ספרים | סופרים | משוררים

שאול ביבר מלוחמי ומפקדי הש”י והפלמ”ח, ו’אבי הלהקות הצבאיות’ הלך לעולמו בגיל 90

0
0

שאול ביבר, היה פזמונאי, מחזאי, במאי ומפיק מאושיות התרבות והבידור בארץ. זכה בפרס “מפעל חיים” בפסטיבל “ימי זמר” בשנת 2008 ◄ היה מכוכבי תוכנית הרדיו הסאטירית “שלושה בסירה אחת” ששודרה בקול ישראל בשנות החמישים ◄ בשנת 2011, הוענק לו תואר ’יקיר העיר תל אביב-יפו’.
שאול ביבר מלוחמי ומפקדי הש
שאול ביבר מלוחמי ומפקדי הש”י והפלמ”ח, ו’אבי הלהקות הצבאיות’ הלך לעולמו בגיל 90

הפזמונאי והמחזאי שאול ביבר, הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 90. ביבר, היה מלוחמי ומפקדי הש”י ו’הפלמ”ח’, היה גם במאי ומפיק ישראלי וכן, נחשב מאושיות התרבות, וזכור כ”אבי להקות הצבאיות” והבידור בישראל. הלווייתו תתקיים מחר (ראשון, י”ד באב תשע”ג), בשעה 18:00 בבית העלמין שבקיבוץ גבעת השלושה. ביבר הותיר אחריו ארבעה ילדים – שלוש בנות, ובן – ו-שבעה נכדים ונכדות.

שאול ביבר, נולד ב-29 בנובמבר 1922. ילדותו עברה ב-קרית ענבים. בשנת 1930, עברו הוריו לעיר טבריה, שם סיים את בית הספר העממי. בשנותיו בטבריה, רכש את השפה הערבית ואת הפולקלור המזרחי.

בהמשך עבר ללמוד בבית הספר המחוזי ב-גבעת השלושה, והמשיך ב’בית הספר החקלאי כדורי’. לימודיו בכדורי, השפיעו באופן מכריע על חייו ובסיומם התנדב ל’פלמ”ח’ והיה מראשוני המתנדבים. היה מ”כ ומ”מ, בוגר הקורס ב-1944 בו חולקה לראשונה סיכת המ”מ, הקיימת עד היום ומשמשת מוטיב מרכזי בכל סמלי צה”ל.

היה מפקד המחלקה הערבית שהוקמה לצורך מודיעין ביישוב הערבי בארץ ובארצות ערב השונות.

בשנת 1946, עבר השתלמות להכשרתו כמלווה מעפילים ב’מפעל ההעפלה’ והיה המלווה בספינת המעפילים “המעפיל האלמוני”, בפברואר 1947, בפיקודו של יוסל’ה דרור ימאי הפלי”ם. ביוני 1948, חזר ארצה באניית הרכש “מיסטרלה”, בפיקודו של בן ירושלמי, מפעילי ’המוסד לעליה ב’, ומערכת הרכש.

ב’מלחמת השחרור’ והיה למפקד פלוגת הג’יפים בגדוד התשיעי של חטיבת הנגב, לתקופה קצרה.

לימים נרתם לפעולת חינוך ב’צה”ל’. תחילה בגייסות השריון ואחר כך במטכ”ל. בשנות החמישים היה קצין החינוך של חיל השריון, המייסד והמפיק של להקת גייסות השריון, ולאחר מכן, קצין תרבות ראשי של צה”ל בדרגת סגן אלוף.

מקובל לראות בו את ’אבי הלהקות הצבאיות’. הביא לאוזני היישוב בארץ את מיטב הפזמונים שהושרו על ידי הלהקות הצבאיות.

היה מכוכבי תוכנית הרדיו הסאטירית “שלושה בסירה אחת” ששודרה ב”קול ישראל” בשנות החמישים. כתב מספר פזמונים, בהם; “אוכל” (“אוכל, קדימה אוכל!”) והלחין את “הוא פשוט שריונר” למלים של יורם טהרלב.

כמו כן, כתב מערכונים לבדרנים; בומבה צור, גדי יגיל, ואחרים.

בשנת 1970, פרש מצה”ל, ונבחר להיות מנהל מחלקת האירועים של הממשלה. בשנת 1971, גייס אותו עוזי נרקיס לסייע בקליטת אמנים עולים‏.

כתב את המחזמר “דבר מצחיק קרה לי בדרך לסואץ”, וכן את ספר הפולקלור “עלילות אבו לַיש”. ערך את “העמדה הקדמית” – סיפור ההגנה בכפר סבא, וכן את “ממחשך לאור יום” – סיפור ההגנה בגוש דן.

תרם צ’יזבטים לספר “ילקוט הכזבים” והוא אחד מגיבוריו (תחת הכינוי; “עופר”).

היה פזמונאי, מחזאי, במאי ומפיק מאושיות התרבות והבידור בארץ. זכה בפרס “מפעל חיים” בפסטיבל “ימי זמר” בשנת 2008.

בשנת 2011, הוענק לו תואר ’יקיר העיר תל אביב-יפו’.

ביבר, התגורר בעיר תל אביב, היה גרוש ואב לשלוש בנות ובן. ביבר, נפטר ב-20 ביולי 2013, בגיל 90.

◄ בין ספרים;

● ביבר שאול, ממחשך לאור יום – סיפור “ההגנה” בגוש דן, ארגון ה”ההגנה” גוש דן, 1995
● מעלילות אבו ליש
● 20 שנות חיינו היפות ביותר; מתוך “הסליק” הפרטי של שאול ביבר, הוצאת עמוס רולניק.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן