חדשות בריאות

משרד הבריאות, פרסם דו”ח הצוות לנסיבות הטיפול על ידי מד”א, בשחקן דורון נשר

0
0

הלשכה המשפטית, ב’משרד הבריאות’, בחנה באופן מדוקדק את סעיף 15 (3) לחוק זכויות החולה, אשר אינו נותן מענה לנסיבות בהן אדם העשוי להיות במצב חירום רפואי והוא מודע למצבו ברמה מספיקה, כדי “לסרב מדעת”. המסקנה, היא כי לפי הוראות החוק הנוכחי לא ניתן לכפות עליו פינוי לבית חולים בנסיבות כאלה. יתר על כן, בוודאי שאין כל הסדרה ומקור לסמכות להשתמש בכוח במצב כזה.
משרד הבריאות, פרסם דו
משרד הבריאות, פרסם דו”ח הצוות לנסיבות הטיפול על ידי מד”א, בשחקן דורון נשר

משרד הבריאות, פרסם היום (שני, י”ב כסליו תשע”ג, 26/11/2012), את סיכום דו”ח הצוות לבחינת נסיבות הטיפול על ידי מד”א, בשחקן הקולנוע דורון נשר, בן ה-58 (בדרן, שדרן רדיו, סופר, תסריטאי, במאי ומנחה טלוויזיה ישראלי), אשר בתאריך; 01.09.12, לקה באירוע מוחי ואושפז במצב קשה בבית החולים ’בילינסון’ בעיר פתח תקווה.

אשתו, טענה בזמנו, כי צוות מד”א, סירב לפנותו, ומנגד מד”א, טענו, כי מר נשר לא אפשר את פינוי לבית החולים. בסופו של דבר פונה נשר, באופן עצמאי כשהוא מגולגל בתוך שטיח ע”י בני המשפחה, אל ביה”ח מאיר בעיר כפר סבא. עם הגעתו, אובחן, כי הוא נזקק בדחיפות ל’צנתור מוח’, ולכן הועבר לביה”ח בילינסון.

משרד הבריאות, ציין, כי גם במקרה של דורון נשר; “מפאת ’החיסיון הרפואי’ איננו מעבירים את הדו”ח המלא, אלא את סיכום הדברים”. להלן הסיכום של דו”ח צוות משרד הבריאות לבחינת נסיבות הטיפול על ידי מד”א;

● “צוות מד”א, הגיע למר נשר, אבחן באופן נכון את מצבו הרפואי וביקש לפנותו מיידית לבי”ח.

● צוות מד”א, שהה בביתו של מר נשר, כשעתיים במהלכם ביצע ניסיונות רבים לקבל עזרה, כדי לשכנע את החולה להתאשפז, אם באופן ישיר ואם באמצעות הנוכחים במקום (בני משפחה, ושכנים של מר נשר) מגורמים מקצועיים בכירים במד”א (סופרווייזר, רופא תורן, ראש ענף רפואה), מגורמים רפואיים אחרים (רופא קופ”ח, רופא ידיד המשפחה, פסיכיאטרית שגרה בשכנות), ומגורמים נוספים (משטרת ישראל), וזאת כדי לקבל הסכמה של מר נשר או לקבל סיוע בפינויו למרות רצונו.

● פרט למצבו הבסיסי שהעיד על אפשרות סבירה של אירוע מוחי, הרי שלא היה בהתנהגותו של מר נשר, כדי להעיד על כך שהיה לא כשיר לקבל החלטות. נהפוך הוא, מר נשר, היה רגוע ועקבי במסרים שהעביר, אם לצוות מד”א ואם לבני המשפחה ולמכרים שגרים בשכנות, בצורה שהבהירה ברמת ודאות גבוהה שהוא מבין את מצבו, כשיר לקבל החלטה, ומתנגד לקבל טיפול רפואי כלשהו, כולל פינוי לביה”ח.

● על פי המצב החוקי הקיים, במצב חירום מול מטופל צלול כשיר ומסרב – אין כל יכולת לכפות טיפול, בוודאי שלא אם צריך לעשות שימוש בכוח לשם כך.

הלשכה המשפטית, ב’משרד הבריאות’, בחנה באופן מדוקדק את סעיף 15 (3) ל’חוק זכויות החולה’, אשר אינו נותן מענה לנסיבות בהן אדם העשוי להיות במצב חירום רפואי, והוא מודע למצבו ברמה מספיקה, כדי “לסרב מדעת”.

המסקנה, היא כי לפי הוראות החוק הנוכחי לא ניתן לכפות עליו פינוי לבית חולים בנסיבות כאלה. יתר על כן, בוודאי שאין כל הסדרה ומקור לסמכות להשתמש בכוח במצב כזה.

אם האדם מביע, בדרכים שונות, את התנגדותו הנחרצת לטיפול או לפינוי, למרות שנבדק ונמצא שהוא מבין את חומרת מצבו – אין לזה פתרון בסעיף זה בחוק או במקור חוקי אחר. מקל וחומר, אין בחוק סמכות לרופא או פארמדיק להפעיל כוח, כדי לכפות על מטופל טיפול במצב כזה.

נראה שהמקרה מעלה שאלות אתיות כבדות משקל, ויש לשקול להפנותו לדיון נוסף בפורום מתאים ולבחון את הצורך בתיקון החוק בעניין זה.

צוות הבדיקה ביצע תחקיר מעמיק של נסיבות האירוע, שמע עדויות ועיין במסמכים. צוות הבדיקה, פנה לרעיית החולה, היות שבאותה העת החולה היה מאושפז.

משפחת נשר באמצעות עו”ד, הציגו תנאים להופעה בפני הצוות הבודק, תנאים שלא התקבלו ע”י משרד הבריאות. לבסוף, המשפחה, בחרה שלא להופיע בפני הצוות וגרסתה לא נשמעה בעבודה”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן