צבא | משטרה | ביטחון

האלוף גדי אייזנקוט, נכנס לתפקיד סגן הרמטכ”ל של צבא הגנה לישראל

0
0

האלוף אייזנקוט מחליף בתפקידו את האלוף יאיר נווה. הרמטכ”ל גנץ; ”האחריות לביטחון המדינה – גדולה. אנו מחויבים להווה ונושאים את המורשת להבטחת העתיד“ ◄ לצד תדמיתו של איזנקוט, כבקי באיומים מצד סוריה, וחיזבאללה, הוא ידוע גם במדיניות בלתי מתפשרת כלפי מדינות המפעילות טרור משטחן.
האלוף גדי אייזנקוט, נכנס לתפקיד סגן הרמטכ
האלוף גדי אייזנקוט, נכנס לתפקיד סגן הרמטכ”ל של צבא הגנה לישראל

אלוף גדי איזנקוט, מונה אתמול (שני), לתפקיד סגן ראש המטה הכללי. איזנקוט הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה כללית מאוניברסיטת תל אביב, ותואר שני במדע המדינה וסיים לימודי צבא וביטחון במכללה של צבא ארצות הברית (United States Army War College) בקרלייל שבפנסילבניה. איזנקוט, נשוי ואב לחמישה ילדים. אלוף איזנקוט, החליף בתפקידו את אלוף יאיר נוה, לאחר כהונה של שנתיים. בטקס, שנערך בלשכת הרמטכ”ל בבסיס “רבין” (הקריה) בעיר תל אביב, השתתפו שר הביטחון, מר אהוד ברק, ראש המטה הכללי, רב-אלוף בנימין (בני) גנץ, וחברי פורום המטה הכללי.

סגן הרמטכ”ל הנכנס, אלוף גדי איזנקוט, הודה לשר הביטחון, ולרמטכ”ל, על האמון שניתן בו, ואמר, כי; “היקף הנושאים שיאיר טיפל בהם הם רבים, כאשר יזם בכל מרכיבי הפעולה של צה״ל. אני בפורום הזה כבר 9 שנים’ ואני שמח לחזור לעשייה. אני מודע לגודל האחריות, מגיע עם רצון רב לעשות ולתרום יחד אתכם, תחת פיקוד הרמטכ״ל“.

סגן הרמטכ”ל היוצא, אלוף יאיר נוה, אמר בטקס, כי; “אנו נמצאים במציאות מורכבת, חודש וחצי לאחר מבצע ״עמוד ענן״. אני שמח לומר שאני מסיים תפקידי לאחר שנתיים, ומוצא צבא הרבה יותר ממוקד, בעל הבנה ברורה לגביי מוכנות בהקשר אופרטיבי והבנת הצורך לעצב מציאות ולא רק לפעול בתוכה… אנו פועלים בצפון, בדרום ומעבר לים, אנו נדרשים לבחון את הדברים שעה קודם. ברורה לנו החתירה למשימה… לא ניתן לסיים תפקיד מסוג זה ללא גיבוי וחניכה מהשר, ללא קולגיאליות של חברי המטה הכללי”.

הרמטכ”ל, רב- אלוף בנימין (בני) גנץ, הודה לסגן הרמטכ”ל היוצא, אלוף יאיר נוה, איחל הצלחה לסגן הרמטכ”ל הנכנס, אלוף גדי איזנקוט. “האחריות לביטחון המדינה במובן הצבאי היא גדולה“, אמר הרמטכ“ל; ”יש לנו צו מוסרי והיסטורי, אנו מחויבים להווה ונושאים את המורשת להבטחת העתיד. לרמטכ״ל ולסגן הרמטכ״ל, ישנה אחריות משותפת המחייבת עבודה יחדיו, למדנו לעשות זאת באופן מקצועי ועל בסיס אישי. נוה, בזמן השנתיים בהן כיהנת, התקדם הצבא בכל הערוצים, למרות אילוצים לא פשוטים, ואף קידמנו שתי תוכניות עבודה רב-שנתיות. איזנקוט, יש לך את כל הכלים מבחינה מקצועית, ניהולית ופיקודית שיאפשרו לך להצליח“.

אלוף גדי איזנקוט, צילום: ויקיפדיה

שר הביטחון מר אהוד ברק, מר איחל הצלחה לסגן הרמטכ”ל הנכנס, אלוף גדי איזנקוט, הודה לסגן הרמטכ”ל היוצא, אלוף יאיר נוה, ואמר, כי; “תפקיד סגן הרמטכ”ל זה תפקיד תובעני מאוד. יש שיפור עצום בצבא והתקדמות עצומה, גם ביכולות המבצעיות, גם בהישגים הצבאיים, אלה שאפשר לדבר עליהם ואלה שאי אפשר לדבר עליהם. גם בהתמודדות עם האתגרים של אילוצי התקציב, בניין הכוח והאיזון בין המידי לבין הראייה ארוכת הטווח, את כל הדברים האלה הרמטכ”ל הוא זה שמוביל, אבל צריך לדעת שסגן הרמטכ”ל, ישנו שם תמיד.

אני זוכר היטב את הצורך הזה לדעת שאין דבר שהוא קטן מדי בשביל סגן רמטכ”ל. על כל זה ועוד אני רוצה להגיד לך תודה, יאיר, קודם כל על זה שבאת כשנקראת מהאזרחות, ושנית על מה שעשית לכל אורך השנתיים ויותר מהשנתיים הללו“.

בהתייחס לסגן הרמטכ“ל הנכנס אמר שר הביטחון, מר אהוד ברק, כי; ”את גדי, אני זוכר מאז שהוא היה קצין מבצעים צפון. אני זוכר אותו אחר כך כמפקד חטיבה וכמזכיר צבאי, הוא היה מזכ”צ יחד איתי, העברתי אותו כמו מרוץ שליחים לשרון, אני נהניתי מאוד, אני שבעתי נחת מגדי אז, וגדי המשיך אחר כך באוגדה, גם בפיקוד, ואנחנו פה, אחרי דרך שלא הייתה נטולת מהמורות והכל מאחורינו.

הדבר שאני זוכר מגדי, זה שברגע שהוא הגיע למקום הוא כבר הכיר את כל הפרטים כאילו ידע את השאלות מראש. אני בטוח שתחת הנהגתו של בני אתה תמשיך להוביל אותנו קדימה, ובאמת שיהיה בהצלחה“.

▼ קורות חייו של אלוף גדי איזנקוט

גדי איזנקוט, נולד בעיר טבריה ב-19 במאי 1960, וגדל והתחנך בעיר אילת. בנובמבר 1978, התגייס לצה”ל לחטיבת גולני, שם שובץ בגדוד 51. בגולני עבר מסלול הכשרה כלוחם וסיים את הטירונות כחניך מצטיין פלוגתי, בהמשך סיים קורס מ”כים חי”ר וקורס קציני חי”ר‏. עם סיום הקורס שב לחטיבה כמפקד מחלקה בגדוד 51.

ב”מלחמת לבנון” לחם כמפקד פלוגה א’ בגדוד 51, והשתתף בקרב לכיבוש עין א-תינה, בו איבד שניים מחבריו הטובים, השתתף גם בכיבוש נבטייה, ג’זין, ושדה התעופה בביירות. שנה לאחר מכן, השתחרר מצה”ל, ולאחר שלושה חודשים שב לשירות קבע, ונענה להצעת אילן בירן, מפקד בית הספר לקצינים (בה”ד 1), לשמש כמפקד פלוגת צוערים בקורס‏.

בין השנים 1985-1984, פיקד על פלוגת הנ”ט של חטיבת גולני. לאחר מכן, השתלם בפו”ם‏. בין השנים 1987-1986, שימש קצין אג”ם חטיבתי. לאחר שהשתלם בקורס מג”דים מונה למפקד גדוד 13 (גדעון). ולאחר מכן, שימש סגן מפקד חטיבת גולני.

בשנת 1991, מונה לקצין המבצעים של פיקוד הצפון, ב-1992, הועלה לדרגת אלוף-משנה ומונה למפקד חטיבת כרמלי (חטיבת מילואים). בשנת 1994, מונה, במקביל לתפקידו הקודם, למפקד חטמ”ר אפרים, ובשנת 1997 החליף את ידידו אל”מ ארז גרשטיין, ומונה למפקד חטיבת גולני, זמן קצר לאחר אסון השריפה בוואדי סלוקי, בו נהרגו חמישה מלוחמי החטיבה, ונפצעו חמישה נוספים.

כמפקד החטיבה, שינה נורמות התנהגות בפלוגות הוותיקות, ונאבק בתופעות של “מרד”, ויחסי חיילים צעירים וותיקים. בנוסף הוביל את לוחמי החטיבה במשך שנתיים בלחימה בדרום לבנון, במהלכן הרגו כארבעים אנשי חיזבאללה‏. בשנת 1999, הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה למזכיר הצבאי של ראש הממשלה, ושל שר הביטחון.

בתפקיד זה, נטל בין היתר חלק במשא ומתן עם סוריה. בהמשך שימש כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון. בשנת 2001, מונה למפקד אוגדת מילואים משוריינת (עוצבת נתיב האש), ובשנת 2003, מונה למפקד אוגדת איו”ש. כמפקד האוגדה, הוביל אותה איזנקוט להישגים רבים בלחימה כנגד הטרור הפלסטיני באינתיפאדת אל-אקצה.

ב-2005, הועלה לדרגת אלוף ומונה לראש אגף המבצעים במטכ”ל. לאחר שמסקנות תרגיל “שילוב זרועות” שקיים צה”ל קבעו, כי יכולת הפגיעה של צה”ל במשגרי הרקטות קצרות הטווח מוגבלת, הוביל איזנקוט, תפיסה לפגיעה במרכז העצבים של ארגון חיזבאללה ברובע הדאחייה בביירות כמרכיב מרכזי ליצירת הרתעה אל מול חיזבאללה.

אלוף גדי איזנקוט, צילום: דובר צהל

במהלך מלחמת לבנון השנייה, היה אמון, כראש אגף המבצעים, על תכנון וביצוע מהלכי צה”ל בשדה הקרב במלחמה. איזנקוט היה לאחד האלופים הבודדים במטה הכללי שהעזו לחלוק על הרמטכ”ל, דני חלוץ, ועל המהלכים שהציע. כך למשל טען בתחילת המלחמה, כי יש לגייס את כוחות המילואים, כדי לשפר את המוכנות למהלך קרקעי רחב היקף, אף שהתנגד למהלך הקרקעי, משום שסבר שאת האפשרות לבצעו יש להפוך לבת יישום.

בנוסף המליץ על תקיפה אווירית רחבה כנגד תשתיות בלבנון על פי תוכנית “שוברת הקרח”, והדגיש, כי על מדינת ישראל לחתור לסיום מהיר של המלחמה. בתגובה לרעיון לבצע פשיטה מצומצמת על בינת ג’בייל שהעלה בני גנץ, תמך איזנקוט במבצע עתיר כוחות על היעד.

בספטמבר 2006, לאחר התפטרותו של האלוף אודי אדם בעקבות המלחמה, מונה למפקד פיקוד הצפון. לצד תדמיתו של איזנקוט, כבקי באיומים מצד סוריה, ו-חיזבאללה, היה ידוע גם במדיניות בלתי מתפשרת כלפי מדינות המפעילות טרור משטחן. כך למשל, תמך ב”דוקטרינת הדאחייה” לפיה במקרה של פעולה מלחמתית מצד חיזבאללה, יש לגמול בהפצצת רובע הדאחייה שבביירות – בו שוכנים מפקדת חיזבאללה, ורבים מבכיריה.

בנוסף הכתיב איזנקוט מדיניות הפעלת כוח הרסנית כלפי כל התגרות ותקרית מצד חיזבאללה, וזאת כדי להרתיע את הארגון מלפעול. ביולי 2011, סיים את תפקידו כאלוף פיקוד צפון, לאחר שכיהן בתפקיד כמעט 5 שנים, והוחלף על ידי האלוף יאיר גולן.

בפיקוד הצפון, קידם איזנקוט מדיניות הפעלת כוח שהתבססה על מימוש ריבונות המדינה עד המטר האחרון של הגבול הבינלאומי ותגובה חריפה על כל אירוע. הדבר הביא לשקט ממושך בצפון מדינת ישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה. לכל אורך תקופת פיקודו לא נפגעו אזרחים ישראלים בצפון. עם סיום תפקידו היה איזנקוט, אמון על עבודת מטה שבעקבותיה הוחלט בצה”ל על הקמת מפקדת העומק.

איזנקוט, סיים בשנת 2012 את לימודיו לתואר שני במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. בדצמבר 2012, פורסם, כי ימונה ל’סגן הרמטכ”ל’. אתמול, כאמור מונה לתפקיד סגן הרמטכ”ל, רשמית.

● המידע אודות אלוף גדי איזנקוט , הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית, ואתר האינטרנט של דובר צה”ל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן