נדל"ן

התנועה הקיבוצית: 20,000 דונם קרקעות שהחזירו הקיבוצים למדינה לא שווקו עד היום

0
0

הקיבוצים החזירו את הקרקעות למדינה כבר לפני עשור. הקרקע נמצאת באזור; נהריה, קרית אתא, חיפה, טירת כרמל, חדרה, בקעה אל-גרבייה, כפר סבא, בת חפר, צור-יגאל, רמלה, עתלית, בנימינה, ראש העין ◄ איתן ברושי מזכ”ל התנועה הקיבוצית; “עתודות השטח לבנייה נמצאות בחלק מהערים, ובפריפריה, שם צריכה להשקיע המדינה, אך קודם כל צריכה המדינה להשתמש בקרקעות שהחזרנו למדינה לפני כריתת מטה לחמם של החקלאים. אני קורא לשר האוצר להידבר אתנו ולא להציב לנו תנאים אולטימאטום ואיומים, משל אנחנו עבריינים”.
התנועה הקיבוצית: 20,000 דונם קרקעות שהחזירו הקיבוצים למדינה לא שווקו עד היום
התנועה הקיבוצית: 20,000 דונם קרקעות שהחזירו הקיבוצים למדינה לא שווקו עד היום

השבוע פורסמו המלצות ’צוות 90 הימים’ שמינה שר האוצר ח”כ יאיר לפיד לפתרון משבר הדיור, ובתוכו הפקעה מיידית של קרקעות חקלאיות מקיבוצים ומושבים במטרה לבנות עליהן דירות להשכרה. ממסמך שהגיע לידי העיתון ’ידיעות אחרונות’, עולה שלפני שממהרים ומציבים אולטימאטום לחקלאים ומפקיעים מהם את הקרקע ממנה הם מתפרנסים, צריכה המדינה לנצל את הקרקע שכבר בבעלותה.

מנתונים שהועברו על ידי המטה לביצוע הסדר הקיבוצים, לשר האוצר מר יאיר לפיד, ולשר השיכון ח”כ אורי אריאל, עולה, כי במסגרת “הסדר הקיבוצים” המשלים השיבו עשרות קיבוצים מאזור נהריה בצפון ועד קריית גת בדרום 20,000 דונם ל’מינהל מקרקעי ישראל’.

שטחי ההשבה היו מיועדים לבניה למגורים, מסחר, תעשייה ותיירות. מאז השבת האדמה למדינה בסוף שנות ה-90’ במאה שעברה וראשית שנות האלפיים, לא שווקה אף לא יחידה אחת, למעט דונמים בודדים בשוליים.

נתוני המטה לביצוע הסדר הקיבוצים; “בהסדר הקיבוצים המשלים שנחתם בשנות ה-90’ במאה שעברה (בין משרד האוצר הבנקים והקיבוצים) נקבע, כי; קיבוצים בעלי חוב, באזורי ביקוש מובהקים, ישיבו חלק מאדמתם למינהל וזה יתכנן וישווק את שטחי ההשבה כראות עיניו.

המינהל, בסיוע טובי המתכננים בארץ, סימן שטחים בעלי פוטנציאל שיווקי, בעיקר לבנייה למגורים (על רקע העלייה הגדולה מחבר העמים באותה תקופה). בעת חתימה על הסדר חוב לקיבוץ, השיב הקיבוץ את השטח שנקבע על ידי הסוקרים למינהל וזה היה רשאי ואמור לתכנן ולשווק את השטח שהושב – כרצונו”.

על פי מתווה ההסדר, 27% מהתמורות משיווק המגרשים אמורים לעבור לבנקים ולחשב הכללי באוצר. הבנקים אמורים לקבל 65% והחשב הכללי 35%. יתרת התמורות מהשיווק עוברת לקופת המדינה. (בהסדר נקבע גם שעל הקיבוצים למכור את חלקם בתנובה, ו-25% מהתמורות מועברות למדינה – וכך היה).

במסמך שנשלח אל משרדי האוצר והשיכון, עולה, כי; “במסגרת ההסדר השיבו עשרות קיבוצים למדינה כ-20,000 דונם באזורי ביקוש, החל מהערים והישובים; נהריה בצפון, עבור לאזור הקריות; אתא, טבעון וכן; חיפה, טירת כרמל, חריש, חדרה, בקעה אל-גרבייה, כפר סבא, בת חפר, צור-יגאל, רמלה, עתלית, בנימינה, ראש העין, ועוד.

השטחים הללו, עומדים שנים רבות כאבן שאין לה הופכין. רק שני שטחים שווקו; האחד באזור משמרות (כמה עשרות יחידות צמודות קרקע) ובצומת קסם סמוך לעיר ראש העין. התכנון שם נעשה על ידי עיריית ראש העין, הקיבוצים חורשים ו-גבעת השלושה, ומטה הסדר הקיבוצים. המינהל, בלחץ פרקליטות המדינה, ובניגוד לעמדת המינהל ו-מטה הסדר הקיבוצים שיווק את מתחם קסם בנזיד עדשים.

הרוכש מכר מיידית חלק מהמתחם לגורם אחר! ועד היום לא נבנתה אף לא דירה אחת במתחם שהיה מיועד ל-1100 יחידות דיור, ואלפי מטרים מרובעים של שטחי תעסוקה ומסחר!

ב’שטחי השבה’ מעטים בלבד קידמה ’רמ”י תכנון’, אך עד היום לא שיווקה אף לא יחידת דיור אחת! קיימים שטחים בעלי פוטנציאל לעשרות אלפי יחידות דיור. בעיקר באזור הקריות, כפר סבא, וגם באזורים אחרים, ועל כך מעידים סקרים שבוצעו על ידי ’רשות מקרקעי ישראל’.

’מטה הסדר הקיבוצים’ הציע בעבר לגורמים שלטוניים שונים, מודלים אפשריים לקידום תכנון מחוץ למסגרות המקובלות, אך כל ההצעות נענו בשלילה.

המסמך מסתיים בהמלצה; הקרקעות שהחזירו הקיבוצים לידי המדינה מהווים עתודה מיידית לתכנון ושיווק של בניה למגורים באזורי ביקוש מועדפים. יש צורך לקיים דיון דחוף בהשתתפות גורמים בעלי יכולת ולקבל החלטות מחייבות, לקבוע גורם מוביל, לוחות זמנים ומנגנון בקרה שיבטיח שהנכס הקרקעי הזמין הנמצא ברשות המדינה ינוצל כראוי.

איתן ברושי מזכ”ל התנועה הקיבוצית, התייחס לדברים ואמר; היישובים והחקלאים, מרביתם בנגב ובגליל, עמדו בהסכם עם המדינה והחזירו אלפי דונמים שלתדהמתי לא נוצלו לבנייה עבור הציבור הרחב. זו אזלת יד.

החקלאות היא גם פרנסה וגם מקור תעסוקה עבורנו. עתודות השטח לבנייה נמצאות בחלק מהערים, ובפריפריה, שם צריכה להשקיע המדינה, אך קודם כל צריכה המדינה להשתמש בקרקעות שהחזרנו למדינה לפני כריתת מטה לחמם של החקלאים. אני קורא לשר האוצר להידבר אתנו ולא להציב לנו תנאים אולטימאטום ואיומים, משל אנחנו עבריינים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן