בעולם

ונצואלה; אין כרגע מועמד כריזמטי ונגיש לעם הוונצואלי, כמו שהיה הנשיא הוגו צ’אבס

0
0

פרופ’ אריה קצוביץ’, מהחוג ליחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית; “עתידה של ונצואלה, ביום שאחרי ’עידן צ’אבס’, עדיין לוט בערפל. השאלה הגדולה היא האם התנועה שהקים הוגו צ’אווס, שנפטר אתמול ממחלת הסרטן, תצליח להתקיים אחרי מותו”.
ונצואלה; אין כרגע מועמד כריזמטי ונגיש לעם הוונצואלי, כמו שהיה הנשיא הוגו צ’אבס
ונצואלה; אין כרגע מועמד כריזמטי ונגיש לעם הוונצואלי, כמו שהיה הנשיא הוגו צ’אבס

פרופ’ אריה קצוביץ’, מהחוג ליחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית, מתמחה ביחסים בין לאומיים באמריקה הלטינית ועולם שלישי, מפרשן עם הסתלקותו אמש (ג’) של הוגו צ’אבס נשיא ונצואלה ה-73, המדינאי הוונצואלי, אשר כיהן במשך 14 שנה (1999 – 2013).

פרופ’ אריה קצוביץ’, מבהיר, כי; “צ’אבס, כנשיא ונצואלה, היה מנהיג יוצא דופן בנוף של אמריקה הלטינית, ודמות שנויה במחלוקת גם בתוך ונצואלה, וגם מחוץ לה. הוא עלה מהמעמד הנמוך, ויצא כנגד האליטות הוותיקות של ונצואלה, תוך סיוע לעניים, מה שהקנה לו את תמיכת ההמונים.

עם זאת, חרף העובדה שצ’אבס, נבחר באופן דמוקרטי מספר פעמים מאז 1968, הוא אימץ באופן הדרגתי תפיסה אוטוריטארית של הגבלת חופש הביטוי והפחדת מתנגדיו. יחסי החוץ, שלו אופיינו ברטוריקה תוקפנית נגד ארה”ב, ולאחר מכן, גם נגד מדינת ישראל. הוא תמך באופן גלוי בנשיא סוריה, וב-איראן”.

המומחה מ’האוניברסיטה העברית’ פרופ’ אריה קצוביץ’, מציין, כי “עתידה של ונצואלה, ביום שאחרי ’עידן צ’אבס’, עדיין לוט בערפל. השאלה הגדולה היא האם התנועה שהקים צ’אבס, תצליח להתקיים אחרי מותו.

להערכתו של פרופ’ קצוביץ’; “יתכן וסגן הנשיא, יתפוס את מקומו או אחיו הבכור שמכהן כמושל מחוז. לפי החוקה, חייבים לקיים בחירות חדשות בתוך חודש, אולם אין כרגע מועמד כריזמטי ונגיש לעם כמו שהיה צ’אבס”.

◄ הוגו (צ’אווס) צ’אבס

הוגו רפאל צ’אווס פריאס (בספרדית: Hugo Rafael Chávez Frías; ‏28 ביולי 1954 – 5 במרץ 2013) היה מדינאי ונצואלני, כיהן כנשיא ונצואלה במשך 14 שנה – משנת 1999 ועד למותו בשנת 2013.

צ’אווס, היה מנהיג מפלגת תנועת הרפובליקה החמישית מ-1997 ועד 2007, והפך אחר כך למנהיג המפלגה הסוציאליסטית המאוחדת של ונצואלה (PSUV). צ’אווס, תמך בבוליבריזם וב”סוציאליזם נוסח המאה ה-21″, הוא התמקד ביישום רפורמות סוציאליות יעילות.

כמי שנולד במשפחה ממעמד הפועלים בסבאנטה, בארינס שבמזרח ונצואלה, המנהיג צ’אווס, צמח מעמדת קצין צבא למדינאי משפיע בפוליטיקה של ונצואלה, כשהוא פועל החל מתחילת שנות ה-90 כמתנגד למדיניות הנשיא הפרו-אמריקאי דאז, קרלוס פרז.

לאחר שנכלא עקב ניסיון הפיכה כושל, הפך צ’אווס למנהיג כריזמטי ונבחר לנשיא ונצואלה ב-1998. הוא חתר לכינון חוקה חדשה ונבחר מחדש בשנת 2000. בקדנציה השנייה שלו פעל ליישם את “המשימות הבוליבריות” לחיזוק מעמד העניים ושיפור מצבם. הוא נבחר שוב ושוב ובאוקטובר 2012, נבחר לכהונה רביעית רצופה, לקדנציה בת 6 שנים, אך מת, במרץ 2013, לאחר שנאבק במחלת הסרטן.

צ’אווס, תיאר את מדיניותו כאנטי-אימפריאליסטית והיה מבקר נלהב של הקפיטליזם והניאו-ליברליזם, והיה מתנגד בולט למדיניות החוץ של ארצות הברית וניסיונות השפעתה על מדינות אמריקה הלטינית.

צ’אווס, התחבר עם השלטון הקומוניסטי של פידל וראול קסטרו בקובה, הממשל הסוציאליסטי של איבו מוראלס בבוליביה, רפאל קוריאה באקוודור ודניאל אורטגה בניקרגואה.

צ’אווס, תמך בשיתוף פעולה נרחב בין מדינות האיים הקאריביים ואמריקה הלטינית, ופעל להקמת איחוד אומות דרום אמריקה, הברית הבוליברית של האמריקות, בנק הדרום, ורשת הטלוויזיה האזורית TeleSur.

הוגו צ’אווס, היה דמות שנויה במחלוקת הן מבית והן מבחוץ, אך בזמן שמדינות המערב ביקרו את תמיכתו במשטרים רודניים, הוא זכה לתמיכה מבית בזכות הרפורמות הרבות שהוביל.

● עוד על הוגו (צ’אווס) צ’אבס.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן