נדל"ן

התאחדות בוני הארץ: להרחיב תמ”א 38, לתוספת ממ”ד לכ-400,000 דירות

0
0

התאחדות בוני הארץ: מדובר בתוספת לממ”ד ששוב מוכיח את יעילותו בהצלת חיי אדם, לכ- 400,000 דירות שנבנו בין 1980 ל- 1991 ◄ ניסים בובליל נשיא ההתאחדות; יש להרחיב את תמ”א 38, כדי לבנות ממ”דים בגודל 17 מ”ר עם שירותים ומטבחון.
התאחדות בוני הארץ: להרחיב תמ
התאחדות בוני הארץ: להרחיב תמ”א 38, לתוספת ממ”ד לכ-400,000 דירות

יוזמה ראויה ומבורכת של ’התאחדות בוני הארץ’, נרקמת בימים אלה, לנוכח מתקפת הטילים הנוכחית הממ”ד שוב מוכיח את יעילותו בהצלת חיי אדם, וכן לאור העובדה, כי תוכנית תמ”א 38*, מפלה בין דירות שנבנו לפני 1980 ובין דירות שנבנו בין השנים 1980 ל- 1991.

כידוע, יעילותו של ה’ממ”ד’, כנגד מתקפות טילים, הוכיחה עצמה שוב וביתר שאת בימים האחרונים. בישראל, יש למעלה ממיליון דירות שנבנו ללא ממ”ד, אולם בעוד שלדירות שנבנו לפני שנת 1980, יש את האפשרות לחזק את הבניין ולהוסיף ממ”ד במסגרת תמ”א 38, ומבלי שהדיירים יממנו את הוספת הממ”ד מכספם, הרי שדירות שנבנו בין השנים 1980 ל-1991, אינן זכאיות לתוספת ממ”ד או חיזוק הבניין במסגרת תמ”א 38, מכיוון שהן עומדות בתקן המתאים לחיזוק כנגד רעידות אדמה.

כידוע, תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמ”א 38), נועדה לאפשר חיזוק מבנים שאינם עומדים בדרישות התקן לעמידות מבנים ב’רעידת אדמה’. התוכנית, מאפשרת לקבל היתרי בנייה לחיזוק מבנים וגם לתוספות בנייה, תוך קבלת הקלות מס ופטורים משמעותיים, כדי ליצור תמריץ לחיזוק.

התוכנית, הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, על ידי צוות גדול של מתכננים ויועצים שבראשו עמד האדריכל יונה פיטלסון. התוכנית, אושרה על ידי ממשלת ישראל, ב-14 באפריל 2005. עוד על תוכנית תמ”א 38.

נשיא התאחדות בוני הארץ ויו”ר הנהלת לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, מר ניסים בובליל, יוצא היום (א’), בקריאה אל שרי ישראל לבחון את הרחבת תמ”א 38, כך שתאפשר מתן זכויות בנייה גם לבניינים שנבנו בין 1980 ל-1991 (לפני מלחמת המפרץ ולפני התקנה שחייבה בניית ממ”ד בדירות חדשות), כאשר זכויות הבניה הנוספות, יממנו את תוספת הממ”ד לדירות. על פי ההערכות של התאחדות בוני הארץ בין 1980 ל-1991, נבנו בישראל, כ-400,000 דירות ללא ממ”ד.

בובליל, מוסיף ומציין, כי; “בעקבות מלחמת לבנון השנייה, יזמה התאחדות בוני הארץ את הגדלתו של שטח הממ”ד. עד מלחמת לבנון השנייה, גודלו המינימלי של הממ”ד היה 5 מ”ר, בעקבות המלחמה, יזמנו את הגדלתו ל-9 מ”ר, כי ראינו שבבניינים רבים נבנו ממ”דים קטנים, חלקם שימשו כמזווה, ללא חלונות וללא אפשרות לאכלוס משפחה גדולה.

הדמיית הבניין המתוכנן לשינוי במסגרת תוכינת Tama 38 ברח’ בר אילן 11, ברעננה

הגדלת הממ”דים, אושרה בשנת 2007, וכיום הדירות החדשות כוללות ממ”דים גדולים יותר. לאחר ’מבצע עופרת יצוקה’, חידשה ’התאחדות בוני הארץ’ את הרעיון להגדיל את הממ”ד לכ-17 מ”ר, ולכלול בו גם שירותים ומטבחון”.

ניסים בובליל, מוסיף, כי יש להבין שהמקלטים כיום אינם מהווים חלופה לממ”ד, כי אין מספיק זמן להגיע למקלט ולכן ממשלת ישראל, צריכה לשאוף לתוספת ממ”ד לכל דירה בישראל.

אמנם, משרד השיכון, מממן בשנים האחרונות תוספת ממ”דים לישובים בעיר שדרות, וב’ישובי עוטף עזה’, אולם כעת שהאיום מתרחב כמעט לכל שטחי המדינה, יש לאפשר פתרון יצירתי שיאפשר תוספת ממ”דים לכל דירה, ללא הוצאה תקציבית של ממשלת ישראל.

גם בבניינים שנבנו לפני 1980 לא תמיד ניתן להוסיף ממ”ד

עדית גבע מנכ”ל משותף ב’חברת שלום את נתן’, המתמחה בפרויקטים של ’תמ”א 38’, אומרת, כי; “גם בבניינים שנבנו לפני 1980, לא תמיד קיימת אפשרות להוסיף ממ”דים, ככל שמדובר באזורים צפופים בעיקר בשל מגבלות של שטח המגרש וגבולות הבניין. ישנם מקרים בהם בניין אחד, יוכל לקבל תוספת ממ”ד, כאשר הבניין שסמוך לו, לא יקבל אישור לתוספת כזו.

זאת בדיוק הסיבה שיש לקדם היום תוכניות ב’תמ”א 38 סימן 2’, כלומר, להרוס ולבנות מחדש את הבניין, ולבנות מוצר שמתאים לא רק ל’רעידות אדמה’, אלא דירה הכוללת גם מרחב מוגן נגד טילים, סיכון שהפך להרבה יותר ממשי היום”.

חמי שאול, מנכ”ל חברת “קרסו מבנים” אשר מתמחה ביצוע פרויקט תמ”א 38, מציין, כי ’מבצע עמוד ענן – עזה’, הוכיח שני דברים. האחד שאף אזור בארץ אינו חסין מטילים ודבר שני שממ”דים מצילי חיים. לכן, אין כל סיבה לא לאפשר לבניינים שנבנו בשנות השמונים לעשות תמ”א 38. למדינה זה לא יעלה כסף אך זה עשוי להציל מאות אלפי תושבים במלחמה הבאה”.

עם זאת, שאול, קרא למדינה להקל את הבירוקרטיה סביב פרויקטים של תמ”א, כדי לאפשר בנייה מאסיבית של ממ”דים; “לצערי, העימות הבא הוא רק עניין של זמן. אם המדינה, תחייב את הרשויות להכין תוכניות מסודרות לאישורי פרויקטי תמ”א, ותקל על הבירוקרטיה בוועדות התכנון, העורף במלחמה הבאה, יהיה הרבה יותר חזק”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן