צער בעלי חיים

משרד החקלאות: הטיפול בתיקי ’צער בעלי חיים’ הינו בעדיפות ראשונה

0
0

ארגוני בעלי חיים לשר החקלאות: משרדך אינו עושה מספיק למען רווחת בעלי החיים‎ ◄ ח”כ זנדברג; “יש כשל מתמשך של משרד החקלאות באכיפת החוק הזה…” ◄ משה רפאלוביץ, יו”ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומית; “דיברו על 20 מיליון ₪ לעיקור חתלים וכלבים. המצב בשטח, הן לכלבים והן לחתולים, הולך ונהיה רע יותר… ” ◄ יו”ר ועדת החינוך, ח”כ מצנע: “יש להדק את הפיקוח ולהטיל ענישה חמורה יותר על המתעללים בבעלי חיים”.
משרד החקלאות: הטיפול בתיקי ’צער בעלי חיים’ הינו בעדיפות ראשונה
משרד החקלאות: הטיפול בתיקי ’צער בעלי חיים’ הינו בעדיפות ראשונה

ארגונים למען בעלי חיים וחברי כנסת פנו הבוקר (שלישי, כ’ בשבט תשע”ד) אל שר החקלאות מר יאיר שמיר בדיון ב’וועדת החינוך’ ומחו על פעילות משרדו שלדעתם אינה מספקת בכל הנוגע לרווחת בעלי חיים ואכיפת ’חוק צער בעלי חיים’. השר שמיר, השתתף בדיון בוועדת החינוך והציג לבקשת יו”ר הוועדה ח”כ עמרם מצנע (סיעת התנועה) את פעולות משרדו בכל הנוגע לפיקוח ולאכיפת חוק צער בעלי חיים שנחקק בשנת 1994. הישיבה התקיימה בעקבות מספר תחקירים – ’אדום אדום’, ’זוגלובק’ וב’מדגרות אפרוחים’ שהצביעו על התעללות חמורה בבעלי חיים ועל כשלים בהתנהלות משרד החקלאות.

ח”כ איתן כבל (סיעת העבודה), יו”ר השדולה למען בעלי החיים, פנה אל השר שמיר ואמר; “אני רוצה לציין לחיוב את עובדי המשרד ובמיוחד את היועצים המשפטיים במשרד החקלאות, אך יש בעיה של ניגוד עניינים – לא ייתכן שה’שוחט הוא גם השומר על זכויות בעלי החיים’. יש כאן ניגוד מובנה”.

ח”כ כבל וחברת הכנסת תמר זנדברג (סיעת מרצ), וח”כ דב חנין (סיעת חד”ש), קראו להעביר את סמכויות האכיפה והפיקוח מתוקף חוק צער בעלי חיים ל’משרד לאיכות הסביבה’.

ח”כ איתן כבל

לדברי ח”כ זנדברג; “יש כשל מתמשך של משרד החקלאות באכיפת החוק הזה. הרבה מההישגים שהציג משרד החקלאות בפתח הדיון הושגו רק לאחר שנכנסו לתוקפם חוקים פרטיים או בלחץ ארגונים חברתיים.

התמונה הזאת מצביעה על כשל מבני ועל ניגוד עניינים אינהרנטי באופן שגורם לי לא לאשים את המשרד. משרד החקלאות הוא משרד כלכלי שמטרתו לייצג את האינטרסים של תעשיית החי”.

ח”כ דב חנין, טען, כי ’חוק צער בעלי חיים’ אינו מיושם בשלמותו כבר קרוב ל-20 שנים בגלל היעדר תקנות מתאימות. “משרד החקלאות הוא משרד מאוד רציני, הבעיה טמונה ב’ניגוד העניינים’ ולכן הצעתנו להעביר את הסמכויות ל’משרד לאיכות הסביבה’ מגולגלת כעת לפתחו של משרד המשפטים”.

שר החקלאות מר שמיר ומנכ”ל משרדו רמי כהן, הציגו בפני הנוכחים את חזון המשרד ומטרותיו ביניהן; פיתוח חקלאות ישראל וביסוס ההתיישבות ברוח ערכי הציונות, שמירה על אדמת המדינה ומשאביה וכן הבטחת אספקת מזון טרי ואיכותי לתושבי מדינת ישראל ומינוף היתרון היחסי של חקלאות ישראל.

ח”כ תמר זנדברג

פעילות המשרד שהוצגו למען רווחת בעלי החיים, כוללת הקצאת 20 מיליוני ₪ לעידודו עיקור כלבים, עיקור וסירוס חתולי רחוב, הקמת מרפאות רשותיות, שדרוג כלביות עירוניות וחילוץ ושיקום סוסים וחמורים.

בנוסף, הוצגה התקדמות בחקיקה ובהתקנת תקנות לצער בעלי חיים, וכן ביצוע ביקורות ואכיפה של חוק צער בעלי חיים בשיתוף גורמים מהמשרד ומחוצה לו.

עוד נאמר, כי על פי הנחייה פנימית של מחלקת התביעות ב’משרד החקלאות’, הטיפול בתיקי צער בעלי חיים’ הינו בעדיפות ראשונה על פני שאר התיקים המטופלים במחלקה.

עוד הוצג בוועדה, כי בשנת 2013, התקיימו 131 ביקורות בבתי מטבחיים ובמשחטות וכי בכל יום מטפל המשרד באירועי צער בעלי חיים ומבצע ביקורות יזומות במשקים ובאתרים שונים.

ח”כ דב חנין

עוד הוצג, כי משנת 2012 נפתחו 175 תיקים העוסקים ב’צער בעלי חיים’, הוגשו 21 כתבי אישום, הוטלו 184 קנסות מנהליים, 234 תיקים טופלו ו-74 תיקים נסגרו.

משה רפאלוביץ, יו”ר ארגון הרופאים הווטרינרים ב-רשויות המקומית, התייחס למצגת ואמר, כי בשטח המצב קשה יותר. “דיברו על 20 מיליון ₪ לעיקור חתלים וכלבים. המצב בשטח, הן לכלבים והן לחתולים, הולך ונהיה רע יותר.

100 אלף כלבים מומתים מדי שנה וכולם כמובן נולדו לכלבות שלא עוקרו. הכלביות העירוניות הולכות ונשחקות במשך השנים, המצב של הכבלים שם הוא בכי רע. ואנחנו לא רואים התלהבות של דרגי המקצוע במשרד החקלאות לטפל בנושא זה”.

רפאלוביץ, קבל על הנתק המוחלט של הרופאים הווטרינרים העירוניים עם השירותים הווטרינרים ב’משרד החקלאות’, והדבר ניכר לדבריו גם בנושא חילוץ של בעלי חיים; “שכב סוס חולה בשטח.

העברנו פניות ישירות ל’מנהל השירות הווטרינרי’, ועד הערב לא הגיע איש לשטח. טוב יעשה השר אם יהיה מחובר גם לשטח וגם ישמע דעות אחרות. בניגוד למה שהוצג במצגות המצב בשטח שונה לגמרי והיינו שמחים להיות שותפים לתהליך של שיפור ומניעת צער בעלי חיים”.

משה רפאלוביץ, יו”ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומית

אתי אלטמן מ”תנו לחיות לחיות” פנתה לשר ואמרה: “עברו תשעה חודשים מאז שנכנסת לתפקיד ולא ראינו כל שיתוף פעולה מצדך. מדוע לא הזמנת את הארגונים לשבת ולדבר איתנו ולשמוע מה דעתנו ואיך אנחנו רואים את המציאות? שלחתי לך מספר מכתבים ודיווחים ואף פעם לא קיבלתי תשובה.

אני מבקשת לעצור את ההתרבות של האמסטפים ופיטבולים ולמנוע את קרבות הכלבים. פונים אליי מיחידת הפיצו”ח ומבקשים שאני אתערב, כי המשרד שלך לא עושה כלום”.

עו”ד יונתן שפיגל מעמותת ’תנו לחיות לחיות’ הצטרף לקריאה; “שרים קודמים הקדישו זמן לפגישה בלשכה איתנו. הדבר פוגע גם במשרד עצמו, כי אני משוכנע שנציגי המגדלים כן זוכים לשיתוף פעולה איתך”.

השר לשעבר אברהם פורז, מיוזמי ’חוק צער בעלי חיים’, אמר, כי צריכה להיות ענישה מרתיעה כדוגמת מאסר בפועל לעבריינים המתעללים בבעלי חיים.

הוא הוסיף, כי גם לדעתו סמכויות האכיפה והפיקוח על בעלי החיים צריכות להיות תחת המשרד להגנת הסביבה, אולם; “אני בעד לתת לך, השר, צ’אנס. תוכיח שיש לך מלתעות נגד אלה שמתעללים בבעלי חיים”.

פרופ’ אלכס צפרירי

פרופ’ אלכס צפרירי מ’מכון ויצמן למדע’ בעיר רחובות מחלוצי החוקרים של הבשלת ביציות יונקים בישראל. אשר בעשור האחרון היה מעורב בדיון הציבורי בסוגיית ’הניסויים בבעלי חיים’, הגן על משרד החקלאות וטען, כי; “בחברה מקובל לאזן בין ערכים שונים ואני בעד המקסימום שניתן לעשות כדי למנוע צער מבעלי חיים ונגד השחתה שלהם ללא צורך, אך אנחנו חייבים לאזן בין צרכי האדם ל-צרכי החיה וזה מה שמשרד החקלאות עושה, והוא עושה את זה טוב. זהו המשרד המקצועי ביותר שיכול לטפל בנושא”.

יו”ר ועדת החינוך, ח”כ עמרם מצנע, סיכם את הדיון; “עומדת בפנינו מטרה משותפת והיא להקטין את הסבל הנגרם לחיות מרגע לידתן. אני מתרשם מהעבודה המשותפת עם משרד החקלאות שהכיוון הוא נכון ומקווה שכבר בשנת 2014, נוכל לאשר את כל התקנות שנמצאות בצנרת”.

בנושא הפיקוח, אמר, ח”כ מצנע, כי יש למצוא את הדרך לפיקוח הדוק יותר ולהטלת עונשים מרתיעים יותר. הוא הודה לארגוני בעלי החיים והמליץ לשר להיפגש עימם; “יש חשיבות להקשבה לציבור”.

השר שמיר, הודה על הדיון ואמר לארגונים; “תמשיכו לעשות את עבודתכם והסוד, יהיה האיזון. יש ניגוד עניינים מובנה בין האדם ל-חיה ואנחנו נמצא את האיזונים המתאימים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן