריץ לחושפים עבירות במקומות עבודה ולהטיל סנקציה על מעביד הפוגע בעובדים שהגישו תלונה כאמור.

יוזמת החוק ח”כ ד”ר עליזה לביא, מטעם מפלגת “יש עתיד” ויו”ר הועדה לקידום מעמד האישה; “כולנו יכולים להניח איזו תעוזה צריך עובד כדי להתלונן על המעסיק שלו.

סקר שנערך, גילה, כי רק 7% (אחוזים) מהנפגעים, הגישו תלונה, כלומר; כ-93% פחדו להתלונן. זהו עוד צעד קטן שמטרתו להבטיח שהנפגעים, יוכלו לממש את הזכויות שלהם על פי החוק, ולמגר את תופעת ההטרדה מינית בחברה הישראלית”.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב, כי; “ניתן לאפיין קושי ייחודי בהגשת תלונה שנובע מתחושת הבושה והאשמה הנלווית ל’פגיעה המינית’ ומהפחד מתגובות הסביבה.

בנוסף, למרות החקיקה המתפתחת בתחום מניעת ההטרדה המינית, והגם שנקבע איסור מיוחד על התנכלות על רקע ’תלונה על הטרדה מינית’, המציאות מלמדת, כי עקב הקושי הראייתי בהוכחת קשר סיבתי בין ההתנכלות לבין ההטרדה המינית, פעמים רבות גם אלה המעזים להתלונן אינם מצליחים לממש את זכויותיהם על פי חוק.

בנוסף, במקרים שבהם יחסי הכוחות בין המטריד למוטרד אינם סימטריים, יש קושי נוסף בהגשת תביעה והוכחתה שנובע מפערי הכוחות בין הצדדים.

30 ח”כים, תמכו בהצעה ורק אחד התנגד לה. ההצעה תועבר ל’וועדת הכנסת’ שתכריע לאיזו וועדה תועבר להכנה ל’קריאה הראשונה’.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן