חג החנוכה מתכונים לחג החנוכה

חנוכה: לאכול סופגניות ולהישאר רזים

חג החנוכה בפתח, ועימו, המאכל האהוב אך עתיר הקלוריות - הסופגניות. לא יכולים לעמוד בפיתוי? מפחדים לשבור את הדיאטה? שרה שטרן –קטיעי ולאה פרנקל דיאטניות משירות הדיאטה של המרכז הרפואי הלל יפה, מספקות עצות לאכילת סופגניות "בשלום", כולל מתכונים אלטרנטיביים למאכל האהוב.
0
0
לאכול סופגניות ולהישאר רזים
לאכול סופגניות ולהישאר רזים

חודש וחצי לפני שמתחיל החג הן צצות בכל מקום – הסופגניות. ריחניות, עגולות, מנוקדות בריבה או במילויים אטרקטיביים אחרים. שבוע לפני החג, כבר ממש קשה לעמוד בפיתוי ושהחג בעיצומו – מי בכלל רוצה? אז נכון, זה טעים וחגיגי, וזו המסורת, אך קשה להימנע מהמחשבה על ה”מטוגן- מטוגן” הזה בלי להימנע מלחשוב על השמן ועל כל הקלוריות שכרוכות בטיגון ובתוספת המתוקה שעליו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראלכאן נעים| אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אז איך אפשר לשמור המשקל בחג חנוכה? כיצד נמנעים מזלילה שלאחריה נצטרך לתת את הדין הקלורי? שרה שטרן קטיעי ולאה פרנקל, דיאטניות ביחידת הדיאטה של המרכז הרפואי הלל יפה, מביאות לכם במספר טיפים, וגם מצרפות מתכונים של סופגניות בצירוף ערכים קלוריים:

1. הקפידו לבחור את הזמן והמקום. לא כל סופגנייה “שווה” את הקלוריות. יש סופגניות טריות יותר או פחות, טריות יותר או פחות וכן הלאה.

2. תכננו מראש לוח זמנים לאכילת הסופגניות. זה נשמע אולי מבצע לא פשוט, אבל המטרה היא כאן לבצע בקרה על מתי ומה נכנס לכם לפה. בנוסף, את יכולים להחליט שבארוחה אתם מורידים מעט בכמות על מנת שבעת הדלקת הנרות תוכלו לאכול סופגנייה וזה לא יפגע משמעותית בצריכת הקלוריות שלכם.

חנוכה: לאכול סופגניות ולהישאר רזים

3. אם קיימת אופציה לבחור בין סופגניות אפויות לבין סופגניות מטוגנות – בחרו באפויות.

4. גם אם ידוע לכם כי אתם עומדים להגיע לאירוע שיהיו בו מזונות מפתים (וסופגניות) אל תימנעו מארוחה משביעה לפני כן. דווקא הגעה לאירוע כאשר אתם שבעים תאפשר לכם שיקול דעת ראוי, וכך תיבחרו מה ראוי “לבזבז עליו קלוריות” ותימנעו מזלילה.

5. אכלתם, נהניתם – מצוין. שלבו שגרת פעילות גופנית על מנת לעזור לגוף להתמודד עם התוספות.

לדעת מה “נכנס לכם לפה” – מתכונים לסופגניות וערכים קלוריים רק כדי שתדעו מהם הערכים הקלוריות של הסופגניות, צירפנו שני מתכונים לסופגניות. הערכים התזונתיים חושבו עבור יחידה אחת. ההבדל העיקרי (חוץ מהטעם, המילוי, ועוד…) הוא בגודל, בכמות השומן שספגו וכמובן בקלוריות.

לסופגניות “קלאסיות” מבצק שמרים

מצרכים:

● 40 גר’ שמרים
● 1 כף סוכר
● 1/2 כוס מים פושרים.
● 4 כוסות קמח
● 3 כפות סוכר
● 2 כפות שמן
● 3 חלמונים
● 3/4 כוס מים
● 2 כפות שמנת או ברנדי
● 1/2 קליפת לימון מגוררת
● קורט מלח.

אופן ההכנה:

מערבבים את הסוכר השמרים והמים ומשהים כ-10 דקות עד שהתערובת מתחילה לתסוס. מכניסים לקערה את כל שאר החומרים ולשים עד לקבלת בצק רך וחלק שנפרד מהדפנות של הכלי. ניתן ללוש במערבל חשמלי עם זרוע מתאימה לבצק. מכסים ומחכים כשעה או יותר עד שהבצק תופח ומכפיל את נפחו.

לרדד עלה בעובי 1.2 ס”מ, לקרוץ עיגולים בכוס ולסדר אותם על משטח ולחכות שיתפחו שוב עוד כ-20 דקות.

יוצקים לסיר עמוק שמן בגובה של 5 ס”מ לפחות ומחממים. מטגנים את הספגניות בשמן החם משני הצדדים. חשוב להקפיד שהפעולה לא תהיה מהירה מידי או איטית מידי כדי שהסופגניות תהיינה מוכנות, אבל לא ייספגו יותר מידי שמן.

מעבירים לכלי עם נייר סופג ומזריקים את ריבה (או שלא…). בוזקים מעט אבקת סוכר.

סופגניות אפויות

מצרכים:

● קוביית שמרים טריים (אפשר להמיר בשקית אחת של “שימרית”/ או 2 כפות שטוחות שמרים יבשים)
● חצי כוס סוכר
● 200 מ”ל חלב פושר
● חצי ק”ג קמח רגיל
● ביצה אחת
● שקית סוכר וניל
● 100 גרם חמאה רכה מאד, כמעט נוזלית
● חצי כפית קליפת לימון מגורדת דק דק (לא הכרחי)
● שמינית כפית מלח

אופן ההכנה:

מערבבים יחדיו את השמרים החלב הסוכר וכחצי כוס קמח מסה”כ הקמח, נותנים לשמרים לתסוס כ-20 דקות. מוסיפים את שאר הקמח הביצה והסוכר וניל ולשים לבצק אחיד וגמיש.

מניחים בקערה. אפשר “ללטף” את הכדור שנוצר עם ידיים משומנות בכדי ליצור שכבה שמנונית. מכסים ומניחים לתפיחה עד להכפלת הכמות של הבצק.

מחלקים את הבצק לשני חלקים ומרדדים לעובי 11/2 ס”מ. בשלב זה אפשר לרדד לעלה בעובי 1 ס”מ ולקרוץ במחצית אחד עיגולים לשים ריבה לקפל את העלה השני ואז לקרוץ סביב כל גבעה שנוצרה עקב הריבה (אפשר להזריק את ריבה גם רק לאחר ההכנה).

מרפדים תבניות לתנור בנייר אפייה, רצוי להבריש את הנייר במעט שמן. מניחים על המגשים סופגניות במרווחים נאים על מנת שיהיה להם מקום לתפוח. מחממים תנור לחום גבוה 200 מעלות צלזיוס ואופים כ-25 דקןות או פחות – לבדוק מתי הסופגניות זהובות ותפוחות.

אחרי שהן מוצאות מהתנור ניתן להבריש אותן במעט חמאה מומסת ולבזוק עליהן אבקת סוכר.

בברכת חג אורים שמח ובריא

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן