מחקרי רפואה

מכון ויצמן למדע: ממצאים חדשים של המכון, יסייעו בפיתוח שיטות ממוקדות למניעת: נמק

0
0

הממצאים מצביעים על כך שכדי לפתח טיפולים ממוקדים למניעת הנמק, צריכים המדענים ללמוד יותר על האותות המועברים ע”י קספאז 8, והשותפים המולקולריים של אנזים זה. מאחר ואותות אלה עשויים להוביל לתופעות שונות לגמרי זו מזו, צריכים המדענים להגיע להבנה מתי בדיוק מוביל התהליך ישירות ל’נמק’, ומתי לא.
מכון ויצמן למדע: ממצאים חדשים של המכון, יסייעו בפיתוח שיטות ממוקדות למניעת: נמק
מכון ויצמן למדע: ממצאים חדשים של המכון, יסייעו בפיתוח שיטות ממוקדות למניעת: נמק

שבץ מוחי, התקפי לב ומחלות רבות נוספות גורמים להרס רב של תאים ורקמות, המכונה; נמק (נקרוזיס, Necrosis). מדובר באירוע אלים; מותו של כל תא מלווה בקריעת הקרום ובשפיכה החוצה של חומרים הגורמים לדלקת, שכתוצאה ממנה נגרם נמק של תאים נוספים. מחקר חדש ב’מכון ויצמן למדע’, עשוי לסייע בפיתוח תרופות ממוקדות שימנעו את הרס הרקמות הנובע מדלקת ונמק.

המחקר, שבוצע במעבדתו של פרופ’ דוד ולך מן המחלקה לכימיה ביולוגית, התמקד בקבוצת אנזימים מעבירי אותות, ובהם ה’אנזים קספאז 8’, אותו גילה פרופ’ ולך, לפני כמעט שני עשורים. מחקרים קודמים ב-ארה”ב, סין, וב-אירופה, הראו, כי קבוצת חלבונים זו, מובילה ל’נמק’ “מתוכנת”, כלומר; מכוון מראש, המיועד להעלים תאים פגומים ונגועים. גילוי זה, הוליד תקווה, כי ניתן יהיה למנוע הרס מוגזם של רקמות במחלות שונות אם תימצא דרך למנוע מחלבונים אלה להוביל לנמק.

אך במחקר החדש, אשר פורסם בכתב-העת Immunity, משמיעה קבוצת המחקר של פרופ’ ולך אזהרה. המדענים, גילו, כי בתנאים המעודדים דלקת, זאת אומרת, בנוכחותן של מולקולות מסוימות שמקורן בחיידקים, או של איומים מולקולריים אחרים, עשויה אותה קבוצת אנזימים מאותתים להוביל בתאים מסוימים לתהליך אחר לגמרי.

ה’אנזימים’, יכולים לעורר שרשרת אחרת של תגובות ביוכימיות, שלא הייתה ידועה קודם, המובילה לדלקת בדרך ישירה יותר, ללא הנמק; היא מעודדת את יצירתם של ’חלבוני בקרה’ דומים להורמונים, הקרויים; ציטוקינים.

המחקר התבסס בעיקר על ניסויים בעכברים מהונדסים גנטית שהאנזים ’קספאז 8’ היה חסר בתאים חיסוניים מסוימים שלהם. החוקר הבתר-דוקטוריאלי ד”ר טא-בונג קאנג, תרם תרומה מרכזית למחקר זה. כמו כן, השתתפו בו; סאונג-הון יינג, ד”ר ביאטה טוט, וד”ר אנדרו קובלנקו.

הממצאים מצביעים על כך שכדי לפתח טיפולים ממוקדים למניעת הנמק, צריכים המדענים ללמוד יותר על האותות המועברים על-ידי קספאז 8, והשותפים המולקולאריים של אנזים זה. מאחר ואותות אלה עשויים להוביל לתופעות שונות לגמרי זו מזו, צריכים המדענים להגיע להבנה מתי בדיוק מוביל התהליך ישירות לנמק ומתי לא.

להבחנה זו, חשיבות עצומה; נמק של רקמות מתרחש במיליארדי בני אדם הסובלים ממחלות רבות, החל מהשבץ ו’התקפי הלב’ המוזכרים מעלה, וכלה בזיהומים נגיפיים, וב’ניוון הכבד’ כתוצאה משתיית יתר של אלכוהול.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן