חדשות בריאות

משרד הבריאות בודק האם ’אופטלגין’ גורם לדיכוי המערכת החיסונית ולפגיעה במח העצם

0
0

משרד הבריאות, מציין, כי הוא מבצע בדיקה אפידמיולוגית בתיאום עם בית החולים “מאיר”, בעיר כפר סבא, כדי לאפיין לעומק את שלושת המקרים ◄ בשלב זה, מדובר בחשד לקשר לנטילת אופטלגין, אשר נבדק ע”י גורמי המקצוע. תרופת האופטלגין, מותרת לשימוש בארץ ובשלב זה אין מקום לשינוי בהנחיות. משרד הבריאות, מסר, כי יעדכן הציבור בהמשך תהליך הבדיקה”.
משרד הבריאות בודק האם ’אופטלגין’ גורם לדיכוי המערכת החיסונית ולפגיעה במח העצם
משרד הבריאות בודק האם ’אופטלגין’ גורם לדיכוי המערכת החיסונית ולפגיעה במח העצם

משרד הבריאות, דווח, אמש (חמישי), על צבר של 3 מקרים בבית החולים “מאיר” עם סיבוך נדיר של ירידה בספירות כדוריות לבנות, ומאפייני זיהום. מדובר בחולים אשר שניים מתוכם מאותו יישוב, אשר נטלו גם אופטלגין, דיפירון (Dipyrone) או מטאמיזול (metamizol), המוכר כאן בישראל, בשמו המסחרי; אופטלגין.

דוברת משרד הבריאות הגב’ עינב שימרון – גרינבוים, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי להערכת אנשי המשרד, קיימת סבירות, כי מדובר בסיבוך העלול לנבוע מנטילת אופטלגין (סיבוך נדיר, אך מוכר, אשר שכיחותו משתנה בין מחקרים שונים בספרות).

משרד הבריאות, מוסיף, כי ביצע בדיקה מהירה בין בתי החולים, כדי לבדוק האם הופיעו מקרים דומים בחודשים האחרונים. חשד למקרה נוסף עלה בבית החולים “סורוקה”, לפני כשלושה שבועות עם רקע דומה, מדובר באישה שטופלה ושוחררה לביתה. חשד למקרה נוסף נמצא בבית החולים “וולפסון”, אך התברר, שאינו קשור לאופטלגין, ונובע ממחלה זיהומית אחרת.

משרד הבריאות, מציין, כי הוא מבצע בדיקה אפידמיולוגית בתיאום עם בית החולים “מאיר”, בעיר כפר סבא, כדי לאפיין לעומק את שלושת המקרים, לבדוק האם קיים קשר ביניהם או קיימות סיבות אפשריות אחרות לצבר, וכן ’תחקיר קליני’ מעמיק של החולים (אשר שניים מתוכם, גבר ואישה, כאמור, עדיין מאושפזים ב’בית החולים מאיר’).

בשלב זה, מדובר בחשד לקשר לנטילת האופטלגין, אשר נבדק על ידי גורמי המקצוע. תרופת האופטלגין, מותרת לשימוש בארץ ובשלב זה אין מקום לשינוי בהנחיות. משרד הבריאות, מסר, כי יעדכן את הציבור בהמשך תהליך הבדיקה”.

◄ אופטלגין

דיפירון (Dipyrone) או מטאמיזול (metamizol) המוכרת בישראל בשמה המסחרי; אופטלגין היא אחת התרופות הנפוצות ביותר בשימוש בישראל. התרופה, משמשת כ’משכך כאבים’ (אנלגטיקה), ומוריד חום (אנטי-פיורטיקה). לתרופה תופעת לוואי נדירה ומסוכנת של אגרנולוציטוזיס.

בשל הסיכון, משנות ה-70 של המאה ה-20, נאסר השימוש בדיפירון בארצות הברית, ובהמשך במדינות נוספות, כגון; אוסטרליה, יפן, וחלק ממדינות האיחוד האירופי.

▼ אגרנולוציטוזיס (Agranulocytosis)

כיום, ידוע שהסיכון לתופעת לוואי זו, נמוך בדיפירון מהרבה תרופות אחרות (השימוש בקלונאזפם גורם לאגרונלציטוזיס בהסתברות גבוהה פי 10). הסיכון באוכלוסיית העולם, מוערך כיום בכ-0.2-2 מקרים למיליון ימי שימוש, מתוכם 7% קטלניים. או במילים אחרות, במדינה של 6 מיליון תושבים שכל אחד מהם נוטל דיפירון יום בחודש, יתרחשו 1-10 מיתות בשנה. שכיחות התופעה משתנה על פי אזורים גיאוגרפיים, ונמוכה עוד יותר במדינת ישראל, שבה השימוש בתרופה נפוץ ביותר.

▼ היסטוריה

דיפירון, סונתז לראשונה בגרמניה בשנת 1920, על ידי חברת Hoechst AG, שיווקה החל בשנת 1922. התרופה הייתה בשימוש חופשי בכל העולם, ללא מרשם, עד שנות ה-70, אז התגלה, כי היא גורמת לתופעת לוואי מסוכנת, אך נדירה של אגרנלציטוזיס, ונאסרה לשימוש לחלוטין בארצות הברית בשנת 1977, ובעקבות כך גם במדינות נוספות.

אולם, ברוסיה, ישראל, מקסיקו, וחלק ניכר ממדינות העולם השלישי הוא נשאר נפוץ בשימוש. ברוסיה ה-דיפירון, מהווה 80% משוק משככי הכאבים ללא מרשם.

▼ מנגנון פעולה

מנגנון הפעולה, אינו מפוענח דיו. ידוע על עיכוב סינתזת פרוסטגלנדין במערכת העצבים המרכזית, עיכוב האנזים אדנילט ציקלאז (adenylate cyclase) המתווך כאב, תיתכן חסימה ישירה של יוני סידן.

▼ מינון ואופן השימוש;

אופטלגין (Optalgin) בצורת נוזל ובגלולות: צילום המחשה

● המינון במבוגרים – 500-1000 מ”ג (1-2 טבליות) עד ארבע פעמים ביום ועד מינון מקסימלי של 4000 מ”ג, ליממה.

● הטיפות נתפסות בציבור בטעות כחזקות יותר משתי סיבות עיקריות;

1. נוזל נספג מהר יותר במחזור הדם ומשפיע מהר יותר על הכאב.

2. הנטייה לקחת מינון יתר בטיפות גבוהה יותר מ-כדורים.

● דיפירון, אינו נחשב כתרופה מתאימה לשימוש בילדים קטנים, ואסור לתינוקות מתחת לגיל 3 חודשים או משקל של 5 ק”ג.

● דיפירון, בניגוד למשככי כאבים רבים, אינו מגרה את מערכת העיכול, בטוח לשימוש במצבים שונים של חומציות בקיבה וניתן לקחת אותו על קיבה ריקה או מלאה.
התוויות נגד ותופעות לוואי

● אסור לשימוש לרגישים לדיפירון או למי שסובל מאגרנולוציטוזיס.

● אסור למדוכאי מח עצם.

● אסור לסובלים מפורפיריה חמורה.

● בטיחות בשימוש בהיריון והנקה לא הוכחה, בפועל ניתן רבות לאחר לידה לנשים מניקות.

● בארצות הברית ובאנגליה ממליצים שלא להשתמש בתרופה זו אלא במצבים מיוחדים, וזאת עקב הסיכון של דיכוי מח העצם המלווה את השימוש בתרופה זו.

● אין להשתמש בתרופה במשך יותר משבוע ללא ידיעת הרופא. אם מופיעים חום, כתמים בעור, צמרמורת או כאבי גרון, יש להפסיק את לקיחת התרופה מייד ולפנות לחדר מיון או לרופא.

● בעבר היה אסור על מחוסרי G6PD. איסור זה בוטל.

המידע הכללי על דיפירון, בשמה המסחרי אופטלגין, הובא באדיבות ויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן