בנקים

פרופ’ יעקב פרנקל, יהיה הנגיד החדש של בנק ישראל

0
0

בשבוע העבודה האחרון של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, הודיעה לשכת ראש הממשלה מר בנימין נתניהו ולשכת שר האוצר יאיר לפיד, כי יעקב פרנקל, ישמש כמחליפו בתפקיד ◄ פרנקל, מונה לתקופת כהונה שנייה כנגיד בנק ישראל, אולם התפטר במהלכה. ביום העצמאות תשס”ב (2002), הוענק לו ’פרס ישראל בכלכלה’ ◄ יעקב א’ פרנקל, שימש כיו”ר וכמנכ”ל מועדון ה-30, סגן יו”ר AIG ויו”ר קבוצת האסטרטגיה הכלכלית הגלובלית של AIG.
פרופ’ יעקב פרנקל, יהיה הנגיד החדש של בנק ישראל
פרופ’ יעקב פרנקל, יהיה הנגיד החדש של בנק ישראל

לשכת ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, ולשכת שר האוצר מר יאיר לפיד, הודיעו הערב (א’, ראשון, ט”ו בתמוז, תשע”ג), בשבוע העבודה האחרון של נגיד בנק ישראל, הנוכחי, במפתיע, כי מחליפו של נגיד בנק ישראל פרופ’ סטנלי פישר, יהיה הנגיד לשעבר פרופ’ יעקב פרנקל. החלטה מעין זו, נדרשת לאישור הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה בראשות השופט בדימוס יעקב טירקל ולאישור מליאת הממשלה.

דבר מינויו של פרנקל לתפקיד נגיד ישראל, אשר פורסם לראשונה בערוץ 2, הפתיע רבים במשק הישראלי ובחו”ל זאת משום ששמו של פרנקל, כלל לא הוזכר כלל כמועמד להחליף את פישר; המועמדים הבולטים היו; המשנה לנגיד ד”ר קרנית פלוג, והיועץ הכלכלי הבכיר של בנק הפועלים פרופ’ ליאו ליידרמן.

◄ ביוגרפיה

יעקב א’ פרנקל (70), כלכלן ישראלי, נגיד בנק ישראל בשנים; 1991 עד 2000, נולד (ב-1943 בעיר תל אביב, ישראל. מר פרנקל הוא בוגר בית הספר בית הספר צייטלין.

בשנת 1966, השלים לימודי תואר ראשון בכלכלה ומדע המדינה מן האוניברסיטה העברית בירושלים, בשנת 1969, קיבל תואר שני בכלכלה, ובשנת 1970, קיבל תואר דוקטור לכלכלה, שניהם מטעם אוניברסיטת שיקגו.

עד למינויו כ’נגיד בנק ישראל’ היה פרנקל, היועץ הכלכלי הראשי ומנהל המחקר של קרן המטבע הבינלאומית. קודם לכן, היה יעקב פרנקל פרופסור לכלכלה באוניברסיטת שיקגו, ומופקד על הקתדרה לכלכלה בינלאומית. יעקב פרנקל, חבר במועצת שבע המדינות המתועשות (G-7 Council) ובקבוצת 30 המדינות המפותחות (G-30).

בדצמבר 1991, הנהיגו שר האוצר יצחק מודעי ז”ל, ו-נגיד בנק ישראל מר יעקב פרנקל את “רצועת הניוד” של השקל מול ’סל המטבעות’, דהיינו; תחום ממנו לא יחרוג שער השקל. מאחר שתחום הניוד, הביא בחשבון אינפלציה מסוימת, הוא היה מוגבל בשני קווים אלכסוניים שקבעו את השער המרבי ואת השער הנמוך ביותר בכל עת. לפיכך, נקראה רצועת הניוד בשם; “רצועת האלכסון”.

שיטת “האלכסון” צמצמה את אי-הוודאות הכרוכה בשיעור גבוה של אינפלציה. בשל ירידת שיעור האינפלציה פחתה האפקטיביות של רצועת הניוד עד שבוטלה פורמלית בשנת 2005.

פרנקל, מונה לתקופת כהונה שנייה כנגיד בנק ישראל, אולם התפטר במהלכה. ביום העצמאות תשס”ב, (2002), הוענק לו ’פרס ישראל בכלכלה’.

יעקב א’ פרנקל, שימש כיו”ר וכמנכ”ל מועדון ה-30, סגן יו”ר AIG, ויו”ר קבוצת האסטרטגיה הכלכלית הגלובלית של AIG.

במהלך השנים האחרונות הופיע פרנקל מספר פעמים בכינוסים כלכליים עולמיים והשמיע תחזיות אופטימיות מאוד על הצפוי לכלכלה העולמית בעתיד. הוא אף התעמת עם כלכלנים שטענו ששוק הנדל”ן בארצות הברית הנו בועתי, וצפוי לקרוס.

בין היתר, זכורה לרבים טענתו ב’וועידת דאבוס’ בשנת 2006 לפיה: “הצלחנו לבטל את המחזוריות בכלכלה…”.

בספטמבר 2008, קרסה חברת AIG, והולאמה על ידי הממשל האמריקאי. הממשל הזרים לחברה 140 מיליארד דולר מכספי משלם המסים האמריקאי, מתוך אמונה שחברה כה גדולה אסור שתקרוס.

יעקב פרנקל, נשאר בתפקידו כסגן יו”ר AIG העולמית. בראיונות שונים שנתן לכלי התקשורת הוא סירב להכיר באחריותו האישית לסיכונים הרבים שנטלה החברה בשוק נגזרי האשראי והנדל”ן שהובילו לקריסתה.

בדצמבר 2009, מונה יעקב א’ פרנקל לתפקיד יו”ר J.P. Morgan International. (אחד משלושת הבנקים הגדולים ב-ארצות הברית).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן