מחקרי רפואה

עגבניות, זה לא שטויות במיץ עגבניות, הן עשויות לסייע בהפחתת הסיכון לשבץ

0
0

אכילת עגבניות בסלט היומי שלך או שימוש ברוטב אדום בריא מעגבניות, באופן קבוע על הספגטי שלך, יכולה לעזור להפחית הסיכון של שבץ שלך, קובע, מחקר שפורסם בכתב העת Neurology ◄ “למרות שהמחקר נראה מבטיח, אנחנו לא יכולים בהכרח לתת כל האשראי לליקופן. להפחתת הסיכון ללקות בשבץ, תורמים כמובן גם הימנעות מעישון, ושמירה על לחץ דם תקין”.
עגבניות, זה לא שטויות במיץ עגבניות, הן עשויות לסייע בהפחתת הסיכון לשבץ
עגבניות, זה לא שטויות במיץ עגבניות, הן עשויות לסייע בהפחתת הסיכון לשבץ

מכירים את הביטוי בסלנג העברי הנפוץ; “שטויות במיץ עגבניות” (או שטויות ברוטב עגבניות), המשמש לבטא זלזול בדברים שהובעו, אז הדיווח הבא האם עגבניות, עשויות למנוע אצלך שבץ לב? על פי מחקר חדש בפינלנד, אכן כך, הן פני הדברים, ואי לכך מומלץ להרבות באכילת עגבניות.

הסיבה עַגְבָנִיָּה (סוֹלַנוּם העגבנייה; שם מדעי: Solanum lycopersicum), מכילה נוגדי חמצון רבי עוצמה, הטובים ל’בריאות מוח’, ויכולות לתרום להפחתת הסיכון ל’שבץ מוחי’, כי הם מקור טוב לאשלגן, אשר ידוע כמסייע להפחתת לחץ דם שהוא גורם סיכון עיקרי לשבץ.

עפ”י מחקר שפורסם השבוע, בכתב העת ’The Journal Neurology’, גילו חוקרים מאוניברסיטת קופיו, אשר בפינלנד, כי לאחר שבדקו את רמת הליקופן (ליקופן (נוסחה מולקולרית; C40H56) הוא פיגמנט מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק, המצוי בעגבניות ובפירות אדומים אחרים), בדמם של יותר מ-1,000 גברים פיניים בגילים 46-65, החל בשנת 1991.

כ-12 שנים אחר כך, עלה, כי בדמם של רבע מן הנבדקים שהרבו לאכול עגבניות, נמצא ריכוז גבוה של ליקופן, וויטמינים אחרים, ורק 11 מהם לקו בשבץ.

יצוין, כי ליקופן, מצוי בשפע גם ב’פלפלים אדומים’, אבטיח, ו’פאפאייה’, ובכלל בפירות שצבעם אדום ועשיר העוזר להגן על המוח. עגבניות, הן גבוהות במיוחד בנוגד החמצון הרב העצמה שפועל כמו ספוג, סופגות מולקולות סוררות, הנקראים רדיקלים חופשיים, שאם לא יטופל עלול לגרום נזק לתאים.

קארפי, ממחבר המחקר מאוניברסיטת קופיו, הדגיש, כי; “ליקופן הוא “נוגד חמצון רב עצמה, זה אומר שזה עוזר להגן על תאי גוף מניזק שיכול סופו של דבר להוביל למחלות. תוצאות מעבדת מחקר, גם מצביעים, על כך, כי הליקופן, מסייע להילחם בדלקת, ו’קרישי דם’ – ויכול להיות יותר טוב משל נוגדי חמצון, אחרים מסוימים.

חתך של עגבנייה, צילום: ויקיפדיה

אבל זה רק מחקר מעבדה. והמחקר הנוכחי חסר קצת מידע קריטי – כמו; הרגלי תזונה הכלליים של הגברים – שעשויה לעזור להסביר מדוע ליקופן, נמצא קשור לסיכון נמוך יותר לשבץ”.

למרות שכל העגבניות מצטיינות בעושר רב של רכיבי תזונה, לדוגמה; ליקופן, הוכח, כי עגבניות מסוימות מכילות יותר פלאבונולים (חומרים נוגדי חמצון שמגנים בפני מחלות, ו-הזדקנות) בהשוואה לעגבניות אחרות הפלאבונולים, מצויים בעיקר (90%) בקליפה של פירות וירקות בעלי צבע אדום או סגול כהה (עגבניות, בצל סגול, ענבים סגולים).

במחקר שנערך, בעבר, נמצא, כי ’עגבניות שרי’ קטנות מכילות את הריכוז הגבוה ביותר של פלאבונולים בהשוואה ל-20 זנים אחרים של עגבניות.

“מחקר זה, מוסיף לראיות, כי תזונה עשירה בפירות וירקות, קשורים לסיכון נמוך יותר של שבץ”, אומר מחבר המחקר ג’וני קארפי (Jouni Karppi), מאוניברסיטת קופיו במזרח פינלנד.

המומחים, מציינים, עם זאת, כי למרות שהמחקר נראה מבטיח, אנחנו לא יכולים בהכרח לתת את כל האשראי לליקופן. להפחתת הסיכון ללקות בשבץ, תורמים כמובן גם הימנעות מעישון, ושמירה על לחץ דם תקין.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן